Tavallisten käyttäjien näkökulma tekoälyyn
Pohjola, Helinä (2019)
Pohjola, Helinä
2019
Tietotekniikan DI-ohjelma - Degree Programme in Information Technology
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-11-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911125879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911125879
Tiivistelmä
Tekoälyllä tarkoitetaan koneen kykyä suorittaa tehtäviä autonomisesti ja muuttaa toimintaansa aiempien toimien onnistumisen perusteella. Käyttäjäkokemus rakentuu tuotteen käyttämisestä syntyvistä kokemuksista. Kun perinteinen käyttäjäkokemussuunnittelu keskittyy negatiivisten kokemusten minimoimiseen, lähtee kokemussuunnittelu vastakkaisesta suunnasta pyrkien luomaan valittuja positiivisia kokemuksia.
Tämän diplomityön tarkoituksena oli tutkia tavallisten käyttäjien näkemystä tekoälyyn ja nostaa esiin käyttäjien kokemuksia tekoälyä hyödyntävistä sovelluksista. Lisäksi haluttiin löytää kokemuksia ja tunteita, joita hyvin toimivan tekoälyä hyödyntävän sovelluksen tulisi herättää käyttäjässä.
Työssä suoritettiin neljäosainen tutkimusprosessi. Tutkimus alkoi 26 vastaajan pilottikyselyllä, jolla kartoitettiin teemaa eli tekoälyä ja vastaajien näkemystä siitä. Kyselyllä pyrittiin myös löytämään mahdollisia mielenkiintoisia tutkimusnäkökulmia seuraavia osia varten. Tämän jälkeen tehtiin fokusryhmähaastatteluja kolmelle 4-5 hengen ryhmälle. Haastattelut keskitettiin selkeämmin käsittelemään tekoälyn herättämiä kokemuksia ja tunteita. Haastattelujen ja pilottikyselyn pohjalta luotiin laajempi kysely tekoälykokemuksista ja tekoälysovellusten herättämistä tunteista. Laajaan kyselyyn vastasi 50 vastaajaa.
Saatujen vastausten perusteella on tekoäly tavallisille käyttäjille tuttu sana, mutta mitä se tarkasti tarkoittaa oli epäselvää useille. Kaikilla vastaajilla oli mielipide mitä tekoälyä hyödyntävä sovellus saisi tehdä ja mitä ei ja minkälaisia tunteita käytön tulisi herättää. Kaiken kerätyn tutkimusdatan pohjalta luotiin lopuksi kokemustavoitteita. Luodut kokemustavoitteet olivat: Hallinnan tunne, luottamus, uniikkius, tarkoituksellisuus, vapaus ja turvallisuuden tunne. Kaikki kokemukset nousivat selkeinä kyselyiden ja haastatteluiden vastauksista. Luotuja kokemustavoitteita voidaan käyttää lähtökohtana tuleville tekoälysovelluksille tai suoraan apuna sovellusten suunnittelussa. Artificial intelligence refers to the ability of a machine to carry out its tasks autonomously and improve its operation based on success of its earlier actions. User experience includes every aspect of experiences created while using a product. When traditional user experience design focuses on minimizing negative experiences, experience design takes opposite direction by focusing on creating selected positive experiences.
In this thesis the ordinary users’ point of view towards artificial intelligence is examined. Research focuses on experiences users have about products that utilize artificial intelligence. It also delves deeper into ordinary users take on what kind of experiences, feelings or emotions a good artificial intelligence product should wake up in a user. Four-part research process was carried out during the work.
The study began with a pilot survey of 26 respondents. The survey was to find out what kind of views users would have toward the topic without much limitation. It sought to provide interesting points to follow in the next sections of the research. Next, focus group interviews for groups of 4 to 5 people were held. The interviews addressed more clearly the experiences and emotions evoked by artificial intelligence. A broader survey of artificial intelligence experiences and emotions and experiences evoked by artificial intelligence applications, was created based on the interviews and the pilot survey. There were 50 respondents on the broader survey.
Based on answers received artificial intelligence is a common word for users, but the details what it exactly means are not clear to all. Every responder had a vision of what products utilizing artificial intelligence should do or not do and what kind of experiences and feelings the usage of such products should create. Finally, the collected research data was used to create experience goals for future artificial intelligence applications.
The experience goals that were created were following: The sense of control, trustworthiness, uniqueness, purposefulness, liberty, and the sense of security. All experiences emerged clearly from responses to surveys and interviews. Created goals can be used as a base for creating new artificial intelligence software or as an aid in design process.
Tämän diplomityön tarkoituksena oli tutkia tavallisten käyttäjien näkemystä tekoälyyn ja nostaa esiin käyttäjien kokemuksia tekoälyä hyödyntävistä sovelluksista. Lisäksi haluttiin löytää kokemuksia ja tunteita, joita hyvin toimivan tekoälyä hyödyntävän sovelluksen tulisi herättää käyttäjässä.
Työssä suoritettiin neljäosainen tutkimusprosessi. Tutkimus alkoi 26 vastaajan pilottikyselyllä, jolla kartoitettiin teemaa eli tekoälyä ja vastaajien näkemystä siitä. Kyselyllä pyrittiin myös löytämään mahdollisia mielenkiintoisia tutkimusnäkökulmia seuraavia osia varten. Tämän jälkeen tehtiin fokusryhmähaastatteluja kolmelle 4-5 hengen ryhmälle. Haastattelut keskitettiin selkeämmin käsittelemään tekoälyn herättämiä kokemuksia ja tunteita. Haastattelujen ja pilottikyselyn pohjalta luotiin laajempi kysely tekoälykokemuksista ja tekoälysovellusten herättämistä tunteista. Laajaan kyselyyn vastasi 50 vastaajaa.
Saatujen vastausten perusteella on tekoäly tavallisille käyttäjille tuttu sana, mutta mitä se tarkasti tarkoittaa oli epäselvää useille. Kaikilla vastaajilla oli mielipide mitä tekoälyä hyödyntävä sovellus saisi tehdä ja mitä ei ja minkälaisia tunteita käytön tulisi herättää. Kaiken kerätyn tutkimusdatan pohjalta luotiin lopuksi kokemustavoitteita. Luodut kokemustavoitteet olivat: Hallinnan tunne, luottamus, uniikkius, tarkoituksellisuus, vapaus ja turvallisuuden tunne. Kaikki kokemukset nousivat selkeinä kyselyiden ja haastatteluiden vastauksista. Luotuja kokemustavoitteita voidaan käyttää lähtökohtana tuleville tekoälysovelluksille tai suoraan apuna sovellusten suunnittelussa.
In this thesis the ordinary users’ point of view towards artificial intelligence is examined. Research focuses on experiences users have about products that utilize artificial intelligence. It also delves deeper into ordinary users take on what kind of experiences, feelings or emotions a good artificial intelligence product should wake up in a user. Four-part research process was carried out during the work.
The study began with a pilot survey of 26 respondents. The survey was to find out what kind of views users would have toward the topic without much limitation. It sought to provide interesting points to follow in the next sections of the research. Next, focus group interviews for groups of 4 to 5 people were held. The interviews addressed more clearly the experiences and emotions evoked by artificial intelligence. A broader survey of artificial intelligence experiences and emotions and experiences evoked by artificial intelligence applications, was created based on the interviews and the pilot survey. There were 50 respondents on the broader survey.
Based on answers received artificial intelligence is a common word for users, but the details what it exactly means are not clear to all. Every responder had a vision of what products utilizing artificial intelligence should do or not do and what kind of experiences and feelings the usage of such products should create. Finally, the collected research data was used to create experience goals for future artificial intelligence applications.
The experience goals that were created were following: The sense of control, trustworthiness, uniqueness, purposefulness, liberty, and the sense of security. All experiences emerged clearly from responses to surveys and interviews. Created goals can be used as a base for creating new artificial intelligence software or as an aid in design process.