Haluis olla jotenkin muuttamassa maailmaa, ehkä uuden sukupolven kautta: Varhaiskasvatuksen pedagoginen ammattilaissukupolvi muutosten toteuttajana
Kaarna, Laura (2019)
Kaarna, Laura
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-11-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911145970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911145970
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten nuoret varhaiskasvatuksen opettajat kokevat varhaiskasvatuksessa tällä hetkellä olevat muutokset ja haasteet. Haluttiin myös selvittää, millainen on uusin suomalaisen varhaiskasvatuksen ammattilaissukupolvi ja onko tällä ammattilaissukupolvella yhtäläisyyksiä työelämän sukupolvien kanssa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin suomalaisen varhaiskasvatuksen ammattilaissukupolvia, varhaiskasvatuksen opettajan pedagogista asiantuntijuutta ja työelämän sukupolvista erityisesti Y- ja Z-sukupolvet. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimuksen teemahaastattelulla kerätty aineisto koostui erään kaupungin palveluksessa olevien kuuden sekä iältään että työuraltaan nuoren varhaiskasvatuksen opettajan haastatteluista. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin sisällönanalyysiä.
Tuloksista selvisi, että nuoret varhaiskasvatuksen opettajat ovat samaan aikaan tyytyväisiä ja toisaalta kriittisiä sekä muutoksia että työtään kohtaan. Muutosten toteuttajina he ovat positiivisia ja tulevaisuuteen uskovia, mutta tämän hetkisestä tilanteesta huolissaan. He eivät koe saavansa tarpeeksi ohjausta työhönsä eikä opiskeluaikana saatu kuva työstä aina vastaa todellisuutta. Työtä on liikaa eikä heillä ole aikaa oppia ja kehittyä työssään ja siksi moni heistä kokee uupumusta. Sen sijaan työn monipuolisuus, mielenkiintoisuus ja etenkin vuorovaikutus lasten kanssa on työn suurin voimavara. Lisäopinnot kiinnostavat sekä oman asiantuntijuuden että yhteiskunnallisen vaikuttamisen mahdollisuuden lisäämiseksi.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että varhaiskasvatuksessa työskentelee neljä ammattilaissukupolvea, niistä nuorimpana varhaiskasvatuksen pedagoginen ammattilaissukupolvi. Sukupolvi, joka haluaa lasten myötä olla vaikuttamassa seuraaviin sukupolviin, kuten tutkimuksen otsikkona oleva aineistositaatti osoittaa.
Aihe on hyvin ajankohtainen, kohdistuuhan varhaiskasvatukseen ja varhaiskasvatuksen opettajan työhön ja rooliin tällä hetkellä isoja muutoksia ja uudistuksia sekä yhteiskunnallisella että käytännön tasolla.
Tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä, mutta niitä voidaan soveltaa nuorten varhaiskasvatuksen opettajien työn aloitusvaihetta tukemaan ja heitä työssään kannustamaan.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin suomalaisen varhaiskasvatuksen ammattilaissukupolvia, varhaiskasvatuksen opettajan pedagogista asiantuntijuutta ja työelämän sukupolvista erityisesti Y- ja Z-sukupolvet. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimuksen teemahaastattelulla kerätty aineisto koostui erään kaupungin palveluksessa olevien kuuden sekä iältään että työuraltaan nuoren varhaiskasvatuksen opettajan haastatteluista. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin sisällönanalyysiä.
Tuloksista selvisi, että nuoret varhaiskasvatuksen opettajat ovat samaan aikaan tyytyväisiä ja toisaalta kriittisiä sekä muutoksia että työtään kohtaan. Muutosten toteuttajina he ovat positiivisia ja tulevaisuuteen uskovia, mutta tämän hetkisestä tilanteesta huolissaan. He eivät koe saavansa tarpeeksi ohjausta työhönsä eikä opiskeluaikana saatu kuva työstä aina vastaa todellisuutta. Työtä on liikaa eikä heillä ole aikaa oppia ja kehittyä työssään ja siksi moni heistä kokee uupumusta. Sen sijaan työn monipuolisuus, mielenkiintoisuus ja etenkin vuorovaikutus lasten kanssa on työn suurin voimavara. Lisäopinnot kiinnostavat sekä oman asiantuntijuuden että yhteiskunnallisen vaikuttamisen mahdollisuuden lisäämiseksi.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että varhaiskasvatuksessa työskentelee neljä ammattilaissukupolvea, niistä nuorimpana varhaiskasvatuksen pedagoginen ammattilaissukupolvi. Sukupolvi, joka haluaa lasten myötä olla vaikuttamassa seuraaviin sukupolviin, kuten tutkimuksen otsikkona oleva aineistositaatti osoittaa.
Aihe on hyvin ajankohtainen, kohdistuuhan varhaiskasvatukseen ja varhaiskasvatuksen opettajan työhön ja rooliin tällä hetkellä isoja muutoksia ja uudistuksia sekä yhteiskunnallisella että käytännön tasolla.
Tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä, mutta niitä voidaan soveltaa nuorten varhaiskasvatuksen opettajien työn aloitusvaihetta tukemaan ja heitä työssään kannustamaan.