Karjalanpiirakoita mansikkahillolla ja pällistelyonnettomuuksien pelkoa : Kiinalaismatkailijoiden Suomen valloitus Helsingin Sanomien ja Ylen verkkojutuissa 2015–2018
Rokka, Taru (2019)
Rokka, Taru
2019
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-11-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910304223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910304223
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani käsittelee kiinalaisista matkailijoista tehtyjä juttuja Helsingin Sanomissa ja Ylen uutisissa vuosina 2015–2018. Molempien medioiden verkkosivuilla olleista uutisista, kolumneista sekä pääkirjoituksista kevään ja kesän 2019 aikana kerätty aineistoni koostuu yhteensä 53 Helsingin Sanomien ja 94 Ylen jutusta.
Tutkimuskysymykseni liittyvät siihen, millainen kuva kiinalaisista matkailijoista aineistoni perusteella syntyy ja toisaalta siihen, näkyykö Kiinan kasvava vaikutusvalta talous- tai politiikkauutisten lisäksi myös matkailuaiheisissa jutuissa. Kiina on investoinut merkittävästi esimerkiksi Keski-Aasian maihin ja myös Eurooppaan. Taloudellisten investointien kääntöpuolena on riski siitä, että Kiinan vaikutusvalta kyseisen maan ulko- ja sisäpolitiikkaan voi kasvaa. Suomessa kiinalaiset ovat sijoittaneet muun muassa peliyhtiö Supercelliin sekä ovat mukana Helsinki-Tallinna -tunnelihankkeessa. Matkailusta puhuttaessa ei voi myöskään sivuuttaa massaturismin tuomia ongelmia ja ilmastokriisiä.
Aineistoani olen analysoinut teemoittelun kautta. Aineistostani nousi esiin erilaisia teemoja, joita kiinalaisiin matkailijoihin liittyy. Jutuissa nousi muun muassa esiin raha, sillä kiinalaiset matkailijat käyttävät keskimäärin enemmän rahaa kuin venäläiset tai saksalaiset matkailijat Suomessa. Suomen puhdas luonto, revontulet ja joulupukki kuuluivat syihin, joiden takia tänne matkustetaan. Toisaalta esiin nousi myös matkailijoiden huomioiminen muun muassa kiinankielisiä palveluja tarjoamalla.
Analyysini perusteella matkailuaiheisissa jutuissa ei juurikaan näy Kiinan vaikutusvallan kasvu. Rovaniemellä on yksi kiinalaisomisteinen hotelli ja joissakin jutuissa on mainintoja investoinneista, mutta suurta Kiinan uhkaa tai Kiina-kritiikkiä aineistostani en löytänyt. Aineiston perusteella kiinalaismatkailija haluaa palveluita omalla kielellään, mutta haluaa myös kokeilla paikallisia ruokia ja nähdä revontulet. Toisaalta matkailussa näkyy murros, kun ryhmämatkalla olevien heikosti englantia osaavien keski-ikäisten lisäksi nuori, omatoiminen ja kielitaitoinen sukupolvi haluaa matkustaa.
Asiasanat: matkailu, Lappi, Helsingin Sanomat, Yle, Kiina, kiinalaiset, investointi,
Tutkimuskysymykseni liittyvät siihen, millainen kuva kiinalaisista matkailijoista aineistoni perusteella syntyy ja toisaalta siihen, näkyykö Kiinan kasvava vaikutusvalta talous- tai politiikkauutisten lisäksi myös matkailuaiheisissa jutuissa. Kiina on investoinut merkittävästi esimerkiksi Keski-Aasian maihin ja myös Eurooppaan. Taloudellisten investointien kääntöpuolena on riski siitä, että Kiinan vaikutusvalta kyseisen maan ulko- ja sisäpolitiikkaan voi kasvaa. Suomessa kiinalaiset ovat sijoittaneet muun muassa peliyhtiö Supercelliin sekä ovat mukana Helsinki-Tallinna -tunnelihankkeessa. Matkailusta puhuttaessa ei voi myöskään sivuuttaa massaturismin tuomia ongelmia ja ilmastokriisiä.
Aineistoani olen analysoinut teemoittelun kautta. Aineistostani nousi esiin erilaisia teemoja, joita kiinalaisiin matkailijoihin liittyy. Jutuissa nousi muun muassa esiin raha, sillä kiinalaiset matkailijat käyttävät keskimäärin enemmän rahaa kuin venäläiset tai saksalaiset matkailijat Suomessa. Suomen puhdas luonto, revontulet ja joulupukki kuuluivat syihin, joiden takia tänne matkustetaan. Toisaalta esiin nousi myös matkailijoiden huomioiminen muun muassa kiinankielisiä palveluja tarjoamalla.
Analyysini perusteella matkailuaiheisissa jutuissa ei juurikaan näy Kiinan vaikutusvallan kasvu. Rovaniemellä on yksi kiinalaisomisteinen hotelli ja joissakin jutuissa on mainintoja investoinneista, mutta suurta Kiinan uhkaa tai Kiina-kritiikkiä aineistostani en löytänyt. Aineiston perusteella kiinalaismatkailija haluaa palveluita omalla kielellään, mutta haluaa myös kokeilla paikallisia ruokia ja nähdä revontulet. Toisaalta matkailussa näkyy murros, kun ryhmämatkalla olevien heikosti englantia osaavien keski-ikäisten lisäksi nuori, omatoiminen ja kielitaitoinen sukupolvi haluaa matkustaa.
Asiasanat: matkailu, Lappi, Helsingin Sanomat, Yle, Kiina, kiinalaiset, investointi,