Varhaiskasvatuksen opettaja lasten lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukijana esiopetuksessa
Mäkinen, Anna (2019)
Mäkinen, Anna
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911296456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911296456
Tiivistelmä
Lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen on perinteisesti katsottu kuuluvan koululle, mutta todellisuudessa näiden taitojen oppiminen alkaa jo varhaislapsuudessa. Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukemisesta on kuitenkin tutkittu aiemmin melko vähän. Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin esiopetuksessa toimivien varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä tekijöistä, jotka vaikuttavat lasten lukemaan ja kirjoittamaan oppimiseen sekä sitä, miten esiopetuksessa tuetaan lasten lukemaan ja kirjoittamaan oppimista. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluiden avulla ja analysoitiin aineistolähtöisesti, teemoittelun avulla.
Opettajat olivat yhtä mieltä siitä, että esiopetuksen tehtävänä ei ole varsinainen lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen, mutta näiden taitojen tukeminen on ensisijaisen tärkeää. Lasten kanssa leikitellään kielellä, sekä tutustutaan monipuolisesti kirjaimiin ja kirjoitettuun kieleen. Esiopetustoimintaa ohjaa Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet, ja tämä näkyi vahvasti opettajien vastauksissa. Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajat kokevat leikinomaisuuden olevan tärkeää, jotta oppiminen esiopetuksessa ei tapahtuisi vielä ainoastaan koulunomaisena pöytätyöskentelynä. Tutkimustulokset tuovat uutta tietoa siitä, miten esiopetuksessa tuetaan lasten lukemaan ja kirjoittamaan oppimista sekä siitä, minkälaisten tekijöiden opettajat kokevat vaikuttavan näiden taitojen oppimiseen.
Opettajat olivat yhtä mieltä siitä, että esiopetuksen tehtävänä ei ole varsinainen lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen, mutta näiden taitojen tukeminen on ensisijaisen tärkeää. Lasten kanssa leikitellään kielellä, sekä tutustutaan monipuolisesti kirjaimiin ja kirjoitettuun kieleen. Esiopetustoimintaa ohjaa Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet, ja tämä näkyi vahvasti opettajien vastauksissa. Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajat kokevat leikinomaisuuden olevan tärkeää, jotta oppiminen esiopetuksessa ei tapahtuisi vielä ainoastaan koulunomaisena pöytätyöskentelynä. Tutkimustulokset tuovat uutta tietoa siitä, miten esiopetuksessa tuetaan lasten lukemaan ja kirjoittamaan oppimista sekä siitä, minkälaisten tekijöiden opettajat kokevat vaikuttavan näiden taitojen oppimiseen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8235]