Elämismaailmasta luokkahuoneisiin : Uusi näkökulma koulumatematiikkaan
Kumpula, Sirkka (2019)
Kumpula, Sirkka
Tampereen yliopisto
2019
Kasvatus ja yhteiskunta tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-12-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1347-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1347-0
Tiivistelmä
Huoli oppivelvollisuuskoulun matematiikan oppimistulosten heikentymisestä herättää tutkimaan, miten tilanteeseen on jouduttu. Opetussuunnitelman perusteiden (2014) laaja-alaiset taitotavoitteet ja matematiikan oppimistavoitteet ovat ristiriidassa. Oppimisen laaja-alaisuus on suhteessa elämismaailmaan (käytäntö). Matematiikan oppimistavoitteet painottavat teoreettista osaamista. Ristiriitoja koululuokissa aiheuttavat oppilaan elämismaailmassa kokemat ja opetussuunnitelmassa tarkoitetut merkitykset. Matematiikan merkitys ei välity. Tutkimusongelma, miten matematiikka ilmenee, riippuu havainnon merkityksistä havaitsijalle. Kansallista oppivelvollisuuskoulun matematiikkaa koskeva arvokeskustelu on jäänyt tulevaisuuden rakentamisen näkökulmasta keskeneräiseksi.
Metodologinen rakenne jäsentyy tutkimuspolkuna elämismaailmassa. Fenomenologinen metodi, ajatteleminen (Heidegger), paljastaa matematiikan oppimiseen ja opetukseen liittyviä merkityksiä, merkitysketjuja ja vastakohtaisuuksia. Tutkimuspolulla (oppimispolulla) tavoitteena on kätkeytyneiden merkitysten tiedostaminen (Husserl) ja mieltäminen (Heidegger). Näkökulma menneisyydestä tulevaisuuteen avautuu kulttuurin, politiikan ja tieteen ehdoin.
Uusi näkökulma avaa kulttuuriperäistä yksilöllisyyttä (matematiikan keksiminen, horisontaalinen). Yleisesti näkökulma koulumatematiikkaan laajentaa matematiikan mahdollisuuksia ja vaikuttavuutta. Näkökulma suosittelee matematiikkakasvatusta taipumusten tukemisena ja yläkouluvaiheen niveltämisenä varhais-, esi- ja alkuopetuksessa saavutettuihin valmiuksiin. Tutkimuspolku ilmentää opettajaa työnsä tutkijana, missä on mukana autenttisia tilannekuvauksia (kursiivi). Aikuiskasvatuksen alaan kuuluva tutkimus tukee matematiikan oppimisen kautta oppilaan yksilöllistyvää ihmisenä kasvua elinikäisella oppimispolulla. Tällöin koulumatematiikka lähenee tiede- ja tietoisuuskasvatusta, joka valmistaa tulevaisuuden matemaattisen tiedon, taidon, tahdon ja tunteen tarpeisiin.
Metodologinen rakenne jäsentyy tutkimuspolkuna elämismaailmassa. Fenomenologinen metodi, ajatteleminen (Heidegger), paljastaa matematiikan oppimiseen ja opetukseen liittyviä merkityksiä, merkitysketjuja ja vastakohtaisuuksia. Tutkimuspolulla (oppimispolulla) tavoitteena on kätkeytyneiden merkitysten tiedostaminen (Husserl) ja mieltäminen (Heidegger). Näkökulma menneisyydestä tulevaisuuteen avautuu kulttuurin, politiikan ja tieteen ehdoin.
Uusi näkökulma avaa kulttuuriperäistä yksilöllisyyttä (matematiikan keksiminen, horisontaalinen). Yleisesti näkökulma koulumatematiikkaan laajentaa matematiikan mahdollisuuksia ja vaikuttavuutta. Näkökulma suosittelee matematiikkakasvatusta taipumusten tukemisena ja yläkouluvaiheen niveltämisenä varhais-, esi- ja alkuopetuksessa saavutettuihin valmiuksiin. Tutkimuspolku ilmentää opettajaa työnsä tutkijana, missä on mukana autenttisia tilannekuvauksia (kursiivi). Aikuiskasvatuksen alaan kuuluva tutkimus tukee matematiikan oppimisen kautta oppilaan yksilöllistyvää ihmisenä kasvua elinikäisella oppimispolulla. Tällöin koulumatematiikka lähenee tiede- ja tietoisuuskasvatusta, joka valmistaa tulevaisuuden matemaattisen tiedon, taidon, tahdon ja tunteen tarpeisiin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4901]