Yrityskulttuuri startup-yrityksen menestyksen mahdollistajana
Miikkulainen, Aku (2019)
Miikkulainen, Aku
2019
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-11-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911045719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911045719
Tiivistelmä
Startup-yritykset ovat ajankohtainen ja kuuma puheenaihe yhteiskunnallisessa keskustelussa. Startup-yritykset eroavat perinteisistä yrityksistä monella tapaa. Ne etsivät kuumeisesti skaalautuvaa liiketoimintaa ja muuttavat tarpeen mukaan notkeasti liiketoimintamalliaan. Tässä tutkimuksessa on tarkoitus ottaa selvää siitä, millainen startup-yritysten kulttuuri mahdollistaa niiden menestymisen jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Tutkimus on tehty startup-yrittäjien näkökulmasta ja heidän antamiaan haastatteluja peilataan tieteelliseen kirjallisuuteen.
Tutkimuksen kirjallisuuskatsaus koostuu lähinnä perinteisen yrityskulttuurin tutkimuksista, koska varsinaisen startup-käsitteen alle menevää yrityskulttuurin tutkimusta on niukasti saatavilla. Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään yrityskulttuuria ja sen eri tasoja, startup-yrityksen käsitettä, yrityskulttuurin varhaiskehitystä ja kulttuurin erilaisia istutusmekanismeja.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla viittä startup-yrittäjää. Haastatteluissa käytettiin valmista kysymysrunkoa, mutta useimmat haastattelut olivat hyvin vapaamuotoisia. Tutkimuksen empiriaosuus on koottu startup-yrittäjien haastattelujen perusteella.
Startup-yrityksessä työskentely on hyvin nopeatempoista ja yritysstrategia saattaa vaihtua nopeasti. Tutkimustuloksissa painottuikin, että menestyäkseen jatkuvassa muutoksessa olevassa toimintaympäristössä, yritys tarvitsee vahvan johtajuuden lisäksi myös matalaa hierarkiaa. Yrityksen jäsenten välinen luottamus on avainasemassa toimivan yrityskulttuurin synnyssä. Tutkimuksessa merkittävimmiksi menestyksen mahdollistavan kulttuurin rakentajiksi nousivat avoin ja luotettava keskustelukulttuuri, byrokratian ja hierarkian vähäisyys, motivoitunut ilmapiiri ja yrittäjyys elämäntapana, luottamuksen varaan rakentunut ryhmädynamiikka, virkistystoiminta ja johtajuus.
Tietyin väliajoin jokin omintakeisesta yrityskulttuuristaan tunnettu startup-yritys onnistuu menestymään luoden samalla työtä, vaurautta ja uutta teknologiaa. Startup-yritysten kulttuurista löytyisikin lukematon määrä tutkimuksen aiheita, joista saattaisi olla hyötyä suuremmillekin yrityksille oman yrityskulttuurinsa parempaan johtamiseen.
Tutkimuksen kirjallisuuskatsaus koostuu lähinnä perinteisen yrityskulttuurin tutkimuksista, koska varsinaisen startup-käsitteen alle menevää yrityskulttuurin tutkimusta on niukasti saatavilla. Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään yrityskulttuuria ja sen eri tasoja, startup-yrityksen käsitettä, yrityskulttuurin varhaiskehitystä ja kulttuurin erilaisia istutusmekanismeja.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla viittä startup-yrittäjää. Haastatteluissa käytettiin valmista kysymysrunkoa, mutta useimmat haastattelut olivat hyvin vapaamuotoisia. Tutkimuksen empiriaosuus on koottu startup-yrittäjien haastattelujen perusteella.
Startup-yrityksessä työskentely on hyvin nopeatempoista ja yritysstrategia saattaa vaihtua nopeasti. Tutkimustuloksissa painottuikin, että menestyäkseen jatkuvassa muutoksessa olevassa toimintaympäristössä, yritys tarvitsee vahvan johtajuuden lisäksi myös matalaa hierarkiaa. Yrityksen jäsenten välinen luottamus on avainasemassa toimivan yrityskulttuurin synnyssä. Tutkimuksessa merkittävimmiksi menestyksen mahdollistavan kulttuurin rakentajiksi nousivat avoin ja luotettava keskustelukulttuuri, byrokratian ja hierarkian vähäisyys, motivoitunut ilmapiiri ja yrittäjyys elämäntapana, luottamuksen varaan rakentunut ryhmädynamiikka, virkistystoiminta ja johtajuus.
Tietyin väliajoin jokin omintakeisesta yrityskulttuuristaan tunnettu startup-yritys onnistuu menestymään luoden samalla työtä, vaurautta ja uutta teknologiaa. Startup-yritysten kulttuurista löytyisikin lukematon määrä tutkimuksen aiheita, joista saattaisi olla hyötyä suuremmillekin yrityksille oman yrityskulttuurinsa parempaan johtamiseen.