Digitaalinen tiedonsiirto suunnittelusta valmistukseen
Karvonen, Pietari (2019)
Karvonen, Pietari
2019
Konetekniikan DI-tutkinto-ohjelma
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-11-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910284146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910284146
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia digitaalisuuden lisäämistä suunnittelun ja tuotannon välillä. Työn teoreettiseen taustaan tutustuttiin kirjallisuuskatsauksen avulla ja informaatiota koetuista haasteista kerättiin kahden työpajan avulla. Kerätyn tiedon perusteella päätettiin tutkia aikataulutusta, revisioiden hallintaa, postin aiheuttamaa odottamista sekä 3D-mallin hyödyntämistä tuotannossa. Työssä pilotoitiin uutta sähköistä järjestelmää, jonka avulla pyrittiin ratkaisemaan kyseiset haasteet.
Sähköisen järjestelmän avulla tuotannon työntekijät pystyivät tarkastelemaan piirustuksia sähköisessä muodossa. Uusi järjestelmä mahdollisti myös 3D-mallin tarkastelun tuotannossa. Tuotannon puolella käytettiin Composer Player -nimistä sovellusta, jonka avulla 3D-mallia katseltiin ja josta piirustus avattiin. Sovellus valittiin sen helppokäyttöisyyden, hinnan, atribuuttien siirtymisen ja virheettömän geometrian vuoksi. Järjestelmän toimimiseksi 3D-mallille täytyi luoda linkitykset M-Filesissä oleviin piirustuksiin. Linkin muodostamiseksi luotiin uusi työkalu EPDM:ään, minkä avulla jokaiselle osalle luotiin linkki uutena atribuuttitietona. Composer Playerissä linkki näkyi, kun kyseinen osa tai kokoonpano valittiin. Linkki luotiin niin, että se hakee M-Filesistä kyseisen osan tai kokoonpanon viimeisimmän revision.
Sähköisen järjestelmän avulla pystyttiin lyhentämään aikaa, joka kuluu piirustuksen siirtymisestä suunnittelusta tuotantoon. Uuden järjestelmän avulla myös hallitaan revisioita tehokkaammin ja voidaan olla varmoja, että työpisteillä käytetään viimeisintä revisiota piirustuksesta. 3D-mallin hyödyntämisellä parannettiin myös kokonaisuuden ja yksityiskohtien, joita 2D-piirustuksesta ei kunnolla nähnyt, hahmottamista. 3D-mallia hyödynnettiin myös alihankinnasta tilattavien levyosien hankinnassa. Levyosat pystyttiin tilaamaan pelkän 3D-mallin ja osaluettelon avulla, eikä kyseisistä osista tarvinnut tehdä enää piirustuksia.
Sähköisen järjestelmän pilotointi sujui ilman muutosvastarintaa ja uusi teknologia otettiin vastaan todella hyvin. Erityisesti 3D-mallin pyörittely koettiin hyödylliseksi ominaisuudeksi. Uudistus oli odotettu ja pitkään toivottu. Pilotointi suoritettiin yhdellä työpisteellä tuotteen loppukokoonpanovaiheessa, mutta koko tuotannon työntekijät koulutettiin uuden järjestelmän käyttöön. The purpose of this thesis was to study increasing digitalization between engineering and production. Theoretical background for this study was examined through a literature review and in-formation on the challenges faced was collected through two workshops. Based on the gathered information, it was decided to study scheduling, revision management, waiting caused by mail and utilization of the 3D model in production. The thesis included piloting of new electronic system to address these challenges.
In this thesis a new electronic system was piloted that enables production workers to view drawings in electronic format. It is also possible to view 3D model in the production through a new system. Software called Composer Player was used to view 3D models and through that open the drawings. Software was selected because of its user friendliness, price, attribute transition and flawless geometry. In order for the system to work, we had to create links between 3D model and the drawings in the M-Files. A new tool was made for EPDM to make links. Link was made for every part and assembly as new attribute by using this new tool. Link appears when part or assembly was selected in Composer Player. Link was made so that it always opens the latest revision from M-Files.
By using electronic system, it was possible to reduce the time that it takes for a drawing to pass from engineering to production. It is also possible to manage revision more efficiently by using new system and to be sure that the workstations use the latest revision of the drawing. Utilizing the 3D model also improved the rendering of the entity and details that were not properly seen in the 2D drawing. 3D model was also used in the procurement of the subcontracted plate parts. Plate parts were able to order by using just 3D model and bill of materials. 2D-drawing was not needed.
The piloting of the electronic system went without any resistance and the new technology was received very well. Rotation of the 3D model was found to be a very useful feature. Innovation was long awaited and wanted. Piloting was carried out at one workstation during the final assembly phase of the product, but the entire staff was trained to use the new system.
Sähköisen järjestelmän avulla tuotannon työntekijät pystyivät tarkastelemaan piirustuksia sähköisessä muodossa. Uusi järjestelmä mahdollisti myös 3D-mallin tarkastelun tuotannossa. Tuotannon puolella käytettiin Composer Player -nimistä sovellusta, jonka avulla 3D-mallia katseltiin ja josta piirustus avattiin. Sovellus valittiin sen helppokäyttöisyyden, hinnan, atribuuttien siirtymisen ja virheettömän geometrian vuoksi. Järjestelmän toimimiseksi 3D-mallille täytyi luoda linkitykset M-Filesissä oleviin piirustuksiin. Linkin muodostamiseksi luotiin uusi työkalu EPDM:ään, minkä avulla jokaiselle osalle luotiin linkki uutena atribuuttitietona. Composer Playerissä linkki näkyi, kun kyseinen osa tai kokoonpano valittiin. Linkki luotiin niin, että se hakee M-Filesistä kyseisen osan tai kokoonpanon viimeisimmän revision.
Sähköisen järjestelmän avulla pystyttiin lyhentämään aikaa, joka kuluu piirustuksen siirtymisestä suunnittelusta tuotantoon. Uuden järjestelmän avulla myös hallitaan revisioita tehokkaammin ja voidaan olla varmoja, että työpisteillä käytetään viimeisintä revisiota piirustuksesta. 3D-mallin hyödyntämisellä parannettiin myös kokonaisuuden ja yksityiskohtien, joita 2D-piirustuksesta ei kunnolla nähnyt, hahmottamista. 3D-mallia hyödynnettiin myös alihankinnasta tilattavien levyosien hankinnassa. Levyosat pystyttiin tilaamaan pelkän 3D-mallin ja osaluettelon avulla, eikä kyseisistä osista tarvinnut tehdä enää piirustuksia.
Sähköisen järjestelmän pilotointi sujui ilman muutosvastarintaa ja uusi teknologia otettiin vastaan todella hyvin. Erityisesti 3D-mallin pyörittely koettiin hyödylliseksi ominaisuudeksi. Uudistus oli odotettu ja pitkään toivottu. Pilotointi suoritettiin yhdellä työpisteellä tuotteen loppukokoonpanovaiheessa, mutta koko tuotannon työntekijät koulutettiin uuden järjestelmän käyttöön.
In this thesis a new electronic system was piloted that enables production workers to view drawings in electronic format. It is also possible to view 3D model in the production through a new system. Software called Composer Player was used to view 3D models and through that open the drawings. Software was selected because of its user friendliness, price, attribute transition and flawless geometry. In order for the system to work, we had to create links between 3D model and the drawings in the M-Files. A new tool was made for EPDM to make links. Link was made for every part and assembly as new attribute by using this new tool. Link appears when part or assembly was selected in Composer Player. Link was made so that it always opens the latest revision from M-Files.
By using electronic system, it was possible to reduce the time that it takes for a drawing to pass from engineering to production. It is also possible to manage revision more efficiently by using new system and to be sure that the workstations use the latest revision of the drawing. Utilizing the 3D model also improved the rendering of the entity and details that were not properly seen in the 2D drawing. 3D model was also used in the procurement of the subcontracted plate parts. Plate parts were able to order by using just 3D model and bill of materials. 2D-drawing was not needed.
The piloting of the electronic system went without any resistance and the new technology was received very well. Rotation of the 3D model was found to be a very useful feature. Innovation was long awaited and wanted. Piloting was carried out at one workstation during the final assembly phase of the product, but the entire staff was trained to use the new system.