Kehittämistutkimus: matematiikan hiihtolomakurssi yhdeksäsluokkalaisille
Lähteenmäki, Ykä (2019)
Lähteenmäki, Ykä
2019
Matematiikan ja tilastotieteen tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911266310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911266310
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa matematiikan aineenopettajaopiskelijat Ykä Lähteenmäki (LuK) ja Robin Hamdi (TkK) kehittivät toiminnallisiin työmenetelmiin keskittyvän hiihtolomakurssin yhdeksäsluokkalaisille, jonka tuotti Tampereen LUMATE-keskus. Hiihtolomakurssin tavoitteena oli vahvistaa oppilaiden matematiikan osaamista sekä kehittää heidän matemaattista minäkuvaansa positiivisesti, jotta he saisivat mahdollisimman hyvät lähtökohdat jatko-opintoihinsa.
Hiihtolomakurssin kehittäminen toteutettiin kehittämistutkimuksena. Kehittämistutkimus on syklimuotoinen tutkimusmenetelmä. Kehittämistutkimus koostuu yleensä ongelma-analyysistä, kehittämisprosessista, testauksesta sekä aineiston hankinnasta ja analysoinnista. Ongelma-analyysissä LUMATE-keskus ja tutkijat selvittivät, mitä tutkimuksessa halutaan kehittää. Kehittämisprosessi piti sisällään kehittämistuotoksen suunnittelun, luomisen ja sen arvioinnin. Kehittämisprosessi toteutettiin syklimäisesti toistaen vaiheita, kunnes tuotos oli valmis testattavaksi. Kehittämistuotosta testattiin järjestämällä kurssi keväällä 2019. Tutkimusaineistoa kerättiin sekä kurssin aikana että kurssin järjestämisen jälkeen. Tutkimuksen kohteina olivat kurssille luotu oppimateriaali, kurssille osallistuneiden oppilaiden matematiikan osaamisen kehittyminen ja matemaattisen minäkuvan muovautuminen.
Tutkimuksen mukaan kehitetty hiihtolomakurssi onnistui kokonaisuutena. Tutkimustulosten perusteella kurssin aikana kurssille osallistuneiden oppilaiden matematiikan osaaminen kehittyi ja oppilaat viihtyivät kurssilla. Oppilaat pitivät kurssin työskentelymenetelmistä ja suhtautuivat matematiikkaan oppiaineena kurssin jälkeen positiivisemmin. Tutkimukseen osallistuneiden määrä (N=14) jäi suhteellisen pieneksi, joten tuloksia on syytä tarkastella kriittisesti. Tutkijoiden mukaan pienestä otannasta huolimatta tuloksia voidaan pitää ainakin suuntaa antavina ja kurssia toimivana tuotoksena. Tutkimuksen mukaan kurssille kehitetty oppimateriaali onnistui kelvollisesti. Se on toimiva paketti kaikkien käytettäväksi, mutta vaatii jatkokehittämistä, etenkin visuaalisuuden suhteen.
Hiihtolomakurssin kehittäminen toteutettiin kehittämistutkimuksena. Kehittämistutkimus on syklimuotoinen tutkimusmenetelmä. Kehittämistutkimus koostuu yleensä ongelma-analyysistä, kehittämisprosessista, testauksesta sekä aineiston hankinnasta ja analysoinnista. Ongelma-analyysissä LUMATE-keskus ja tutkijat selvittivät, mitä tutkimuksessa halutaan kehittää. Kehittämisprosessi piti sisällään kehittämistuotoksen suunnittelun, luomisen ja sen arvioinnin. Kehittämisprosessi toteutettiin syklimäisesti toistaen vaiheita, kunnes tuotos oli valmis testattavaksi. Kehittämistuotosta testattiin järjestämällä kurssi keväällä 2019. Tutkimusaineistoa kerättiin sekä kurssin aikana että kurssin järjestämisen jälkeen. Tutkimuksen kohteina olivat kurssille luotu oppimateriaali, kurssille osallistuneiden oppilaiden matematiikan osaamisen kehittyminen ja matemaattisen minäkuvan muovautuminen.
Tutkimuksen mukaan kehitetty hiihtolomakurssi onnistui kokonaisuutena. Tutkimustulosten perusteella kurssin aikana kurssille osallistuneiden oppilaiden matematiikan osaaminen kehittyi ja oppilaat viihtyivät kurssilla. Oppilaat pitivät kurssin työskentelymenetelmistä ja suhtautuivat matematiikkaan oppiaineena kurssin jälkeen positiivisemmin. Tutkimukseen osallistuneiden määrä (N=14) jäi suhteellisen pieneksi, joten tuloksia on syytä tarkastella kriittisesti. Tutkijoiden mukaan pienestä otannasta huolimatta tuloksia voidaan pitää ainakin suuntaa antavina ja kurssia toimivana tuotoksena. Tutkimuksen mukaan kurssille kehitetty oppimateriaali onnistui kelvollisesti. Se on toimiva paketti kaikkien käytettäväksi, mutta vaatii jatkokehittämistä, etenkin visuaalisuuden suhteen.