Miten työntekijä jaksaa sosiaalityössä muutosten alla?: Sosiaalipalvelujen työntekijöiden kokemuksia työssä koetuista muutoksista, työssä selviytymisestä ja jaksamisesta
Rinta-Möykky, Kirsi (2019)
Rinta-Möykky, Kirsi
2019
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911256259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911256259
Tiivistelmä
Muutos vaikuttaa kokonaisvaltaisesti työntekijöiden arkeen. Muutos on jokaiselle työntekijälle yksilöllinen kokemus. Toiset työntekijät sisäistävät uudistukset suhteellisen helposti, kun taas toisille muutokset voivat aiheuttaa voimakkaita reaktioita. Ne voivat käydä työntekijälle liian haastaviksi ja työntekijä voi väsyä muutoksen alla. Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristö on muuttunut paljon. Muutoksen kohteena ovat olleet muun muassa rakenteet, työtavat ja -menetelmät. Muutokset ovat heijastuneet sosiaalipalveluissa työskentelevien työntekijöiden työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Tutkielmassani tarkastelen sosiaalipalvelujen työntekijöiden kokemuksia työssä koetuista muutoksista ja niistä selviytymisestä sekä työssä jaksamisesta. Tavoitteenani on tutkia sitä, mitä muutoksia sosiaalipalvelujen työntekijät kokevat työssään ja miten he merkityksellistävät ne. Lisäksi tarkastelen sitä, miten työntekijät kuvaavat työssään selviytymistään ja jaksamistaan.
Tutkielmani lähestymistapa on fenomenologinen. Tutkimusaineiston kerään fokusryhmähaastatteluin. Ryhmät koostuvat erään kuntayhtymän sosiaalipalvelun työntekijöistä; aikuissosiaalityön, lapsiperheiden ja vammaispalvelun työntekijöistä. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2016. Aineiston analysoin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkielmani tulos on, että sosiaalipalvelujen työntekijät kokivat työssään ulkoa ja sisältäpäin tulevia suuria ja pieniä muutoksia, kuten organisaation toimintatapaan tai toimenkuviin liittyvät muutokset. Nämä muutokset heijastuvat työntekijöiden arkeen. Sosiaalipalvelujen työntekijät kokivat tärkeäksi institutionaalisista muutoksista tiedottamisen; millaisia ulkoa tai sisältäpäin muutoksia on tulossa ja miten muutokset tulevat vaikuttamaan heidän työhönsä. Muutokset voivat parantaa tai huonontaa työntekijöiden työhyvinvointia ja vaikuttavat heidän työssä jaksamiseen. Tutkielmassani työntekijät kokivat tarvitsevansa muutoksista selviytymiseen monenlaisia selviytymiskeinoja kuten työyhteisön tai esimiehen tuen. Työn arvostus on myös merkittävä tekijä työhyvinvoinnin näkökulmasta. Työntekijät olivat yksimielisiä siitä, että yleisesti sosiaalityön arvostus on vähäistä. Change has a profound effect on the everyday lives of employees. Each employee experiences change in a different way. While some employees adapt to reforms quite easily, in others, they may provoke strong reactions. Some employees may regard changes too challenging and suffer from change fatigue. Over the last twenty years, the social and healthcare environment has undergone a significant transformation, which has seen changes in structures, working methods and work practices. These changes have reflected on social services employees’ wellbeing and coping at work. In my thesis, I examine the experiences of social services employees regarding the changes they have experienced and their coping with these changes and at work in general. My aim is to study the kinds of changes social services employees experi-ence in their work and the meanings they attach to them. In addition, I explore the ways in which the employees describe their coping at work.
My approach is phenomenological. The research data was collected through focus group interviews. The groups consist of employees at a joint municipal authority, and they include professionals who work with adults, families with children and people with disabilities. The interviews were carried out in the autumn of 2016. The data was analysed through content analysis.
The result of my study is that the social services employees experienced small and big changes, both external and internal, such as changes related to organisational practices or job descriptions. These changes reflect on the everyday lives of employees. The social services employees felt it was important to receive information on institutional changes; on the external or internal changes about to happen and on the ways those changes will affect their work. Changes can either improve or reduce wellbeing at work and will affect coping at work. The employees I interviewed felt they needed various coping skills to deal with changes, such as the support of their work community or their manager. The valuing of work is also a significant factor with regard to wellbeing at work. The employees agreed that on a general level, social work is not highly valued.
Tutkielmani lähestymistapa on fenomenologinen. Tutkimusaineiston kerään fokusryhmähaastatteluin. Ryhmät koostuvat erään kuntayhtymän sosiaalipalvelun työntekijöistä; aikuissosiaalityön, lapsiperheiden ja vammaispalvelun työntekijöistä. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2016. Aineiston analysoin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkielmani tulos on, että sosiaalipalvelujen työntekijät kokivat työssään ulkoa ja sisältäpäin tulevia suuria ja pieniä muutoksia, kuten organisaation toimintatapaan tai toimenkuviin liittyvät muutokset. Nämä muutokset heijastuvat työntekijöiden arkeen. Sosiaalipalvelujen työntekijät kokivat tärkeäksi institutionaalisista muutoksista tiedottamisen; millaisia ulkoa tai sisältäpäin muutoksia on tulossa ja miten muutokset tulevat vaikuttamaan heidän työhönsä. Muutokset voivat parantaa tai huonontaa työntekijöiden työhyvinvointia ja vaikuttavat heidän työssä jaksamiseen. Tutkielmassani työntekijät kokivat tarvitsevansa muutoksista selviytymiseen monenlaisia selviytymiskeinoja kuten työyhteisön tai esimiehen tuen. Työn arvostus on myös merkittävä tekijä työhyvinvoinnin näkökulmasta. Työntekijät olivat yksimielisiä siitä, että yleisesti sosiaalityön arvostus on vähäistä.
My approach is phenomenological. The research data was collected through focus group interviews. The groups consist of employees at a joint municipal authority, and they include professionals who work with adults, families with children and people with disabilities. The interviews were carried out in the autumn of 2016. The data was analysed through content analysis.
The result of my study is that the social services employees experienced small and big changes, both external and internal, such as changes related to organisational practices or job descriptions. These changes reflect on the everyday lives of employees. The social services employees felt it was important to receive information on institutional changes; on the external or internal changes about to happen and on the ways those changes will affect their work. Changes can either improve or reduce wellbeing at work and will affect coping at work. The employees I interviewed felt they needed various coping skills to deal with changes, such as the support of their work community or their manager. The valuing of work is also a significant factor with regard to wellbeing at work. The employees agreed that on a general level, social work is not highly valued.