Miten positiivinen pedagogiikka ilmenee lukemaan oppimisen tunneilla alkuopetuksessa?
Kantanen, Ida (2019)
Kantanen, Ida
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912036531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912036531
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee positiivisen pedagogiikan näyttäytymistä lukemaan oppimisen tunneilla alkuopetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä positiivisen pedagogiikan osa-alueita opettajat hyödyntävät lukemaan oppimisen tunneilla, millaista opettajien antama myönteinen palaute on ja mihin se kohdistuu sekä mitä alkuopettajat ajattelevat positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä lukemaan opetuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden ja havainnoinnin avulla. Tutkimus toteutettiin teoriasidonnaisella sisällönanalyysilla ja teemoittelulla. Tutkimusaineistoa peilataan lukemaan oppimisen kontekstiin ensimmäisen luokan syksyllä. Tutkimuksessa käytettiin aineistona neljästä ensimmäisestä luokasta kerättyä havainnointiaineistoa, jota kertyi yhteensä kahdeksan oppitunnin ajalta. Lisäksi aineistona toimi neljän alkuopettajan teemahaastattelut.
Positiivinen pedagogiikka on peruskouluissa pinnalla oleva pedagoginen suuntaus, jonka tavoitteena on kasvattaa lapsista onnellisia, tasapainoisia ja hyvinvoivia aikuisia. Tässä tutkimuksessa käsitellään positiivisen pedagogiikan aihealueista vahvuuksia, ilmapiiriä, vuorovaikutusta ja myönteistä palautetta. Tämän tutkimuksen mukaan opettajat hyödyntävät positiivisen pedagogiikan osa-alueita melko monipuolisesti lukemaan oppimisen tunneilla ja suhtautuvat positiivisen pedagogiikan hyödyntämiseen myönteisesti. Tutkimuksessa nousi kuitenkin esille, että opettajat kokevat vahvuuspedagogiikan hyödyntämisen lukemaan oppimisen tunneilla hankalaksi. Lisäksi opettajat antoivat paljon kirjoittamiseen ja lukemiseen kohdistuvaa prosessipalautetta, joka on suositelluin myönteisen palautteenannon muoto. Tämän tutkimuksen mukaan opettajan oppimiskäsitys, suhtautuminen epäonnistumisiin, luokan ilmapiiri sekä opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutussuhde ovat vahvasti yhteydessä sekä toisiinsa, että etenkin opettajan antamaan myönteiseen palautteeseen.
Positiivinen pedagogiikka on peruskouluissa pinnalla oleva pedagoginen suuntaus, jonka tavoitteena on kasvattaa lapsista onnellisia, tasapainoisia ja hyvinvoivia aikuisia. Tässä tutkimuksessa käsitellään positiivisen pedagogiikan aihealueista vahvuuksia, ilmapiiriä, vuorovaikutusta ja myönteistä palautetta. Tämän tutkimuksen mukaan opettajat hyödyntävät positiivisen pedagogiikan osa-alueita melko monipuolisesti lukemaan oppimisen tunneilla ja suhtautuvat positiivisen pedagogiikan hyödyntämiseen myönteisesti. Tutkimuksessa nousi kuitenkin esille, että opettajat kokevat vahvuuspedagogiikan hyödyntämisen lukemaan oppimisen tunneilla hankalaksi. Lisäksi opettajat antoivat paljon kirjoittamiseen ja lukemiseen kohdistuvaa prosessipalautetta, joka on suositelluin myönteisen palautteenannon muoto. Tämän tutkimuksen mukaan opettajan oppimiskäsitys, suhtautuminen epäonnistumisiin, luokan ilmapiiri sekä opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutussuhde ovat vahvasti yhteydessä sekä toisiinsa, että etenkin opettajan antamaan myönteiseen palautteeseen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8800]