Mitä on hyvä sosiologia? : Poikkikulttuurinen tutkimus sosiologian itseymmärryksestä
Hokka, Johanna (2019)
Hokka, Johanna
Tampereen yliopisto
2019
Yhteiskuntatutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1341-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1341-8
Tiivistelmä
Tässä väitöskirjassa tarkastellaan sosiologian itseymmärrystä. Nykyisissä tiedontuotannon olosuhteissa humanististen ja yhteiskuntatieteellisten alojen on nähty olevan ahtaalla. Tiedepolitiikka, joka yhtäältä odottaa yhteiskunnallisesti vaikuttavaa tutkimusta ja toisaalta edellyttää kunnianhimoista, kansainväliselle tiedeyhteisölle suuntautunutta huippututkimusta, ei noteeraa tutkimukselle asettamissaan tavoitteissaan
tai tuloksellisuuden- ja laadunarvioinnin kriteereissään riittävästi näiden tieteenalojen tutkimusta. Sen sijaan kriteerit ovat suosiollisia monille luonnontieteellisille tutkimusaloille, joissa julkaiseminen on tyypillisesti ollut kansainvälistä ja tutkimustoiminnassa on korostunut markkinaorientaatio. Tutkimukseen kohdistuneilla odotuksillaan tiedepolitiikka luo tietynlaisia ideaaleja ja määritelmiä sille, mitä pidetään hyvänä tutkimuksena, ja näihin ideaaleihin tieteenalat joutuvat vastaamaan tavalla tai toisella.
Tässä kolmesta tutkimusartikkelista sekä yhteenveto-osasta koostuvassa väitöstutkimuksessa tutkitaan, mitä hyvä sosiologia on ja kuinka sosiologia oikeuttaa itsensä. Tutkimus liittyy tieteentutkimuksessa käytyihin tieteen ja yhteiskunnan välisen suhteen muutosta kuvaaviin keskusteluihin, joissa yliopistojen legitimaatioperustan ja akateemisen kulttuurin ajatellaan olevan muutoksen tilassa nykyisessä tietoperustaisessa taloudessa. Monissa maissa yliopistojen poliittiseksi ohjausstrategiaksi on omaksuttu uuden julkishallinnon ideologia, joka on tuonut mukanaan tehokkuuden, tilivelvollisuuden, kilpailullisuuden ja markkinaorientaation keskeisiksi yliopistojen toimintaa ohjaaviksi periaatteiksi, joskin eri maissa ideologiaa on sovellettu hieman eri tavoin ja erilaisella intensiteetillä. Lisäksi tutkimuksen lähtökohtana on tieteensosiologiset tutkimukset ja keskustelut, joissa on nostettu esiin legitiimin sosiologian määritelmän kiistanalaisuus.
Tutkimuksessa sosiologiaa tarkastellaan bourdieulaisesta teoreettisesta viitekehyksestä, jossa tieteenalat nähdään vallasta, resursseista ja legitiimin tieteen määritelmästä kamppailevina sosiaalisen toiminnan kenttinä. Tutkimus ammentaa myös tiedekulttuurien tutkimusperinteestä, koska tutkimuksessa tarkastellaan sosiologian kulttuurisia merkityksenantoja eli kulttuurisesti tuotettuja tapoja määritellä hyvää sosiologiaa. Tutkimuksessa sovelletaan poikkikulttuurista tutkimusotetta, sillä sosiologiaa tutkitaan sekä kahdessa eri ajallisessa kontekstissa että kahdessa eri kansallisessa kontekstissa. Eri ajallinen konteksti käsittää suomalaisen sosiologian tarkastelun kahdella eri vuosikymmenellä: 1970-luvulla ja 2010-luvulla. Sosiologian kansallisessa peilauksessa tutkimuskohteena on suomalainen ja ruotsalainen 2010-luvun sosiologia. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu sosiologian professorien eli tieteenalan eliitin haastatteluista, joita analysoidaan diskursiivisen lukutavan avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sosiologia pitää sisällään monia, keskenään kiisteleviä ja jännitteisessä suhteessa toisiinsa olevia legitiimin sosiologian määritelmiä eli useita, jotain tiettyä näkemystä legitiimistä sosiologiasta rakentavia diskursseja. Näitä diskursseja ovat Huippututkimusdiskurssi, Humboldtlainen diskurssi, Emansipatorinen diskurssi ja Politiikkadiskurssi. Huippututkimusdiskurssissa legitiiminä pidetään sosiologiaa, joka tuottaa kunnianhimoista ja kansainvälistä kärkitason tutkimusta. Diskurssissa arvostetaan ja korostetaan sosiologian tieteellisyyttä sekä puhtaan tieteen ideaalien mukaista tieteenharjoittamista. Humboldtlaisessa diskurssissa sosiologian legitimiteetti liitetään sosiologian kykyyn tuottaa laaja-alaista ja teoreettista ymmärrystä inhimillisestä todellisuudesta. Diskurssissa arvostetaan teoreettisia oivalluksia, tyylikkäitä käsitteitä ja esseististä kirjoitustyyliä. Emansipatorisessa diskurssissa legitiimi sosiologia merkitsee kriittistä, yhteiskunnan epätasa-arvoisia rakenteita esiin nostavaa ja niitä muuttamaan pyrkivää sosiologiaa. Lisäksi siinä pidetään arvossa tutkimusta, joka pyrkii vuorovaikutukseen kansalaisten kanssa. Politiikkadiskurssissa legitiiminä pidetään sosiologiaa, joka tuottaa tietoa poliittiseen päätöksentekoon. Diskurssissa arvostetaan yhteiskunnallisesti hyödyllistä tutkimusta, joka on suunnattu valtionhallintoon ja eri hallinnonaloille. Nämä eri määritelmät on löydettävissä suomalaisesta ja ruotsalaisesta 2010-luvun sosiologiasta. Myös suomalaisen sosiologian ajallinen peilaus näyttää, että samantyyppiset sosiologian määritelmät on löydettävissä myös 1970-luvun sosiologiasta, joskin aikakaudelle ominaisine muotoineen.
Tämän väitöstutkimuksen keskeisin tulos on se, että se näyttää näiden legitiimin sosiologian määritelmien väliset jännitteet ja hierarkkiset suhteet sekä niiden hierarkiajärjestyksen vaihtelun ajallisesta ja kansallisesta kontekstista toiseen. Suomalaisessa 2010-luvun sosiologiassa Huippututkimusdiskurssi on hegemonisessa asemassa. Politiikkadiskurssilla on laaja tila, ja sen asema on vahva. Sen sijaan Emansipatorisen diskurssin sekä Humboldtlaisen diskurssin asema on heikko. Kumpikin
joutuu taistelemaan elintilastaan, ja niiden nykyistä asemaa kuvataan ”ennen oli – ei enää”-ilmauksen kautta. Ruotsissa päinvastoin kuin Suomessa Humboldtlainen diskurssi on hegemonisessa asemassa ja emansipatorisen sosiologian asema on vahva.Huippututkimusdiskurssin ja Politiikkadiskurssin painoarvo ruotsalaisessa 2010-luvun sosiologiassa on sitä vastoin vähäinen. Suomalaisen sosiologian ajallinen peilaus tuo esiin, että 1970-luvun sosiologiassa kaikille legitiimin määritelmille oli tilaa, kun taas 2010-luvun sosiologiassa Huippututkimusdiskurssin hallitessa Emansipatorinen diskurssi on joutunut marginaaliin, ja se ilmenee lähinnä nostalgisen muistelun kautta.
Tiedepolitiikan huippututkimusideaaleja ja niiden vastaanottoa tarkasteltaessa tutkimus näyttää, kuinka ideaaleja joko kannatetaan, vastustetaan tai niihin mukaudutaan. Kansallinen peilaus nostaa esiin merkittäviä eroja tavoissa, joilla suomalainen ja ruotsalainen sosiologia ottavat tiedepolitiikan ideaalit vastaan. Suomalaisessa sosiologiassa tiedepolitiikan huippututkimusideaaleihin joko myötäsukaisesti mukaudutaan tai sitten mukautumiselle ei nähdä muuta vaihtoehtoa. Ruotsalaisessa sosiologiassa sitä vastoin ideaaleihin otetaan etäisyyttä, tai ne sivuutetaan. Maiden tiedepoliittisen kontekstin ja korkeakoulujärjestelmien tarkastelu auttaa ymmärtämään tätä eroa. Vaikka kummassakin maassa rahoitusjärjestelmä on äärimmäisen kilpailullinen, suomalainen tiedejärjestelmä on tulosorientoituneisuudessaan Ruotsia kilpailullisempi. Suomessa tiedepoliittisia muutoksia on myös tehty tiukan valtiojohtoisesti, kun taas Ruotsissa muutoksia on toteutettu enemmän dialogissa tiedeyhteisön kanssa. Lisäksi maiden korkeakoulujärjestelmissä on kansallisia ominaispiirteitä, kuten Ruotsin vanhojen yliopistojen etuoikeutettu ja vahva asema, mikä antaa niille ja niiden laitoksille enemmän liikkumavapautta suhteessa tiedepolitiikan ideaaleihin.
Tämä väitöstutkimus syventää ymmärrystä siitä, kuinka kulloinkin vallitseva tiedepoliittinen konteksti muovaa tieteenalan kulttuurisia merkityksenantoja. Aiemmin tieteenalakulttuureja on pidetty kansalliset rajat ylittävinä ja kohtalaisen vastustuskykyisinä muutoksille siten, että ne kykenevät jossain määrin puskuroimaan ulkoa tiedepolitiikan taholta tulevat vaikutteet ja vaikuttamispyrkimykset. Tämä tutkimus kuitenkin osoittaa, että tieteenalojen kulttuuriset merkityksenannot ovat tosiasiassa varsin alttiita tiede- ja yhteiskuntapoliittisille intentioille, mikä näkyy erilaisina merkityksellistämistapoina ja vahvoina painotuseroina eri aikakausien sosiologiassa ja eri kansallisissa sosiologioissa. Siten se, minkälaista tiedepolitiikkaa kulloinkin harjoitetaan, muovaa olennaisesti sitä, minkälaista sosiologiaa pidetään arvossa, minkälaiselle sosiologialle tieteenalakentällä on tilaa ja viime kädessä: minkälaista sosiologiaa on mahdollista harjoittaa.
Kaiken kaikkiaan tämä väitöstutkimus osoittaa, että sosiologian itseymmärrys muodostuu kompleksisessa ja monikerroksisessa valtasuhteiden verkossa, jossa tiede- ja yhteiskuntapoliittiset tavoitteet ja diskurssit sekä akateemisen maailman sisäinen hierarkia kietoutuvat tieteenalan sisäisiin merkityksenantoihin ja muotoilevat käsityksiä siitä, mitä pidetään hyvänä tieteenä.
tai tuloksellisuuden- ja laadunarvioinnin kriteereissään riittävästi näiden tieteenalojen tutkimusta. Sen sijaan kriteerit ovat suosiollisia monille luonnontieteellisille tutkimusaloille, joissa julkaiseminen on tyypillisesti ollut kansainvälistä ja tutkimustoiminnassa on korostunut markkinaorientaatio. Tutkimukseen kohdistuneilla odotuksillaan tiedepolitiikka luo tietynlaisia ideaaleja ja määritelmiä sille, mitä pidetään hyvänä tutkimuksena, ja näihin ideaaleihin tieteenalat joutuvat vastaamaan tavalla tai toisella.
Tässä kolmesta tutkimusartikkelista sekä yhteenveto-osasta koostuvassa väitöstutkimuksessa tutkitaan, mitä hyvä sosiologia on ja kuinka sosiologia oikeuttaa itsensä. Tutkimus liittyy tieteentutkimuksessa käytyihin tieteen ja yhteiskunnan välisen suhteen muutosta kuvaaviin keskusteluihin, joissa yliopistojen legitimaatioperustan ja akateemisen kulttuurin ajatellaan olevan muutoksen tilassa nykyisessä tietoperustaisessa taloudessa. Monissa maissa yliopistojen poliittiseksi ohjausstrategiaksi on omaksuttu uuden julkishallinnon ideologia, joka on tuonut mukanaan tehokkuuden, tilivelvollisuuden, kilpailullisuuden ja markkinaorientaation keskeisiksi yliopistojen toimintaa ohjaaviksi periaatteiksi, joskin eri maissa ideologiaa on sovellettu hieman eri tavoin ja erilaisella intensiteetillä. Lisäksi tutkimuksen lähtökohtana on tieteensosiologiset tutkimukset ja keskustelut, joissa on nostettu esiin legitiimin sosiologian määritelmän kiistanalaisuus.
Tutkimuksessa sosiologiaa tarkastellaan bourdieulaisesta teoreettisesta viitekehyksestä, jossa tieteenalat nähdään vallasta, resursseista ja legitiimin tieteen määritelmästä kamppailevina sosiaalisen toiminnan kenttinä. Tutkimus ammentaa myös tiedekulttuurien tutkimusperinteestä, koska tutkimuksessa tarkastellaan sosiologian kulttuurisia merkityksenantoja eli kulttuurisesti tuotettuja tapoja määritellä hyvää sosiologiaa. Tutkimuksessa sovelletaan poikkikulttuurista tutkimusotetta, sillä sosiologiaa tutkitaan sekä kahdessa eri ajallisessa kontekstissa että kahdessa eri kansallisessa kontekstissa. Eri ajallinen konteksti käsittää suomalaisen sosiologian tarkastelun kahdella eri vuosikymmenellä: 1970-luvulla ja 2010-luvulla. Sosiologian kansallisessa peilauksessa tutkimuskohteena on suomalainen ja ruotsalainen 2010-luvun sosiologia. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu sosiologian professorien eli tieteenalan eliitin haastatteluista, joita analysoidaan diskursiivisen lukutavan avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sosiologia pitää sisällään monia, keskenään kiisteleviä ja jännitteisessä suhteessa toisiinsa olevia legitiimin sosiologian määritelmiä eli useita, jotain tiettyä näkemystä legitiimistä sosiologiasta rakentavia diskursseja. Näitä diskursseja ovat Huippututkimusdiskurssi, Humboldtlainen diskurssi, Emansipatorinen diskurssi ja Politiikkadiskurssi. Huippututkimusdiskurssissa legitiiminä pidetään sosiologiaa, joka tuottaa kunnianhimoista ja kansainvälistä kärkitason tutkimusta. Diskurssissa arvostetaan ja korostetaan sosiologian tieteellisyyttä sekä puhtaan tieteen ideaalien mukaista tieteenharjoittamista. Humboldtlaisessa diskurssissa sosiologian legitimiteetti liitetään sosiologian kykyyn tuottaa laaja-alaista ja teoreettista ymmärrystä inhimillisestä todellisuudesta. Diskurssissa arvostetaan teoreettisia oivalluksia, tyylikkäitä käsitteitä ja esseististä kirjoitustyyliä. Emansipatorisessa diskurssissa legitiimi sosiologia merkitsee kriittistä, yhteiskunnan epätasa-arvoisia rakenteita esiin nostavaa ja niitä muuttamaan pyrkivää sosiologiaa. Lisäksi siinä pidetään arvossa tutkimusta, joka pyrkii vuorovaikutukseen kansalaisten kanssa. Politiikkadiskurssissa legitiiminä pidetään sosiologiaa, joka tuottaa tietoa poliittiseen päätöksentekoon. Diskurssissa arvostetaan yhteiskunnallisesti hyödyllistä tutkimusta, joka on suunnattu valtionhallintoon ja eri hallinnonaloille. Nämä eri määritelmät on löydettävissä suomalaisesta ja ruotsalaisesta 2010-luvun sosiologiasta. Myös suomalaisen sosiologian ajallinen peilaus näyttää, että samantyyppiset sosiologian määritelmät on löydettävissä myös 1970-luvun sosiologiasta, joskin aikakaudelle ominaisine muotoineen.
Tämän väitöstutkimuksen keskeisin tulos on se, että se näyttää näiden legitiimin sosiologian määritelmien väliset jännitteet ja hierarkkiset suhteet sekä niiden hierarkiajärjestyksen vaihtelun ajallisesta ja kansallisesta kontekstista toiseen. Suomalaisessa 2010-luvun sosiologiassa Huippututkimusdiskurssi on hegemonisessa asemassa. Politiikkadiskurssilla on laaja tila, ja sen asema on vahva. Sen sijaan Emansipatorisen diskurssin sekä Humboldtlaisen diskurssin asema on heikko. Kumpikin
joutuu taistelemaan elintilastaan, ja niiden nykyistä asemaa kuvataan ”ennen oli – ei enää”-ilmauksen kautta. Ruotsissa päinvastoin kuin Suomessa Humboldtlainen diskurssi on hegemonisessa asemassa ja emansipatorisen sosiologian asema on vahva.Huippututkimusdiskurssin ja Politiikkadiskurssin painoarvo ruotsalaisessa 2010-luvun sosiologiassa on sitä vastoin vähäinen. Suomalaisen sosiologian ajallinen peilaus tuo esiin, että 1970-luvun sosiologiassa kaikille legitiimin määritelmille oli tilaa, kun taas 2010-luvun sosiologiassa Huippututkimusdiskurssin hallitessa Emansipatorinen diskurssi on joutunut marginaaliin, ja se ilmenee lähinnä nostalgisen muistelun kautta.
Tiedepolitiikan huippututkimusideaaleja ja niiden vastaanottoa tarkasteltaessa tutkimus näyttää, kuinka ideaaleja joko kannatetaan, vastustetaan tai niihin mukaudutaan. Kansallinen peilaus nostaa esiin merkittäviä eroja tavoissa, joilla suomalainen ja ruotsalainen sosiologia ottavat tiedepolitiikan ideaalit vastaan. Suomalaisessa sosiologiassa tiedepolitiikan huippututkimusideaaleihin joko myötäsukaisesti mukaudutaan tai sitten mukautumiselle ei nähdä muuta vaihtoehtoa. Ruotsalaisessa sosiologiassa sitä vastoin ideaaleihin otetaan etäisyyttä, tai ne sivuutetaan. Maiden tiedepoliittisen kontekstin ja korkeakoulujärjestelmien tarkastelu auttaa ymmärtämään tätä eroa. Vaikka kummassakin maassa rahoitusjärjestelmä on äärimmäisen kilpailullinen, suomalainen tiedejärjestelmä on tulosorientoituneisuudessaan Ruotsia kilpailullisempi. Suomessa tiedepoliittisia muutoksia on myös tehty tiukan valtiojohtoisesti, kun taas Ruotsissa muutoksia on toteutettu enemmän dialogissa tiedeyhteisön kanssa. Lisäksi maiden korkeakoulujärjestelmissä on kansallisia ominaispiirteitä, kuten Ruotsin vanhojen yliopistojen etuoikeutettu ja vahva asema, mikä antaa niille ja niiden laitoksille enemmän liikkumavapautta suhteessa tiedepolitiikan ideaaleihin.
Tämä väitöstutkimus syventää ymmärrystä siitä, kuinka kulloinkin vallitseva tiedepoliittinen konteksti muovaa tieteenalan kulttuurisia merkityksenantoja. Aiemmin tieteenalakulttuureja on pidetty kansalliset rajat ylittävinä ja kohtalaisen vastustuskykyisinä muutoksille siten, että ne kykenevät jossain määrin puskuroimaan ulkoa tiedepolitiikan taholta tulevat vaikutteet ja vaikuttamispyrkimykset. Tämä tutkimus kuitenkin osoittaa, että tieteenalojen kulttuuriset merkityksenannot ovat tosiasiassa varsin alttiita tiede- ja yhteiskuntapoliittisille intentioille, mikä näkyy erilaisina merkityksellistämistapoina ja vahvoina painotuseroina eri aikakausien sosiologiassa ja eri kansallisissa sosiologioissa. Siten se, minkälaista tiedepolitiikkaa kulloinkin harjoitetaan, muovaa olennaisesti sitä, minkälaista sosiologiaa pidetään arvossa, minkälaiselle sosiologialle tieteenalakentällä on tilaa ja viime kädessä: minkälaista sosiologiaa on mahdollista harjoittaa.
Kaiken kaikkiaan tämä väitöstutkimus osoittaa, että sosiologian itseymmärrys muodostuu kompleksisessa ja monikerroksisessa valtasuhteiden verkossa, jossa tiede- ja yhteiskuntapoliittiset tavoitteet ja diskurssit sekä akateemisen maailman sisäinen hierarkia kietoutuvat tieteenalan sisäisiin merkityksenantoihin ja muotoilevat käsityksiä siitä, mitä pidetään hyvänä tieteenä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4862]