Trajectories of Labour Market Attachment after Family and Work Related Transitions
Peutere, Laura (2019)
Peutere, Laura
Tampere University
2019
Terveystieteiden tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-12-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1300-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1300-5
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan työmarkkinakiinnittymisen kehityspolkuja ja niiden ennustajia elämän eri vaiheissa; ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen, vanhemmaksi siirtymisen ja perhevastuiden muotoutumisen jälkeen, sekä työvoimapoliittiseen toimenpiteeseen osallistumisen jälkeen. Etenkin perheeseen liittyvät siirtymät ovat usein suunniteltuja, normatiivisia elämäntapahtumia. Myös osallistuminen palkkatuettuun työhön on useimmiten vapaaehtoista ja myönteistä hyvinvoinnin kannalta. Nämä siirtymät voivat kuitenkin olla myös käännekohtia, joiden jälkeen yksilölliset elämänkulut eriytyvät, riippuen muista olosuhteista.
Kolme osajulkaisua perustuu Kunta-alan seurantatutkimuksessa (FPS) yhdistettyihin rekisteritietoihin, sisältäen tietoa kymmenen kunnan ja viiden sairaanhoitopiirin henkilöstöstä. Yksi osajulkaisu perustuu työikäistä väestöä edustavaan pitkittäiskyselyyn vuosilta 1998 ja 2003 (Health and Social Support, HeSSup), sekä vastauksiin yhdistettyyn rekisteriaineistoon. Tiedot työsuhteista perustuvat ansaintarekisteriin, josta tunnistettiin trajektorianalyysin avulla erilaisia työmarkkinakiinnittymisen kehityspolkuja. Tässä tutkimuksessa työmarkkinakiinnittyminen viittaa palkansaajana tai yrittäjänä työskentelyn kuukausimäärään tiettynä ajanjaksona, kun taas kehityspolulla, tai trajektorilla, viitataan kiinnittymisen kehitykseen pitkällä aikavälillä. Selittävien tekijöiden yhteyttä kehityspolkuihin analysoitiin multinomiaalisella logistisella regressioanalyysilla.
Kaksi ensimmäistä osajulkaisua tarkastelivat vuosina 2000-2002 ensimmäisen lapsen saaneiden äitien työmarkkinakiinnittymisen kehityspolkuja perustuen Kuntaalan seurantatutkimukseen, edustaen pääasiassa julkisen sektorin työntekijöitä. Valtaosa (71-76%) äideistä, joilla oli voimassa oleva työsuhde ensimmäisen lapsen syntyessä, olivat vakaasti kiinnittyneitä työmarkkinoille koko 11 vuoden seurantajakson ajan. Seurannan lopussa noin 86-88% heistä oli vakaasti kiinnittynyt työmarkkinoille. Äidit, joilla ei ollut työsuhdetta lapsen syntyessä, kiinnittyivät työmarkkinoille hitaammin ja heikommin, ja pienempi osa heistä (72%) oli seurannan lopussa vakaalla työuralla. Määräaikainen työsuhde äitiysvapaan alkaessa (tai aikaisemmin, mikäli työsuhdetta ei ollut) oli yhteydessä heikompaan ja viivästyneeseen työmarkkinakiinnittymiseen. Äidin asuinkunnan tarjoama kotihoidon tuen kuntalisä oli myös yhteydessä heikkoon työmarkkinakiinnittymiseen äideillä, joilla ei ollut työsuhdetta lapsen syntyessä.
Kolmas osajulkaisu kohdistui naisiin ja miehiin, jotka asuivat lasten ja kumppanin kanssa vuosina 1998 ja 2003 perustuen kyselyaineistoon (HeSSup). Valtaosa sekä miehistä (74%) että naisista (72%) oli vakaasti kiinnittyneitä työmarkkinoille seurannan aikana vuosina 2004-2011, kun taas pienemmillä osuuksilla oli vahvistuva, heikko tai myöhemmin heikentyvä työmarkkinakiinnittyminen. Vastuu kotitöistä ja lapsista kyselyvuosien aikaan oli yhteydessä heikompaan työmarkkinakiinnittymiseen seurannassa molemmilla sukupuolilla. Miehillä nämä yhteydet olivat jossain määrin vahvempia, kun analyysissa otettiin huomioon kiinnittymisen lähtötaso ja muita taustatekijöitä.
Neljäs osajulkaisu keskittyi kymmenen kunnan palvelukseen 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa tukityöllistettyjen henkiköiden työmarkkinakiinnittymiseen perustuen Kunta-alan seurantatutkimukseen. Molempina ajanjaksoina valtaosa (6268%) heistä sijoittui vahvistuvan työmarkkinakiinnittymisen kehityspolulle kuuden vuoden seurannassa tukijakson jälkeen, kun taas noin 10% ei kiinnittynyt työmarkkinoille lainkaan. Mikään kehityspoluista ei johtanut vakaaseen kiinnittymiseen. Tukityöllistämisen suuri volyymi kunnissa voi merkitä tukimuodon heikompaa laatua, etenkin 1990-luvun lopussa, satunnaisempaa henkilöiden valikoitumista työpaikkoihin, suurempaa kilpailua kunnan viroista, ja siten heikompaa työmarkkinakiinnittymistä yksilön kannalta. Tulosten mukaan korkeammat volyymit olivat yhteydessä vahvempaan, pikemmin kuin heikompaan työmarkkinakiinnittymiseen molempina ajanjaksoina, kun analyysissa vakioitiin yksilöiden taustatietoja ja kuntatason tekijöitä, kuten työttömyysasteet.
Tutkimus tarjoaa tärkeimpänä antinaan kattaviin aineistoihin perustuvaa kuvailevaa tietoa työmarkkinakiinnittymisen kehityspoluista ja niihin yhteydessä olevista tekijöistä tiettyjen elämänsiirtymien jälkeen. Kansainvälisesti vertaillen suomalainen perhepolitiikka näyttää tukevan hyvin työn ja perheen yhteensovittamista. Perhevapaiden rakenne voi kuitenkin koitua ongelmaksi työmarkkinakiinnittymisen kannalta äideillä, joilla alun perinkin on heikompi asema työmarkkinoilla. Äidit kantavat enemmän vastuuta kotitöistä ja lapsista, heijastaen kulttuurisia sukupuolirooleja, kun taas miehillä nämä vastuut voivat olla suuremmassa ristiriidassa työroolien kanssa. Kunnallisen tukityöjakson jälkeinen työmarkkinakiinnittyminen oli parhaimmillaan vahvistuvaa, heikentyvää tai myöhemmin vahvistuvaa.
Kolme osajulkaisua perustuu Kunta-alan seurantatutkimuksessa (FPS) yhdistettyihin rekisteritietoihin, sisältäen tietoa kymmenen kunnan ja viiden sairaanhoitopiirin henkilöstöstä. Yksi osajulkaisu perustuu työikäistä väestöä edustavaan pitkittäiskyselyyn vuosilta 1998 ja 2003 (Health and Social Support, HeSSup), sekä vastauksiin yhdistettyyn rekisteriaineistoon. Tiedot työsuhteista perustuvat ansaintarekisteriin, josta tunnistettiin trajektorianalyysin avulla erilaisia työmarkkinakiinnittymisen kehityspolkuja. Tässä tutkimuksessa työmarkkinakiinnittyminen viittaa palkansaajana tai yrittäjänä työskentelyn kuukausimäärään tiettynä ajanjaksona, kun taas kehityspolulla, tai trajektorilla, viitataan kiinnittymisen kehitykseen pitkällä aikavälillä. Selittävien tekijöiden yhteyttä kehityspolkuihin analysoitiin multinomiaalisella logistisella regressioanalyysilla.
Kaksi ensimmäistä osajulkaisua tarkastelivat vuosina 2000-2002 ensimmäisen lapsen saaneiden äitien työmarkkinakiinnittymisen kehityspolkuja perustuen Kuntaalan seurantatutkimukseen, edustaen pääasiassa julkisen sektorin työntekijöitä. Valtaosa (71-76%) äideistä, joilla oli voimassa oleva työsuhde ensimmäisen lapsen syntyessä, olivat vakaasti kiinnittyneitä työmarkkinoille koko 11 vuoden seurantajakson ajan. Seurannan lopussa noin 86-88% heistä oli vakaasti kiinnittynyt työmarkkinoille. Äidit, joilla ei ollut työsuhdetta lapsen syntyessä, kiinnittyivät työmarkkinoille hitaammin ja heikommin, ja pienempi osa heistä (72%) oli seurannan lopussa vakaalla työuralla. Määräaikainen työsuhde äitiysvapaan alkaessa (tai aikaisemmin, mikäli työsuhdetta ei ollut) oli yhteydessä heikompaan ja viivästyneeseen työmarkkinakiinnittymiseen. Äidin asuinkunnan tarjoama kotihoidon tuen kuntalisä oli myös yhteydessä heikkoon työmarkkinakiinnittymiseen äideillä, joilla ei ollut työsuhdetta lapsen syntyessä.
Kolmas osajulkaisu kohdistui naisiin ja miehiin, jotka asuivat lasten ja kumppanin kanssa vuosina 1998 ja 2003 perustuen kyselyaineistoon (HeSSup). Valtaosa sekä miehistä (74%) että naisista (72%) oli vakaasti kiinnittyneitä työmarkkinoille seurannan aikana vuosina 2004-2011, kun taas pienemmillä osuuksilla oli vahvistuva, heikko tai myöhemmin heikentyvä työmarkkinakiinnittyminen. Vastuu kotitöistä ja lapsista kyselyvuosien aikaan oli yhteydessä heikompaan työmarkkinakiinnittymiseen seurannassa molemmilla sukupuolilla. Miehillä nämä yhteydet olivat jossain määrin vahvempia, kun analyysissa otettiin huomioon kiinnittymisen lähtötaso ja muita taustatekijöitä.
Neljäs osajulkaisu keskittyi kymmenen kunnan palvelukseen 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa tukityöllistettyjen henkiköiden työmarkkinakiinnittymiseen perustuen Kunta-alan seurantatutkimukseen. Molempina ajanjaksoina valtaosa (6268%) heistä sijoittui vahvistuvan työmarkkinakiinnittymisen kehityspolulle kuuden vuoden seurannassa tukijakson jälkeen, kun taas noin 10% ei kiinnittynyt työmarkkinoille lainkaan. Mikään kehityspoluista ei johtanut vakaaseen kiinnittymiseen. Tukityöllistämisen suuri volyymi kunnissa voi merkitä tukimuodon heikompaa laatua, etenkin 1990-luvun lopussa, satunnaisempaa henkilöiden valikoitumista työpaikkoihin, suurempaa kilpailua kunnan viroista, ja siten heikompaa työmarkkinakiinnittymistä yksilön kannalta. Tulosten mukaan korkeammat volyymit olivat yhteydessä vahvempaan, pikemmin kuin heikompaan työmarkkinakiinnittymiseen molempina ajanjaksoina, kun analyysissa vakioitiin yksilöiden taustatietoja ja kuntatason tekijöitä, kuten työttömyysasteet.
Tutkimus tarjoaa tärkeimpänä antinaan kattaviin aineistoihin perustuvaa kuvailevaa tietoa työmarkkinakiinnittymisen kehityspoluista ja niihin yhteydessä olevista tekijöistä tiettyjen elämänsiirtymien jälkeen. Kansainvälisesti vertaillen suomalainen perhepolitiikka näyttää tukevan hyvin työn ja perheen yhteensovittamista. Perhevapaiden rakenne voi kuitenkin koitua ongelmaksi työmarkkinakiinnittymisen kannalta äideillä, joilla alun perinkin on heikompi asema työmarkkinoilla. Äidit kantavat enemmän vastuuta kotitöistä ja lapsista, heijastaen kulttuurisia sukupuolirooleja, kun taas miehillä nämä vastuut voivat olla suuremmassa ristiriidassa työroolien kanssa. Kunnallisen tukityöjakson jälkeinen työmarkkinakiinnittyminen oli parhaimmillaan vahvistuvaa, heikentyvää tai myöhemmin vahvistuvaa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4865]