Asiakkaiden kokemuksia sosiaalityöstä: Psykiatrisessa avohoidossa.
Hjort, Katariina (2019)
Hjort, Katariina
2019
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911186061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911186061
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää psykiatrisen avohoidon asiakkaiden kokemuksia sosiaalityöstä psykiatrisessa avohoidossa. Erityisesti haettiin vastausta siihen millaisena asiakkaat kokevat osallisuuden ja vuorovaikutuksen sosiaalityöntekijän kohtaamisessa. Aineisto on kerätty HUS alueen mielialahäiriöpoliklinikoiden sosiaalityön asiakkailta 1.2–31.3.2019 lomakekyselynä. Mielialahäiriöpoliklinikan sosiaalityöntekijät antoivat kyselylomakeen ja saatekirjeen tapaamisen lopuksi, tutkimukseen osallistuminen oli vapaaehtoista. Kyselylomakkeen palautti 93 asiakasta.
Kyselylomake koostui kysymyksistä, joissa kartoitettiin tausta- ja asiakkuustietoja sekä viisiportaisella asteikolla osallisuuden ja vuorovaikutuksen kokemusta. Arvosana 1 tarkoitti erittäin paljon eri mieltä ja 5 erittäin paljon samaa mieltä. Vapaata palautetta antoi 17 vastaajaa. Asiakkaat kokivat vuorovaikutuksen toteutuvan kiitettävästi ja osallisuuden hyvin. Tapaamisen loputtua tyytyväisyyttä tehtyihin suunnitelmiin tai ratkaisuihin tunsivat eniten ne vastaajat, jotka olivat kokeneet että; 1) sosiaalityöntekijä syventyi heidän asiaansa kokonaisvaltaisesti, 2) sosiaalityöntekijältä sai ymmärrystä ja tukea, 3) sosiaalityöntekijällä oli riittävästi tietoa asian selvittämiseksi.
Kyselylomake koostui kysymyksistä, joissa kartoitettiin tausta- ja asiakkuustietoja sekä viisiportaisella asteikolla osallisuuden ja vuorovaikutuksen kokemusta. Arvosana 1 tarkoitti erittäin paljon eri mieltä ja 5 erittäin paljon samaa mieltä. Vapaata palautetta antoi 17 vastaajaa. Asiakkaat kokivat vuorovaikutuksen toteutuvan kiitettävästi ja osallisuuden hyvin. Tapaamisen loputtua tyytyväisyyttä tehtyihin suunnitelmiin tai ratkaisuihin tunsivat eniten ne vastaajat, jotka olivat kokeneet että; 1) sosiaalityöntekijä syventyi heidän asiaansa kokonaisvaltaisesti, 2) sosiaalityöntekijältä sai ymmärrystä ja tukea, 3) sosiaalityöntekijällä oli riittävästi tietoa asian selvittämiseksi.