Pelillistäminen korkeakoulujen opetuskäytössä
Paju, Arttu (2019)
Paju, Arttu
2019
Tieto- ja sähkötekniikan TkK tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-10-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910284130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910284130
Tiivistelmä
Työssä tutustutetaan lukija pelillistämiseen ja käydään läpi pelillistämisen käytön mahdollisuuksia korkeakoulujen opetuksessa. Lisäksi tutkitaan pelillistämisen käytön hyötyä sekä siihen liittyviä ongelmia korkeakoulujen opetuskäytössä. Tämä tehdään systemoidun kirjallisuuskatsauksen avulla. Kirjallisuuskatsaukseen on valikoitu tieteellisiä julkaisuja, joissa on tehty käytännön kokeilu pelillistämisen hyödyntämisestä korkeakoulujen opetuskäytössä.
Systemoidun kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan havaita kuinka pelillistämisen integroiminen korkeakoulujen opetuskäyttöön parantaa opiskelijoiden opiskelumotivaatiota sekä opiskelutyytyväisyyttä. Lisäksi voidaan havaita kuinka pelillistämisestä ei ole merkittävää hyötyä, mikäli opiskelukurssien suunnittelussa ei oteta huomioon opiskelijoiden erilaisia tavoitteita sekä motivaation lähteitä. Opetuskäytössä käytettävien pelillisten elementtien tulisi olla yhteensopivat opiskelukurssin vaatimusten ja tavoitteiden kanssa, sillä muuten opiskelijat voivat pelillistämisen seurauksena toimia vastoin opiskelukurssin tavoitteita.
Systemoidun kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan havaita kuinka pelillistämisen integroiminen korkeakoulujen opetuskäyttöön parantaa opiskelijoiden opiskelumotivaatiota sekä opiskelutyytyväisyyttä. Lisäksi voidaan havaita kuinka pelillistämisestä ei ole merkittävää hyötyä, mikäli opiskelukurssien suunnittelussa ei oteta huomioon opiskelijoiden erilaisia tavoitteita sekä motivaation lähteitä. Opetuskäytössä käytettävien pelillisten elementtien tulisi olla yhteensopivat opiskelukurssin vaatimusten ja tavoitteiden kanssa, sillä muuten opiskelijat voivat pelillistämisen seurauksena toimia vastoin opiskelukurssin tavoitteita.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8253]