Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kehittämistutkimus: matematiikan hiihtolomakurssi yhdeksäsluokkalaisille

Lähteenmäki, Ykä (2019)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
LähteenmäkiYkä.pdf (1.830Mt)
Lataukset: 



Lähteenmäki, Ykä
2019

Matematiikan ja tilastotieteen tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-04
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911266310
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa matematiikan aineenopettajaopiskelijat Ykä Lähteenmäki (LuK) ja Robin Hamdi (TkK) kehittivät toiminnallisiin työmenetelmiin keskittyvän hiihtolomakurssin yhdeksäsluokkalaisille, jonka tuotti Tampereen LUMATE-keskus. Hiihtolomakurssin tavoitteena oli vahvistaa oppilaiden matematiikan osaamista sekä kehittää heidän matemaattista minäkuvaansa positiivisesti, jotta he saisivat mahdollisimman hyvät lähtökohdat jatko-opintoihinsa.

Hiihtolomakurssin kehittäminen toteutettiin kehittämistutkimuksena. Kehittämistutkimus on syklimuotoinen tutkimusmenetelmä. Kehittämistutkimus koostuu yleensä ongelma-analyysistä, kehittämisprosessista, testauksesta sekä aineiston hankinnasta ja analysoinnista. Ongelma-analyysissä LUMATE-keskus ja tutkijat selvittivät, mitä tutkimuksessa halutaan kehittää. Kehittämisprosessi piti sisällään kehittämistuotoksen suunnittelun, luomisen ja sen arvioinnin. Kehittämisprosessi toteutettiin syklimäisesti toistaen vaiheita, kunnes tuotos oli valmis testattavaksi. Kehittämistuotosta testattiin järjestämällä kurssi keväällä 2019. Tutkimusaineistoa kerättiin sekä kurssin aikana että kurssin järjestämisen jälkeen. Tutkimuksen kohteina olivat kurssille luotu oppimateriaali, kurssille osallistuneiden oppilaiden matematiikan osaamisen kehittyminen ja matemaattisen minäkuvan muovautuminen.

Tutkimuksen mukaan kehitetty hiihtolomakurssi onnistui kokonaisuutena. Tutkimustulosten perusteella kurssin aikana kurssille osallistuneiden oppilaiden matematiikan osaaminen kehittyi ja oppilaat viihtyivät kurssilla. Oppilaat pitivät kurssin työskentelymenetelmistä ja suhtautuivat matematiikkaan oppiaineena kurssin jälkeen positiivisemmin. Tutkimukseen osallistuneiden määrä (N=14) jäi suhteellisen pieneksi, joten tuloksia on syytä tarkastella kriittisesti. Tutkijoiden mukaan pienestä otannasta huolimatta tuloksia voidaan pitää ainakin suuntaa antavina ja kurssia toimivana tuotoksena. Tutkimuksen mukaan kurssille kehitetty oppimateriaali onnistui kelvollisesti. Se on toimiva paketti kaikkien käytettäväksi, mutta vaatii jatkokehittämistä, etenkin visuaalisuuden suhteen.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [32867]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste