Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elämismaailmasta luokkahuoneisiin : Uusi näkökulma koulumatematiikkaan

Kumpula, Sirkka (2019)

 
Avaa tiedosto
978-952-03-1347-0.pdf (2.936Mt)
Lataukset: 



Kumpula, Sirkka
Tampereen yliopisto
2019

Kasvatus ja yhteiskunta tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-12-13
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1347-0
Tiivistelmä
Huoli oppivelvollisuuskoulun matematiikan oppimistulosten heikentymisestä herättää tutkimaan, miten tilanteeseen on jouduttu. Opetussuunnitelman perusteiden (2014) laaja-alaiset taitotavoitteet ja matematiikan oppimistavoitteet ovat ristiriidassa. Oppimisen laaja-alaisuus on suhteessa elämismaailmaan (käytäntö). Matematiikan oppimistavoitteet painottavat teoreettista osaamista. Ristiriitoja koululuokissa aiheuttavat oppilaan elämismaailmassa kokemat ja opetussuunnitelmassa tarkoitetut merkitykset. Matematiikan merkitys ei välity. Tutkimusongelma, miten matematiikka ilmenee, riippuu havainnon merkityksistä havaitsijalle. Kansallista oppivelvollisuuskoulun matematiikkaa koskeva arvokeskustelu on jäänyt tulevaisuuden rakentamisen näkökulmasta keskeneräiseksi.

Metodologinen rakenne jäsentyy tutkimuspolkuna elämismaailmassa. Fenomenologinen metodi, ajatteleminen (Heidegger), paljastaa matematiikan oppimiseen ja opetukseen liittyviä merkityksiä, merkitysketjuja ja vastakohtaisuuksia. Tutkimuspolulla (oppimispolulla) tavoitteena on kätkeytyneiden merkitysten tiedostaminen (Husserl) ja mieltäminen (Heidegger). Näkökulma menneisyydestä tulevaisuuteen avautuu kulttuurin, politiikan ja tieteen ehdoin.

Uusi näkökulma avaa kulttuuriperäistä yksilöllisyyttä (matematiikan keksiminen, horisontaalinen). Yleisesti näkökulma koulumatematiikkaan laajentaa matematiikan mahdollisuuksia ja vaikuttavuutta. Näkökulma suosittelee matematiikkakasvatusta taipumusten tukemisena ja yläkouluvaiheen niveltämisenä varhais-, esi- ja alkuopetuksessa saavutettuihin valmiuksiin. Tutkimuspolku ilmentää opettajaa työnsä tutkijana, missä on mukana autenttisia tilannekuvauksia (kursiivi). Aikuiskasvatuksen alaan kuuluva tutkimus tukee matematiikan oppimisen kautta oppilaan yksilöllistyvää ihmisenä kasvua elinikäisella oppimispolulla. Tällöin koulumatematiikka lähenee tiede- ja tietoisuuskasvatusta, joka valmistaa tulevaisuuden matemaattisen tiedon, taidon, tahdon ja tunteen tarpeisiin.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [5033]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste