Nelikulmioiden oppiminen ohjelmoinnin avulla
Pasanen, Else (2019)
Pasanen, Else
2019
Matematiikan ja tilastotieteen tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911266290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911266290
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin matematiikan oppimista ohjelmoinnin avulla alakoulussa. Opetuskokeilussa laadittiin oppilaille oppimateriaalia, joiden avulla he opiskelivat nelikulmioiden hierarkiaa visuaalista ohjelmointiympäristöä apunaan käyttäen. Tutkimuksessa tarkasteltiin oppimistuloksia sekä oppilaiden asenteita ja mielikuvia ohjelmoinnista osana matematiikan opiskelua.
Tutkimukseen osallistui kaksi luokkaa kahdesta eri koulusta ja se toteutettiin kehittämistutkimuksena. Luokissa oli yhteensä 25 oppilasta, jotka osallistuivat tutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten matematiikan ja ohjelmoinnin opetus voidaan yhdistää mielekkäästi alakoulun matematiikan opetuksessa.
Tutkimustulosten perusteella opetuksen jälkeen oppilaat osasivat nimetä nelikulmioiden luokkia sekä nimetä niiden erottavia ja yhdistäviä tekijöitä melko hyvin. Sen sijaan nelikulmioiden välisten hierarkiasuhteiden ymmärtäminen tuotti oppilaille vaikeuksia. Tutkimustulokset jakautuivat selvästi luokkien välillä, kun oppilailta kysyttiin heidän asenteistaan ohjelmointia kohtaan. Toinen luokka koki ohjelmoinnin mielenkiintoisena lisänä matematiikan opiskeluun ja pitivät sitä tärkeänä taitona. Toinen luokka taas suhtautui ohjelmointiin huomattavasti skeptisemmin.
Ohjelmoinnin opetuksesta peruskoulussa tarvittaisiin lisätutkimusta. Tutkimustuloksissa oli havaittavissa suuria eroja oppilaiden asenteissa luokkien välillä, mutta tutkimus ei antanut vastauksia erojen syistä. Oppilailla oli myös selkeästi vaikeuksia hahmottaa nelikulmioiden hierarkiaa. Olisi tärkeää tutkia ovatko alakoululaiset liian nuoria ymmärtämään abstrakteja käsitteitä kuten hierarkia. Lisäksi ohjelmointi on kytketty peruskoulussa vahvasti osaksi matematiikan opetusta, mutta oppimateriaalia ja tutkimusta siitä, miten ohjelmoinnilla voidaan tukea erityisesti matematiikan oppimista, on erittäin vähän.
Tutkimukseen osallistui kaksi luokkaa kahdesta eri koulusta ja se toteutettiin kehittämistutkimuksena. Luokissa oli yhteensä 25 oppilasta, jotka osallistuivat tutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten matematiikan ja ohjelmoinnin opetus voidaan yhdistää mielekkäästi alakoulun matematiikan opetuksessa.
Tutkimustulosten perusteella opetuksen jälkeen oppilaat osasivat nimetä nelikulmioiden luokkia sekä nimetä niiden erottavia ja yhdistäviä tekijöitä melko hyvin. Sen sijaan nelikulmioiden välisten hierarkiasuhteiden ymmärtäminen tuotti oppilaille vaikeuksia. Tutkimustulokset jakautuivat selvästi luokkien välillä, kun oppilailta kysyttiin heidän asenteistaan ohjelmointia kohtaan. Toinen luokka koki ohjelmoinnin mielenkiintoisena lisänä matematiikan opiskeluun ja pitivät sitä tärkeänä taitona. Toinen luokka taas suhtautui ohjelmointiin huomattavasti skeptisemmin.
Ohjelmoinnin opetuksesta peruskoulussa tarvittaisiin lisätutkimusta. Tutkimustuloksissa oli havaittavissa suuria eroja oppilaiden asenteissa luokkien välillä, mutta tutkimus ei antanut vastauksia erojen syistä. Oppilailla oli myös selkeästi vaikeuksia hahmottaa nelikulmioiden hierarkiaa. Olisi tärkeää tutkia ovatko alakoululaiset liian nuoria ymmärtämään abstrakteja käsitteitä kuten hierarkia. Lisäksi ohjelmointi on kytketty peruskoulussa vahvasti osaksi matematiikan opetusta, mutta oppimateriaalia ja tutkimusta siitä, miten ohjelmoinnilla voidaan tukea erityisesti matematiikan oppimista, on erittäin vähän.