”Jos ei oo koulutusta, eikä kukaan kerro mitä sulta odotetaan, niin vähän vaikee siinä on kauheen motivoituneena olla” : Toimihenkilöiden kokemuksia omista motivaatiotekijöistä ja ammatillisesta kompetenssista työympäristön mahdollistavassa ja rajoittavassa kontekstissa
Lehtinen, Tiia (2019)
Lehtinen, Tiia
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-12-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911055761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911055761
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa erään teollisuusalan yrityksen toimihenkilöiden motivaatiotekijöitä ja ammatillista kompetenssia sekä tutkia työympäristöä mahdollistavana ja/tai rajoittavana oppimisympäristönä. Aiheen tutkiminen oli ajankohtaista ja perusteltua koska suuri, yhtäkkinen käyttöjärjestelmän muutos kansainväliseen, englanninkieliseen ja monitahoiseen sovellukseen sai aikaan toimihenkilöille työstressiä, joka heijastui heidän motivaatioonsa ja sitoutumiseensa saaden heidät kyseenalaistamaan oman osaamisen tasonsa. Tutkimuksen tarkoitus oli kehitysehdotuksen luominen, jonka päämääränä on motivoida ja sitouttaa toimihenkilöt työhön sekä vahvistaa heidän ammatillista kompetenssiaan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu Ryanin & Decin (2017) päivitetyn itseohjautuvuusteorian kolmen psykologisen perustarpeen täyttymiseen työympäristössä. Apuna tarkastelussa on Le Deistin & Wintertonin (2005) kompetenssimalli ja Fullerin & Unwinin (2003) malli työympäristön mahdollistavuudesta ja/tai rajoittavuudesta oppimisympäristönä. Tutkimus toteutettiin laadullisena puolistrukturoituna teemahaastatteluna syyskuun viimeisellä viikolla 2019. Tutkimuksessa haastateltiin kymmentä eri tehtävissä toimivaa toimihenkilöä samasta toimipisteestä. Haastateltavat valittiin tutkimukseen satunnaisotannalla sähköpostitse käydyn kirjeenvaihdon ja henkilökohtaisen suostumuksen jälkeen.
Tutkimustulokset osoittivat itseohjautuvuusteorian kolmen psykologisen perustarpeen; autonomian, kyvykkyyden ja yhteisöllisyyden, olevan tärkeitä motivaatiotekijöitä, joiden tärkeysjärjestys kuitenkin vaihteli tutkittavan mukaan. Mielenkiintoinen huomio oli ylemmän johdon tuen puutteen heijastuminen jokaisen haastateltavan motivaatioon ja ammatillisen kompetenssin kehittymiseen. Kompetensseista metakompetenssin havaittiin olevan vahva taustavoima, joka sai toimihenkilöt jatkamaan työntekoa puutteista ja ongelmista huolimatta. Liika autonomia yhdistettynä vähäiseen yhteisöllisyyteen osoittautui motivaatiota eniten heikentäväksi tekijäksi, kyvykkyyden kompensoidessa muiden osa-alueiden epäsuhtaa.
Tutkimuksen avulla saatiin hahmotettua motivaation heikentymiseen vaikuttavat tekijät ja ammatillisen kompetenssin tukemista vaativat seikat, joiden tunnistaminen auttaa työntekijöitä sopeutumaan myös työn murrokseen. Yhteisenä kehitysehdotuksena nähdään olevan työkierron sen antaen mahdollisuuden haasteille ja uusien taitojen opettelemiselle, joiden todettiin motivoivan toimihenkilöitä. Hyväntekemisen aspekti tuli esiin haastateltavien pyyteettömänä haluna auttaa työtovereita sekä altruistisena näkökulmana työkierrosta, jossa myös yrityksen tuottavuus ja tehokkuus paranisi työntekijöiden ammatillisia kompetensseja kehittämällä.
Jatkotutkimuksen todettiin olevan tarpeen erityisesti toimihenkilöiden motivaation herättämiseksi ja sitoutuneisuuden saavuttamiseksi sekä ammatillisen kompetenssin maksimoimiseksi niin työntekijän itsensä kuin yrityksen menestyksen takaamiseksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu Ryanin & Decin (2017) päivitetyn itseohjautuvuusteorian kolmen psykologisen perustarpeen täyttymiseen työympäristössä. Apuna tarkastelussa on Le Deistin & Wintertonin (2005) kompetenssimalli ja Fullerin & Unwinin (2003) malli työympäristön mahdollistavuudesta ja/tai rajoittavuudesta oppimisympäristönä. Tutkimus toteutettiin laadullisena puolistrukturoituna teemahaastatteluna syyskuun viimeisellä viikolla 2019. Tutkimuksessa haastateltiin kymmentä eri tehtävissä toimivaa toimihenkilöä samasta toimipisteestä. Haastateltavat valittiin tutkimukseen satunnaisotannalla sähköpostitse käydyn kirjeenvaihdon ja henkilökohtaisen suostumuksen jälkeen.
Tutkimustulokset osoittivat itseohjautuvuusteorian kolmen psykologisen perustarpeen; autonomian, kyvykkyyden ja yhteisöllisyyden, olevan tärkeitä motivaatiotekijöitä, joiden tärkeysjärjestys kuitenkin vaihteli tutkittavan mukaan. Mielenkiintoinen huomio oli ylemmän johdon tuen puutteen heijastuminen jokaisen haastateltavan motivaatioon ja ammatillisen kompetenssin kehittymiseen. Kompetensseista metakompetenssin havaittiin olevan vahva taustavoima, joka sai toimihenkilöt jatkamaan työntekoa puutteista ja ongelmista huolimatta. Liika autonomia yhdistettynä vähäiseen yhteisöllisyyteen osoittautui motivaatiota eniten heikentäväksi tekijäksi, kyvykkyyden kompensoidessa muiden osa-alueiden epäsuhtaa.
Tutkimuksen avulla saatiin hahmotettua motivaation heikentymiseen vaikuttavat tekijät ja ammatillisen kompetenssin tukemista vaativat seikat, joiden tunnistaminen auttaa työntekijöitä sopeutumaan myös työn murrokseen. Yhteisenä kehitysehdotuksena nähdään olevan työkierron sen antaen mahdollisuuden haasteille ja uusien taitojen opettelemiselle, joiden todettiin motivoivan toimihenkilöitä. Hyväntekemisen aspekti tuli esiin haastateltavien pyyteettömänä haluna auttaa työtovereita sekä altruistisena näkökulmana työkierrosta, jossa myös yrityksen tuottavuus ja tehokkuus paranisi työntekijöiden ammatillisia kompetensseja kehittämällä.
Jatkotutkimuksen todettiin olevan tarpeen erityisesti toimihenkilöiden motivaation herättämiseksi ja sitoutuneisuuden saavuttamiseksi sekä ammatillisen kompetenssin maksimoimiseksi niin työntekijän itsensä kuin yrityksen menestyksen takaamiseksi.