Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Peruskoulun 8-luokkalaisten oppimismotivaatiosta

Hietakari, Tuula (2020)

 
Avaa tiedosto
HietakariTuula.pdf (1.014Mt)
Lataukset: 



Hietakari, Tuula
2020

Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-01-09
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910294186
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin peruskoulun kahdeksasluokkalaisten oppimismotivaatiota.
Teoreettisena viitekehyksenä oli lähinnä Decin ja Ryanin itsemääräämisteoria ja Pintrichin sosiokognitiivinen motivaatioteoria. Tutkimuksen tavoitteena oli katsoa, löytyykö näiden teorioiden mukaista sisäistä ja ulkoista motivaatiota kahdeksasluokkalaisilla peruskoululai­silla niin, että voisi jopa erottaa sen mukaiset ryhmät ja etsiä näitä luonnehtivia yhteyksiä.
Tutkimusjoukkona oli 283 oppilasta kahdesta erilaisesta ympäristöstä eli Tampereen Tesoman ja Pirkkalan yläkoulun kaikki kahdeksasluokkalaiset. Aineisto koottiin kyselylomakkeella, jonka pohjana oli Pintrichin kehittämä MSLQ-mittarin motivaatio-osa ja siihen lisätyt kysymykset tyytyväisyydestä valinnaisaineisiin koulussa, kodin antamasta tuesta koulu­työlle, aiemmista koulukokemuksista, omasta tahdonalaisesta paneutumisesta koulutyöhön sekä riippuvaisuudesta kaveripiirin kouluun liittyvistä mielipiteistä. Lisäksi kysyttiin taustaky­symysten joukossa koulumenestystä ja harrastusten määrää.
Aineistosta tehtiin pääkomponenttianalyysi sekä Bayes-mallinnusta. Selkeitä sisäisen ja ul­koisen motivaation ryhmiä ei muodostunut, vaan motivoituneet oppilaat olivat molemmilla tavoilla motivoituneita eli motivaation määrä jakaa oppilaita enemmän kuin sen tyyppi. Motivoituneisuus liittyi paitsi hyvään koulumenestykseen keski­arvolla mitattuna niin myös hyvään minäpystyvyyden kokemiseen sekä hyviin aiempiin koulu­kokemuksiin ja kotiin, joka tukee koulunkäyntiä. Kodin myönteinen kiinnostuneisuus koulusta, kodin ja koulun yhteistyö ja positiiviset kokemukset kouluvuosien kuluessa näyttäytyivät tässä työssä arvokkaina ja tarpeellisina kannustajina kouluoppimiselle.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40600]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste