Älykkään kuivanapitolämmityksen kaupallistamispolut
Toukola, Sebastian (2019)
Toukola, Sebastian
2019
Tuotantotalouden DI-ohjelma - Degree Programme in Industrial Engineering and Management
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-11-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911266314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911266314
Tiivistelmä
Tämä diplomityö tehtiin osana Tampereen yliopiston ja Business Finlandin rahoittamaa Safeheat älykäs kuivanapitolämmitys -hanketta. Hankkeen tarkoituksena on tuoda markkinoille tyhjillään tai osittain tyhjillään oleville tiloille tarkoitettu tarjooma, joka ehkäisee kosteus- ja homeongelmia ja ylläpitää tiloja mahdollisimman pienellä lämmitysenergialla.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on määritellä älykkään kuivanapitolämmityksen mahdolliset kaupallistamispolut, arvioida niiden kansainvälisen laajentumisen potentiaali sekä määrittää niistä konseptille optimaalisin. Laajemmin tarkasteltuna tutkimusongelmana on ”miten älykkään kuivanapitolämmityksen konsepti kaupallisestaan?”.
Työ jakaantuu kahteen osaan: teoriaosuuteen ja empiiriseen tutkimukseen. Teoriaosuudessa tunnistettiin kirjallisuuden perusteella kaupallistamiseen vaikuttavia tekijöitä sekä luotiin kaupallistamisen viitekehys. Empiirinen osio koostui 18 teemahaastattelusta, joissa haastateltiin mahdollisia asiakkaita sekä yhteistyökumppaneita. Teorian ja haastattelujen analysoinnin avulla tunnistettiin konseptille mahdollisia kaupallistamispolkuja ja valittiin niistä optimaalisin.
Kaupallistamispoluiksi tunnistettiin tuoteoikeuksien myynti, tuoteoikeuksien lisensiointi sekä oman yrityksen perustaminen. Kansainvälisen laajentumisen potentiaali on suurinta lisensioinnin sekä oman yrityksen kautta. Tuoteoikeuksien myynnissä kansainvälistymiseen ei juurikaan voida vaikuttaa. Tutkimuksessa havaitaan, että kaupallistamisvaihtoehdot eivät ole toisiaan poissulkevia, sillä samaan aikaan voidaan toimia yrityksenä ja lisensioida konsepti toisille markkinoille.
Tutkimuksen mukaan älykkään kuivanapitolämmityksen teknologian ympärille kannattaa perustaa yritys, jonka ensisijaisena kohderyhmänä tulisi olla sähkölämmitteiset vapaa-ajan asunnot. Markkinointikanavina voidaan käyttää jälleenmyyjää, tukkuria tai suoramyyntiä. Kun kaupallistaminen on onnistunut, yritys voi ryhtyä tavoittelemaan uusia kohderyhmiä sekä siirtymistä kansainvälisille markkinoille.
Teoreettisena tuloksena syntyi yliopistossa kehitetyn teknologian kaupallistamispolkujen viitekehys, joka on erittäin hyödyllinen kaikille yliopistoinnovaation kaupallistamista harkitseville. Viitekehyksessä yhdistyy eri kaupallistamisteorioiden osa-alueet. Lisäksi se ottaa akateemisen toimintaympäristön huomioon. Viitekehyksen pohjalta tunnistettiin mielekkääksi jatkotutkimusaiheeksi kaupallistamistavan valintaa ohjaavat tekijät, kun mukana ovat kaikki kolme kaupallistamispolkua. Perinteisesti kirjallisuudessa on vertailtu vain tuoteoikeuksien myyntiä ja lisensiointia keskenään.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on määritellä älykkään kuivanapitolämmityksen mahdolliset kaupallistamispolut, arvioida niiden kansainvälisen laajentumisen potentiaali sekä määrittää niistä konseptille optimaalisin. Laajemmin tarkasteltuna tutkimusongelmana on ”miten älykkään kuivanapitolämmityksen konsepti kaupallisestaan?”.
Työ jakaantuu kahteen osaan: teoriaosuuteen ja empiiriseen tutkimukseen. Teoriaosuudessa tunnistettiin kirjallisuuden perusteella kaupallistamiseen vaikuttavia tekijöitä sekä luotiin kaupallistamisen viitekehys. Empiirinen osio koostui 18 teemahaastattelusta, joissa haastateltiin mahdollisia asiakkaita sekä yhteistyökumppaneita. Teorian ja haastattelujen analysoinnin avulla tunnistettiin konseptille mahdollisia kaupallistamispolkuja ja valittiin niistä optimaalisin.
Kaupallistamispoluiksi tunnistettiin tuoteoikeuksien myynti, tuoteoikeuksien lisensiointi sekä oman yrityksen perustaminen. Kansainvälisen laajentumisen potentiaali on suurinta lisensioinnin sekä oman yrityksen kautta. Tuoteoikeuksien myynnissä kansainvälistymiseen ei juurikaan voida vaikuttaa. Tutkimuksessa havaitaan, että kaupallistamisvaihtoehdot eivät ole toisiaan poissulkevia, sillä samaan aikaan voidaan toimia yrityksenä ja lisensioida konsepti toisille markkinoille.
Tutkimuksen mukaan älykkään kuivanapitolämmityksen teknologian ympärille kannattaa perustaa yritys, jonka ensisijaisena kohderyhmänä tulisi olla sähkölämmitteiset vapaa-ajan asunnot. Markkinointikanavina voidaan käyttää jälleenmyyjää, tukkuria tai suoramyyntiä. Kun kaupallistaminen on onnistunut, yritys voi ryhtyä tavoittelemaan uusia kohderyhmiä sekä siirtymistä kansainvälisille markkinoille.
Teoreettisena tuloksena syntyi yliopistossa kehitetyn teknologian kaupallistamispolkujen viitekehys, joka on erittäin hyödyllinen kaikille yliopistoinnovaation kaupallistamista harkitseville. Viitekehyksessä yhdistyy eri kaupallistamisteorioiden osa-alueet. Lisäksi se ottaa akateemisen toimintaympäristön huomioon. Viitekehyksen pohjalta tunnistettiin mielekkääksi jatkotutkimusaiheeksi kaupallistamistavan valintaa ohjaavat tekijät, kun mukana ovat kaikki kolme kaupallistamispolkua. Perinteisesti kirjallisuudessa on vertailtu vain tuoteoikeuksien myyntiä ja lisensiointia keskenään.