Koettu hoidon laatu : Asukkaan, läheisen ja henkilökunnan näkemyksiä asukkaan hoidon laadusta ikääntyneiden ympärivuorokautisessa pitkäaikaishoidossa
Kahanpää, Anja (2019)
Kahanpää, Anja
Tampereen yliopisto
2019
Terveystieteiden tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-12-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1373-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1373-9
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää koetun hoidon laadun mittaamista iäkkäiden ympärivuorokautisessa pitkäaikaishoidossa. Tarkastelun kohteena oli asukkaan, hänen läheisensä ja omahoitajan arviointien yhteneväisyys asukkaan hoidon laadusta, sekä miten asukkaan toimintakyky on yhteydessä eri osapuolten arviointeihin. Lisäksi selvitettiin hoidon edellytysten, eli esimieheltä saadun tuen sekä henkilöstön riittävyyden, yhteyttä henkilökunnan laatuarviointeihin. Tutkimusaineistoina käytettiin vuonna 2002 koottua tietoa ympärivuorokautisen hoidon yksiköistä palvelutaloista, vanhainkodeista ja terveyskeskuksen vuodeosastoilta. Aineisto on koottu asukkaiden strukturoiduilla haastatteluilla (n=489) sekä läheisille (n=794) ja omahoitajille (n=1267) suunnatuilla kyselyillä osana laajaa Stakesin monitieteistä tutkimuskokonaisuutta. Tutkimusjoukkoon kuuluneista asukkaista (N=1366) yli puolet ei pystynyt osallistumaan haastatteluun heikon toimintakykynsä vuoksi. Kaikkien asukkaiden yhdelle läheiselle toimitettiin kyselylomake, vaikka asukasta itseään ei olisikaan voitu haastatella. Omahoitajan arvioinnin asukkaan hoidosta täytti omahoitaja tai muu asukkaan tunteva hoitaja. Yksiköissä tehdyistä asukkaiden RAI-kokonaisarvioinneista valittiin neljä mittaria kuvaamaan asukkaan toimintakyvyn fyysistä, kognitiivista, sosiaalista ja psyykkistä osa-aluetta. Työntekijöiden näkemyksiä yksiköiden hoidon laadusta selvitettiin erillisellä henkilöstökyselyllä (n=1262).
Tutkimuksen tulosten mukaan asukaskohtaisten vastaajaparien (asukas–läheinen, asukas–omahoitaja, läheinen–omahoitaja) hoidon laadun arviointien yhteneväisyys oli useimmissa väittämissä pääosin heikko (kappa < 0,2). Suurin yhtenevien arviointien osuus havaittiin niissä väittämissä, joissa molemmat vastaajista olivat arvioineet hoidon laadun parhaimman vastausvaihtoehdon (hyvä) mukaan. Asukkaan vakavat masennusoireet ja suurempi riippuvuus avusta päivittäisissä toiminnoissa olivat yhteydessä heikompaan asukkaiden kokemaan sekä läheisten ja omahoitajien havainnoimaan hoidon laatuun, vaikka näkökulmien välillä esiintyi myös eroja. Sosiaalinen toimintakyky oli ainoa toimintakyvyn osa-alue, jossa asukkaan paremmalla toimintakyvyllä oli yhteys asukkaan paremmaksi arvioimaan hoidon laatuun. Sitä vastoin asukkaan kognition tasolla ei ollut yhteyttä mitattuihin koetun laadun ulottuvuuksiin. Tarkasteltaessa kuitenkin asukkaan kognitiota erillään muusta toimintakyvystä kognition heikkeneminen oli yhteydessä alhaisempiin hoidon laadun arviointeihin sekä läheisten että omahoitajien raportoimana.
Samassa yhteydessä havaittiin, että asukkaan tekemällä itsearvioinnilla oli positiivinen yhteys läheisten ja omahoitajien arviointeihin. Työntekijät, jotka arvioivat henkilöstön riittävyyden hyväksi tai erinomaiseksi, arvioivat myös hoidon laadun paremmaksi. Edelleen mitä paremmaksi työnjohdon tuki arvioitiin, sitä parempi oli myös henkilöstön arviointi asukkaiden hoidon laadusta yksikössä.
Tutkimuksen tulosten mukaan ikääntyneen ympärivuorokautisessa hoidossa olevan asukkaan koetun hoidon laadun arviointien yhteneväisyys vastaajaryhmien välillä vaihteli sen mukaan, tarkasteltiinko laatua asukkaan, hänen läheisensä vai omahoitajan näkökulmasta, sekä sen mukaan, mikä on asukkaan toimintakyky. Tulokset osoittavat myös, että voimavaraistavilla työnjohdon tukitoimilla, kuten palautteen annolla ja mahdollisuudella kehittää omaa työtään, oli yhteys henkilöstön näkemykseen yksikön hoidon laadusta. Voidaan kuitenkin todeta, että tiedon keräämiseen hoidon eri osapuolilta liittyy monenlaisia haasteita. Erityisesti huomiota on kiinnitettävä vaikeasti muistisairaiden asukkaiden oman ääneen kuuluviin saamiseen. Läheisten ja henkilökunnan tekemät sijaisarvioinnit ovat erityisen tärkeitä, mikäli asukas ei itse pysty osallistumaan. Samalla saadaan myös moninäkökulmaista tietoa yksiköiden asukkaiden hoidon laadusta. Kehittämällä muistisairaille soveltuvia tiedonkeruumenetelmiä ja mahdollistamalla siten myös vaikeasti muistisairaiden osallistuminen hoidon laadun arviointiin voidaan laajentaa koetun hoidon laatua arvioivien asukkaiden joukkoa. Pelkkä tiedon kerääminen ja sen analysointi eivät vielä riitä, vaan erityistä huomioita on kiinnitettävä tiedon raportointiin helposti ymmärrettävässä muodossa. Asukkailla ja eri sidosryhmillä on oltava mahdollisuus saada päätöksentekonsa tueksi ajantasaista ja tutkittua tietoa yksiköiden koetun hoidon laadusta.
Tutkimuksen tulosten mukaan asukaskohtaisten vastaajaparien (asukas–läheinen, asukas–omahoitaja, läheinen–omahoitaja) hoidon laadun arviointien yhteneväisyys oli useimmissa väittämissä pääosin heikko (kappa < 0,2). Suurin yhtenevien arviointien osuus havaittiin niissä väittämissä, joissa molemmat vastaajista olivat arvioineet hoidon laadun parhaimman vastausvaihtoehdon (hyvä) mukaan. Asukkaan vakavat masennusoireet ja suurempi riippuvuus avusta päivittäisissä toiminnoissa olivat yhteydessä heikompaan asukkaiden kokemaan sekä läheisten ja omahoitajien havainnoimaan hoidon laatuun, vaikka näkökulmien välillä esiintyi myös eroja. Sosiaalinen toimintakyky oli ainoa toimintakyvyn osa-alue, jossa asukkaan paremmalla toimintakyvyllä oli yhteys asukkaan paremmaksi arvioimaan hoidon laatuun. Sitä vastoin asukkaan kognition tasolla ei ollut yhteyttä mitattuihin koetun laadun ulottuvuuksiin. Tarkasteltaessa kuitenkin asukkaan kognitiota erillään muusta toimintakyvystä kognition heikkeneminen oli yhteydessä alhaisempiin hoidon laadun arviointeihin sekä läheisten että omahoitajien raportoimana.
Samassa yhteydessä havaittiin, että asukkaan tekemällä itsearvioinnilla oli positiivinen yhteys läheisten ja omahoitajien arviointeihin. Työntekijät, jotka arvioivat henkilöstön riittävyyden hyväksi tai erinomaiseksi, arvioivat myös hoidon laadun paremmaksi. Edelleen mitä paremmaksi työnjohdon tuki arvioitiin, sitä parempi oli myös henkilöstön arviointi asukkaiden hoidon laadusta yksikössä.
Tutkimuksen tulosten mukaan ikääntyneen ympärivuorokautisessa hoidossa olevan asukkaan koetun hoidon laadun arviointien yhteneväisyys vastaajaryhmien välillä vaihteli sen mukaan, tarkasteltiinko laatua asukkaan, hänen läheisensä vai omahoitajan näkökulmasta, sekä sen mukaan, mikä on asukkaan toimintakyky. Tulokset osoittavat myös, että voimavaraistavilla työnjohdon tukitoimilla, kuten palautteen annolla ja mahdollisuudella kehittää omaa työtään, oli yhteys henkilöstön näkemykseen yksikön hoidon laadusta. Voidaan kuitenkin todeta, että tiedon keräämiseen hoidon eri osapuolilta liittyy monenlaisia haasteita. Erityisesti huomiota on kiinnitettävä vaikeasti muistisairaiden asukkaiden oman ääneen kuuluviin saamiseen. Läheisten ja henkilökunnan tekemät sijaisarvioinnit ovat erityisen tärkeitä, mikäli asukas ei itse pysty osallistumaan. Samalla saadaan myös moninäkökulmaista tietoa yksiköiden asukkaiden hoidon laadusta. Kehittämällä muistisairaille soveltuvia tiedonkeruumenetelmiä ja mahdollistamalla siten myös vaikeasti muistisairaiden osallistuminen hoidon laadun arviointiin voidaan laajentaa koetun hoidon laatua arvioivien asukkaiden joukkoa. Pelkkä tiedon kerääminen ja sen analysointi eivät vielä riitä, vaan erityistä huomioita on kiinnitettävä tiedon raportointiin helposti ymmärrettävässä muodossa. Asukkailla ja eri sidosryhmillä on oltava mahdollisuus saada päätöksentekonsa tueksi ajantasaista ja tutkittua tietoa yksiköiden koetun hoidon laadusta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4865]