Interaktionella drag i svenskspråkiga filmrecensioner på nätet
Rönkä, Maiju (2019)
Rönkä, Maiju
2019
Pohjoismaisten kielten tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-11-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911075818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911075818
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, mitkä tekstuaaliset tekijät edistävät internetissä julkaistavien ruotsinkielisten elokuva-arvostelujen vuorovaikutuksellisuutta. Tutkimuksen aineistona on käytetty 80 elokuva-arvostelua, jotka on haettu seuraavilta sivustoilta: Filmeye, Filmtopp ja Kulturbloggen.
Tutkielman teoreettisissa lähtökohdissa yhdistyy tekstintutkimukseen keskittyvä systeemis-funktionaalinen kieliteoria sekä näkökulma elokuva-arvosteluista osana kulttuurikritiikkiä. Systeemis-funktionaalisesta kieliteoriasta hyödynnän sen kolmea eri metafunktiota ja pyrin niiden avulla ottamaan selvää, miten tekstin rakenne, kielelliset valinnat ja intertekstuaaliset elementit mahdollistavat elokuva-arvostelujen vuorovaikutuksellisuutta. Sovellan tutkimuksessani myös ns. suhtautumisen teoriaa (appraisal theory). Tutkimuksen kokonaisvaltaisena analyysimenetelmänä toimii kvalitatiivinen sisällönanalyysi, mutta tutkimus voidaan tutkimuskysymystensä myötä luokitella niin ikään toiminnalliseksi genreanalyysiksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että internetissä julkaistavien elokuva-arvostelujen rakenne ei ole staattinen, mikä edellyttää lukijalta aktiivista valintaa sen suhteen, missä järjestyksessä hän lukee tekstiä. Lukijan aktiivinen rooli tulee esiin myös elokuva-arvostelujen intertekstuaalisuudessa. Arvostelujen intertekstuaalinen konteksti näkyy esimerkiksi tavoissa yhdistää tekstiin erilaisia hyperlinkkejä ja lainauksia muista teksteistä. Sen lisäksi lukijalta odotetaan ruotsalaisen kulttuurin, elokuvamaailman sekä ajankohtaisen politiikan tuntemusta.
Elokuva-arvostelujen kirjoittajat mahdollistavat vuorovaikutuksellisuutta myös persoonamuotojen, modaalisuuden ja erilaisten arvottavien ilmausten avulla. Esimerkiksi yksikön ensimmäisen persoonan käyttö tuo esiin kirjoittajan omia kokemuksia, kun taas monikon toisen persoonan käyttö viestii kirjoittajan ja lukijan yhteisestä kokemuksesta. Modaalisuus ilmenee arvosteluissa interpersoonaisten adverbien käyttönä: adverbit ilmaisevat kirjoittajan suhtautumista elokuvaan, ja adverbeja hyödyntäen kirjoittaja muodostaa lukijalle erilaisia rooleja. Aineiston arvottavat ilmaukset perustuvat leksikaalisiin yksiköihin, ja ne voidaan jakaa subjektiivisiin ja objektiivisiin asenteisiin.
Tutkimustulosten perusteella internetissä julkaistavat elokuva-arvostelut hyödyntävät ympäristöään monipuolisesti. Lisäksi arvostelujen kirjoittajat mahdollistavat vuorovaikutusta eri tavoin, muun muassa subjektiivisilla ilmaisuilla ja tunnepitoisilla kannanotoilla, mutta myös korostamalla omaa auktoriteettiaan.
Tutkielman teoreettisissa lähtökohdissa yhdistyy tekstintutkimukseen keskittyvä systeemis-funktionaalinen kieliteoria sekä näkökulma elokuva-arvosteluista osana kulttuurikritiikkiä. Systeemis-funktionaalisesta kieliteoriasta hyödynnän sen kolmea eri metafunktiota ja pyrin niiden avulla ottamaan selvää, miten tekstin rakenne, kielelliset valinnat ja intertekstuaaliset elementit mahdollistavat elokuva-arvostelujen vuorovaikutuksellisuutta. Sovellan tutkimuksessani myös ns. suhtautumisen teoriaa (appraisal theory). Tutkimuksen kokonaisvaltaisena analyysimenetelmänä toimii kvalitatiivinen sisällönanalyysi, mutta tutkimus voidaan tutkimuskysymystensä myötä luokitella niin ikään toiminnalliseksi genreanalyysiksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että internetissä julkaistavien elokuva-arvostelujen rakenne ei ole staattinen, mikä edellyttää lukijalta aktiivista valintaa sen suhteen, missä järjestyksessä hän lukee tekstiä. Lukijan aktiivinen rooli tulee esiin myös elokuva-arvostelujen intertekstuaalisuudessa. Arvostelujen intertekstuaalinen konteksti näkyy esimerkiksi tavoissa yhdistää tekstiin erilaisia hyperlinkkejä ja lainauksia muista teksteistä. Sen lisäksi lukijalta odotetaan ruotsalaisen kulttuurin, elokuvamaailman sekä ajankohtaisen politiikan tuntemusta.
Elokuva-arvostelujen kirjoittajat mahdollistavat vuorovaikutuksellisuutta myös persoonamuotojen, modaalisuuden ja erilaisten arvottavien ilmausten avulla. Esimerkiksi yksikön ensimmäisen persoonan käyttö tuo esiin kirjoittajan omia kokemuksia, kun taas monikon toisen persoonan käyttö viestii kirjoittajan ja lukijan yhteisestä kokemuksesta. Modaalisuus ilmenee arvosteluissa interpersoonaisten adverbien käyttönä: adverbit ilmaisevat kirjoittajan suhtautumista elokuvaan, ja adverbeja hyödyntäen kirjoittaja muodostaa lukijalle erilaisia rooleja. Aineiston arvottavat ilmaukset perustuvat leksikaalisiin yksiköihin, ja ne voidaan jakaa subjektiivisiin ja objektiivisiin asenteisiin.
Tutkimustulosten perusteella internetissä julkaistavat elokuva-arvostelut hyödyntävät ympäristöään monipuolisesti. Lisäksi arvostelujen kirjoittajat mahdollistavat vuorovaikutusta eri tavoin, muun muassa subjektiivisilla ilmaisuilla ja tunnepitoisilla kannanotoilla, mutta myös korostamalla omaa auktoriteettiaan.