Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Seksuaalikasvatusta oppilaiden ehdoilla: Oppilaiden käsityksiä ja toiveita kartoittavalla design-tutkimuksella kohti mielekästä seksuaalikasvatusta

Jokinen, Aino; Kela, Viivi (2020)

 
Avaa tiedosto
JokinenKela.pdf (2.511Mt)
Lataukset: 



Jokinen, Aino
Kela, Viivi
2020

Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-17
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912036527
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsitteli alakoulun seksuaalikasvatusta oppilaiden näkökulmasta. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään oppilaiden käsityksiä ja toiveita siitä, millaista seksuaalikasvatusta he toivoisivat koulussa toteutettavaksi. Aihetta tarkasteltiin kolmen tutkimuskysymyksen kautta: Millaisia ajatuksia oppilaat liittävät seksuaalisuuteen, sukupuoleen ja seksuaalikasvatukseen tutkimusprosessin alussa? Millaista seksuaalikasvatusta 5. luokan oppilaat toivovat saavansa: mitä aiheita halutaan käsiteltäväksi ja miten? Millaisena tutkimusluokan oppilaat kokivat tutkimuksen toiminnallisen vaiheen?
Tutkimus toteutettiin design-tutkimuksena siten, että lopullisia tutkimussyklejä muodostui kuusi. Aluksi luotiin esiymmärrystään tutkittavasta aiheesta sekä kehitettiin kyselylomake. Kyselylomakkeen testaamisen jälkeen sen avulla kerättiin oppilailta aineistoa, jonka pohjalta oppikokonaisuus luotiin. Oppikokonaisuutta testattiin ja siitä kerättiin palautetta, minkä jälkeen sitä kehitettiin ja viimeisteltiin. Lopulta design-tutkimus sekä oppikokonaisuus esiteltiin.
Tutkimukseen osallistui 18 oppilasta. He olivat 5. luokalla, kun heiltä kerättiin keväällä 2019 kyselylomakkeen avulla tietoa siitä, millaista seksuaalikasvatusta he kokivat tarvitsevansa ja haluavansa. Aineiston sekä teoreettisen ymmärryksen perusteella tutkijat kehittelivät seksuaalikasvatuksen oppikokonaisuuden, joka toteutettiin oppilaiden ollessa 6. luokalla syksyllä 2019.
Tutkimuksessa syntyi design-tutkimukselle tyypillisesti useita tuloksia eri syklien myötä. Alun kyselylomakkeella saatiin tietoa oppilaiden toiveista koskien seksuaalikasvatusta, ja oppikokonaisuuden palautteet puolestaan kertoivat, miten sitä tulisi kehittää edelleen. Tutkimustulosten perusteella tutkijat esittivät kuusi elementtiä, joita he suosittelevat seksuaalikasvatuksen toteutukseen: oppilaiden tiedon tarpeen kartoittaminen, oppilaiden kokemusmaailman huomioiminen, anonyymit kysymykset sekä toiminnalliset osuudet, yhteisopettajuus, tasa-arvo- ja seksuaalikasvatussuunnitelmat sekä WHO:n seksuaalikasvatustaulukko.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39899]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste