Yleisten kirjastojen ja mediakasvatuksen yhteinen tulevaisuus: Mediakasvatustyön rooli yleisissä kirjastoissa
Heinonen, Anne (2019)
Heinonen, Anne
2019
Master's Degree Programme in Media Education
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911226183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911226183
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa lähtökohtana on tarkastella suomalaisten yleisten kirjastojen mediakasvatustoimintaa: millaista toiminta on ollut, mikä sitä määrittää ja millaiseksi se tulevaisuudessa saattaisi kehittyä. Taustalla on keskustelu siitä, miten esimerkiksi digitalisaatio ja e-aineiston kasvu vaikuttavat kirjastojen palveluihin ja miten mediakasvatukselle käy sen seurauksena. Tutkimuksen päätavoitteena onkin pohtia, millainen rooli mediakasvatustoiminnalla on tulevaisuuden yleisessä kirjastossa.
Tutkielma on luonteeltaan laadullinen. Sen aineisto on kerätty sähköisesti elämysmenetelmää soveltaen. Vastaajat ovat työnsä tai opiskelunsa kautta kiinnostuneita kirjastoissa tehtävästä mediakasvatustyöstä ja jäseninä Facebookin Mediakasvatusta kirjastossa -ryhmässä. He saivat pohdittavakseen tilanteen, jossa kirjasto on tulevaisuudessa joko saanut lisää resursseja tai on lakkautettu kokonaan. Vastaajat kirjoittivat omat tarinansa mielikuvitustaan käyttäen esimerkiksi siitä, miten kehyskertomuksen tilanteeseen oli päädytty tai mitä sen jälkeen voisi tapahtua. Aineisto on analysoitu teemoittelun ja tyypittelyn avulla.
Analyysin tuloksena seuloutui esiin kirjaston tulevaisuuteen vaikuttavia uhkia ja mahdollisuuksia. Suurimmat uhkatekijät liittyvät yhteiskunnallisiin muutoksiin, esimerkiksi eriarvoistumiseen ja resurssien vähenemiseen. Digitalisaatio osoittautui vastauksissa sekä uhkaksi että mahdollisuudeksi. Kirjastotoiminnan mahdollisuuksia ovat sen lisäksi muutos ja uudistuminen sekä yhteistyö tai yhdistyminen muiden toimijoiden kanssa. Kirjaston mediakasvatus on tulevaisuuden visioissa tärkeä osa kirjaston palveluita ja sellaisenaan tasa-arvoa toteuttava tekijä.
Johtopäätöksenä on, että kirjastotoiminta voi säilyä tulevaisuuden suomalaisessa yhteiskunnassa, mutta siinä on tapahduttava muutoksia. Mediakasvatus voi sekin säilyä osana kirjastojen palveluita. Sitä ei kuitenkaan tulevaisuudessa toteuteta niinkään mediakasvatuksena, sillä se on jo nyt liittynyt osaksi kirjastojen muuta toimintaa, jossa se on mukana yhtenä pedagogisesti perusteltuna tavoitteena. Nämä tavoitteet voidaan usein ilmaista erilaisten lukutaitojen kautta.
Tutkielma on luonteeltaan laadullinen. Sen aineisto on kerätty sähköisesti elämysmenetelmää soveltaen. Vastaajat ovat työnsä tai opiskelunsa kautta kiinnostuneita kirjastoissa tehtävästä mediakasvatustyöstä ja jäseninä Facebookin Mediakasvatusta kirjastossa -ryhmässä. He saivat pohdittavakseen tilanteen, jossa kirjasto on tulevaisuudessa joko saanut lisää resursseja tai on lakkautettu kokonaan. Vastaajat kirjoittivat omat tarinansa mielikuvitustaan käyttäen esimerkiksi siitä, miten kehyskertomuksen tilanteeseen oli päädytty tai mitä sen jälkeen voisi tapahtua. Aineisto on analysoitu teemoittelun ja tyypittelyn avulla.
Analyysin tuloksena seuloutui esiin kirjaston tulevaisuuteen vaikuttavia uhkia ja mahdollisuuksia. Suurimmat uhkatekijät liittyvät yhteiskunnallisiin muutoksiin, esimerkiksi eriarvoistumiseen ja resurssien vähenemiseen. Digitalisaatio osoittautui vastauksissa sekä uhkaksi että mahdollisuudeksi. Kirjastotoiminnan mahdollisuuksia ovat sen lisäksi muutos ja uudistuminen sekä yhteistyö tai yhdistyminen muiden toimijoiden kanssa. Kirjaston mediakasvatus on tulevaisuuden visioissa tärkeä osa kirjaston palveluita ja sellaisenaan tasa-arvoa toteuttava tekijä.
Johtopäätöksenä on, että kirjastotoiminta voi säilyä tulevaisuuden suomalaisessa yhteiskunnassa, mutta siinä on tapahduttava muutoksia. Mediakasvatus voi sekin säilyä osana kirjastojen palveluita. Sitä ei kuitenkaan tulevaisuudessa toteuteta niinkään mediakasvatuksena, sillä se on jo nyt liittynyt osaksi kirjastojen muuta toimintaa, jossa se on mukana yhtenä pedagogisesti perusteltuna tavoitteena. Nämä tavoitteet voidaan usein ilmaista erilaisten lukutaitojen kautta.