Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Differences in Communication Strategies in the English Corporate Vision of Samsung Electronics and its Finnish Translation

Leivo, Linnea (2019)

 
Avaa tiedosto
LeivoLinnea.pdf (1.134Mt)
Lataukset: 



Leivo, Linnea
2019

Monikielisen viestinnän ja käännöstieteen maisteriohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-11-27
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201911035567
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin Samsung Electronicsin englanninkielisen yritysvision ja sen suomennoksen viestintästrategioita sekä niiden yhtäläisyyksiä ja eroja. Tutkimuksessa keskityttiin tekstien informaatiosisältöön, kulttuurisiin arvoihin ja luoviin strategioihin. Tutkielman ensimmäinen tutkimuskysymys on, millaisia viestintästrategioita Samsung Electronicsin englanninkielisessä yritysvisiossa ja sen suomennoksessa on käytetty. Toinen tutkimuskysymys on, eroavatko nämä yhdysvaltalaisille ja suomalaisille markkinoille suunnatut tekstit toisistaan niissä käytettyjen viestintästrategioiden osalta. Yritysvisioiden viestintästrategioiden ja niiden erojen lisäksi tutkimustulokset voivat myös havainnollistaa, millaisina Samsung Electronics näkee tämänhetkiset ja tulevaisuutensa markkinat Suomessa ja Yhdysvalloissa ja kuinka se pyrkii muodostamaan omaa brändiään.

Tutkimushypoteesina oli, että yritysvisioissa korostuvat Samsung Electronicsin ja sen tuotteiden ja palveluiden nykyaikaisuutta ja kilpailukykyä korostavat kulttuuriset arvot. Lisäksi yrityksen odotettiin luovan itsestään kuvaa ekologisena yrityksenä.

Tutkimusaineisto koostui Samsung Electronicsin yhdysvaltalaisille markkinoille suunnatusta englanninkielisestä yritysvisiosta sekä suomalaisille markkinoille osoitetusta suomenkielisestä yritysvisiosta. Aineisto kerättiin Samsung Electronicsin internet-sivuilta heinäkuussa 2019. Tutkimuksen teoriatausta muodostui markkinointiviestinnän, yritysvisioiden sekä monikansallisten yritysten internet-sivujen viestintästrategioiden tutkimuksesta.

Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkielman analyysirunko pohjautui Shintaro Okazakin ja Javier Alonso Rivasin (2002) analyysirunkoon, jonka avulla voidaan tutkia monikansallisten yritysten internet-sivuilla käytettyjä viestintästrategioita. Kyseinen analyysirunko muotoiltiin tähän tutkimukseen sopivaksi. Analyysin aikana löydetyt esiintymät laskettiin ja luokiteltiin analyysimallin mukaisiin luokkiin ja alaluokkiin.

Tutkimustulokset osoittivat, että Samsung Electronicsin yhdysvaltalaisille ja suomalaisille markkinoille osoittamien yritysvisioiden viestintästrategiat eivät juurikaan eroa toisistaan. Tuloksien perusteella teksteissä on kuitenkin eroja, jotka liittyvät kulttuuriin tai ovat seurausta käännösprosessista. Englanninkielinen yritysvisio esimerkiksi korostaa Samsungin tuotteiden ja palveluiden olevan parempia kuin muiden yritysten, kun taas suomenkielinen visio mainitsee tuotteiden ja palveluiden olevan ensiluokkaisia. Kummatkin yritysvisiot korostavat suorituskykyä, turvallisuutta, huolenpitoa ja nykyaikaisuutta. Tulokset myös osoittivat, että Samsung Electronics uskoo kohdemarkkinoidensa arvostavan innovatiivisuutta, turvallisuutta, ekologisuutta, tehokkuutta ja yksilöllisyyttä ja luo brändiään näiden arvojen mukaiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39999]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste