Kertoen rakentuva toimijuus ylirajaisessa kontekstissa: Narratiivinen tutkimus kansainvälisten opiskelijoiden toimijapositioista
Oksanen, Aino (2019)
Oksanen, Aino
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911085827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911085827
Tiivistelmä
Kansainvälinen opiskelu on keskeinen osa korkeakoulutuksen kansainvälisyyttä ja myös merkittävä globaalin liikkuvuuden muoto. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä ilmiöstä tutkimalla siihen osallistuvien opiskelijoiden toimijuutta liikkuvuuden luomassa ylirajaisessa kontekstissa. Tutkimuksessa toimijuutta tarkasteltiin yksilöllistä elämänkulkua, oppimista ja toimijuuden kontekstia painottavasta ekologisen toimijuuskäsitteen näkökulmasta. Ylirajaisuus puolestaan määriteltiin ei-valtiollisten toimijoiden kansalliset rajat ylittäviksi suhteiksi ja prosesseiksi, joihin osallistumisesta syntyy erilaisia ylirajaisia tiloja. Näitä tiloja tarkasteltiin edelleen toimijuuden kontekstina. Tutkimuksessa selvitettiin, miten kansainvälisten opiskelijoiden toimijuus rakentuu positioitumisena kansainvälisen
opiskelun ylirajaisessa kontekstissa. Tutkimuksen tieteenfilosofisena taustana toimi narratiivisuus, mikä ilmeni valittujen tutkimusmenetelmien ohella ymmärryksenä toimijuuden kerronnallisesta rakentumisesta. Tutkimuksen aineistona toimi seitsemän kerronnallista haastattelua, jotka kerättiin ohjattuina narratiivisina haastatteluina ja analysoitiin kerronnallista positiointia hyödyntäen. Narratiivi tutkimuksen kohteena määriteltiin pienten kertomusten näkökulmasta. Analyysin tuloksena kansainvälisten opiskelijoiden toimijuutta ylirajaisessa kontekstissa muodostui kuvaamaan yhdeksän kokoavaa toimijapositiota kolmessa ylirajaisessa tilassa. Ylirajaiset tilat muodostuivat kansainvälisten opiskelijoiden rajat ylittävistä suhteista ja prosesseista ja kokoavat toimijapositiot yksittäisistä positioista
suhteessa tarkasteltavan tilan laajempaan tarinalinjaan, kerronnalliseen ympäristöön ja kulttuurisiin mallitarinoihin. Ylirajaiset tilat nimettiin ylirajaiseksi ihmissuhdetilaksi, ylirajaiseksi opiskelutilaksi ja ylirajaiseksi yhteiskunnalliseksi tilaksi. Niistä ensimmäisen toimijapositioita olivat toisin valitsija, itsenäistyjä ja ylirajainen perheenjäsen; toisen opiskeluorientoitunut, työorientoitunut ja aktiivinen tasapainoilija; ja kolmannen maailmankansalainen, verkostoituja ja oman paikan etsijä. Tutkimuksessa kansainvälisten opiskelijoiden toimijuudessa nousi keskeiseksi toimijapositioiden rakentuminen yksilöllisissä ja vaihtelevissa tarinalinjoissa, joissa myös kontekstin toimijuutta jäsentäneet kulttuuriset
mallitarinat sekä resurssi- ja rakennetekijät muodostuivat ja tulkittiin yksilöllisesti ja omaan elämäntarinaan kietoutuneina. Tutkimuksen perusteella kansainväliset opiskelijat muodostivatkin moninaisen joukon taustaltaan, elämäntilanteeltaan ja pyrkimyksiltään erilaisia toimijoita, mikä tulisi huomioida heille suunnatuissa ohjauspalveluissa
etenkin koulutuksesta työelämään siirryttäessä.
opiskelun ylirajaisessa kontekstissa. Tutkimuksen tieteenfilosofisena taustana toimi narratiivisuus, mikä ilmeni valittujen tutkimusmenetelmien ohella ymmärryksenä toimijuuden kerronnallisesta rakentumisesta. Tutkimuksen aineistona toimi seitsemän kerronnallista haastattelua, jotka kerättiin ohjattuina narratiivisina haastatteluina ja analysoitiin kerronnallista positiointia hyödyntäen. Narratiivi tutkimuksen kohteena määriteltiin pienten kertomusten näkökulmasta. Analyysin tuloksena kansainvälisten opiskelijoiden toimijuutta ylirajaisessa kontekstissa muodostui kuvaamaan yhdeksän kokoavaa toimijapositiota kolmessa ylirajaisessa tilassa. Ylirajaiset tilat muodostuivat kansainvälisten opiskelijoiden rajat ylittävistä suhteista ja prosesseista ja kokoavat toimijapositiot yksittäisistä positioista
suhteessa tarkasteltavan tilan laajempaan tarinalinjaan, kerronnalliseen ympäristöön ja kulttuurisiin mallitarinoihin. Ylirajaiset tilat nimettiin ylirajaiseksi ihmissuhdetilaksi, ylirajaiseksi opiskelutilaksi ja ylirajaiseksi yhteiskunnalliseksi tilaksi. Niistä ensimmäisen toimijapositioita olivat toisin valitsija, itsenäistyjä ja ylirajainen perheenjäsen; toisen opiskeluorientoitunut, työorientoitunut ja aktiivinen tasapainoilija; ja kolmannen maailmankansalainen, verkostoituja ja oman paikan etsijä. Tutkimuksessa kansainvälisten opiskelijoiden toimijuudessa nousi keskeiseksi toimijapositioiden rakentuminen yksilöllisissä ja vaihtelevissa tarinalinjoissa, joissa myös kontekstin toimijuutta jäsentäneet kulttuuriset
mallitarinat sekä resurssi- ja rakennetekijät muodostuivat ja tulkittiin yksilöllisesti ja omaan elämäntarinaan kietoutuneina. Tutkimuksen perusteella kansainväliset opiskelijat muodostivatkin moninaisen joukon taustaltaan, elämäntilanteeltaan ja pyrkimyksiltään erilaisia toimijoita, mikä tulisi huomioida heille suunnatuissa ohjauspalveluissa
etenkin koulutuksesta työelämään siirryttäessä.