Varhaisvuosien fyysinen aktiivisuus : Tapaustutkimus esikouluun siirtyvien fyysisestä aktiivisuudesta
Hillman, Janina (2019)
Hillman, Janina
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911306459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911306459
Tiivistelmä
Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset ohjeistavat alle kahdeksanvuotiaiden lasten fyysisen aktiivisuuden määrää sekä laatua. Fyysisellä aktiivisuudella on iso merkitys lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Viimeaikaiset tutkimustulokset ovat vahvistaneet tiedon, että lasten ylipaino on lisääntynyt sekä tuki- ja liikuntaelinvaivat ovat lisääntyneet. Yhtenä syyhyn tähän voidaan pitää fyysisen aktiivisuuden vähentymistä ja lisääntynyttä paikallaan oloa. Erilaiset välineet, monipuolinen ympäristö, vuodenaikojen vaihtelu ja varhaiskasvatuksen henkilöstö motivoivat lapsia liikkumaan ja osallistumaan fyysisesti aktiiviseen toimintaan. Ympäristöllä on vaikuttava merkitys pienen lapsen liikkumisessa. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet velvoittavat toimintaympäristön tukevan lapsen uteliaisuutta, oppimisen halua ja ohjata lasta fyysiseen aktiivisuuteen.
Tämä on kvantitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksessa on käytetty fyysistä aktiivisuutta mittaavia sensoreita, joita tutkimukseen osallistuneet lapset ovat käyttäneet ranteessaan päiväkotipäivän ajan. Tuloksia on kerätty kuukauden mittaiselta ajanjaksolta keväällä 2019. Tutkimuksessa on tutkittu, kuinka paljon lapsille kertyy fyysistä aktiivisuutta päiväkotipäivän aikana ja miten toimintaympäristö vaikuttaa fyysisen aktiivisuuden määrään. Tutkimuksessa mukana olleet lapset ovat viisivuotiaita. Tutkimuksen joukko on 17 lasta.
Tulokset esitellään taulukoiden muodossa. Tuloksissa on esitelty viikoittain kertynyt fyysinen aktiivisuus, koko jakson fyysinen aktiivisuus, mielenkiintoa herättäviä poikkeuksia sekä toimintaympäristön vaikutuksia tuloksiin. Tulokset ovat positiivisia nähden Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksiin.
Useat tutkimukset antavat suuntaa, että varhaiskasvatusikäisistä vain alle 20 prosenttia liikkuisi annettujen suositusten mukaisesti. Tässä tutkimuksessa tulokset ovat päinvastaisia, ja fyysistä aktiivisuutta kertyi kyseisessä tapaustutkimusryhmässä useasti yli suositusten. Kuitenkin kasvattajan sekä toimintaympäristön merkitys on niin kattava, että varhaiskasvatuksen puolelle täydennyskoulutus varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden tärkeydestä olisi suotavaa.
Tämä on kvantitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksessa on käytetty fyysistä aktiivisuutta mittaavia sensoreita, joita tutkimukseen osallistuneet lapset ovat käyttäneet ranteessaan päiväkotipäivän ajan. Tuloksia on kerätty kuukauden mittaiselta ajanjaksolta keväällä 2019. Tutkimuksessa on tutkittu, kuinka paljon lapsille kertyy fyysistä aktiivisuutta päiväkotipäivän aikana ja miten toimintaympäristö vaikuttaa fyysisen aktiivisuuden määrään. Tutkimuksessa mukana olleet lapset ovat viisivuotiaita. Tutkimuksen joukko on 17 lasta.
Tulokset esitellään taulukoiden muodossa. Tuloksissa on esitelty viikoittain kertynyt fyysinen aktiivisuus, koko jakson fyysinen aktiivisuus, mielenkiintoa herättäviä poikkeuksia sekä toimintaympäristön vaikutuksia tuloksiin. Tulokset ovat positiivisia nähden Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksiin.
Useat tutkimukset antavat suuntaa, että varhaiskasvatusikäisistä vain alle 20 prosenttia liikkuisi annettujen suositusten mukaisesti. Tässä tutkimuksessa tulokset ovat päinvastaisia, ja fyysistä aktiivisuutta kertyi kyseisessä tapaustutkimusryhmässä useasti yli suositusten. Kuitenkin kasvattajan sekä toimintaympäristön merkitys on niin kattava, että varhaiskasvatuksen puolelle täydennyskoulutus varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden tärkeydestä olisi suotavaa.