Digitaalisen teknologian vaikutukset opetustyöhön opettajan näkökulmasta
Manninen, Johanna; Ponsimaa, Mirjami (2019)
Manninen, Johanna
Ponsimaa, Mirjami
2019
Terveystieteiden tutkinto-ohjelma
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-11-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910234067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910234067
Tiivistelmä
Digitaalinen teknologia ja sen osaaminen on tullut osaksi koulu- ja opetusmaailmaa vuosien varrella. Tätä digitaalista murrosta opetustyössä vauhdittavat teknologian nopea kehitys ja lisääntyneet käyttötavat. Digitaaliset opetustavat ja teknologian hyödyntäminen voivat parantaa ja monipuolistaa sekä opettajien, että oppilaiden toimintamahdollisuuksia opetuksessa ja oppimisessa. On kuitenkin saatu kansainvälistä ja kansallista näyttöä siitä, että suurin osa kouluista ja opettajista eivät ole kuitenkaan omaksuneet näitä teknologian mahdollisuuksia, vaikka digitaalinen murros on muuttanut opetustyötä jo pidemmän aikaa. Heillä on edelleen suuria vaikeuksia uuden teknologian käytössä ja soveltamisessa opetustyöhön. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kerätä tietoa digitaalisen teknologian vaikutuksista opetustyöhön opettajan näkökulmasta. Tutkimuskysymyksenä toimi ”Miten opettajat kokevat digitaalisen teknologian vaikuttavan opetustyöhön?”
Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen aineistohaku suoritettiin Cinahl-, Education Research Complete- ja Eric-tietokannoista. Aineistoksi valikoitui tietokantarajausten sekä sisäänotto- ja poissulkukriteerien perusteella 17 vertaisarvioitua tieteellistä julkaisua, jotka käsittelivät digitaalisen teknologian käyttöä opetustyössä. Lisäksi suoritettiin manuaalihaku, jonka lopputuloksena aineistoon löytyi viisi tutkimusartikkelia. Näin ollen lopullinen aineisto sisälsi 22 tieteellistä julkaisua. Artikkelit olivat julkaistu vuosien 2009-2019 välisenä aikana. Aineiston tutkimuksista kuusi oli tehty Yhdysvalloissa, viisi Australiassa, kolme Suomessa, kaksi Espanjassa, yksi Ruotsissa, yksi Marokossa, yksi Uudessa-Seelannissa, yksi Hong Kongissa, yksi Alankomaissa sekä yksi Kyproksella. Tutkimusaineiston analyysissa käytettiin laadulliselle tutkimukselle soveltuvaa induktiivista sisällönanalyysia.
Digitaalinen teknologia vaikuttaa opetustyöhön opettajan näkökulmasta moniulotteisesti. Opettajien taidoissa ja tavassa käyttää teknologiaa on suuria eroavaisuuksia. Opettajat tarvitsisivat enemmän tukea teknologian käyttöön, mutta tuen saanti vaihtelee oppilaitoksittain. Oppilaitosten resursseilla ja linjauksilla on vaikutuksia opettajien teknologian käyttöön. Opettajien suhtautuminen teknologian käyttöön ja oman osaamisensa kehittämiseen on pääosin myönteistä. Tulevaisuudessa perinteisten opetusmenetelmien rinnalle tulee enenevässä määrin innovatiivisia teknologiamenetelmiä. Opettajat ovat tässä muutoksessa keskeisessä roolissa ja heidän suhtautumisensa opetusteknologiaan vaikuttaa sen käyttöönottoon opetuksessa.
Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen aineistohaku suoritettiin Cinahl-, Education Research Complete- ja Eric-tietokannoista. Aineistoksi valikoitui tietokantarajausten sekä sisäänotto- ja poissulkukriteerien perusteella 17 vertaisarvioitua tieteellistä julkaisua, jotka käsittelivät digitaalisen teknologian käyttöä opetustyössä. Lisäksi suoritettiin manuaalihaku, jonka lopputuloksena aineistoon löytyi viisi tutkimusartikkelia. Näin ollen lopullinen aineisto sisälsi 22 tieteellistä julkaisua. Artikkelit olivat julkaistu vuosien 2009-2019 välisenä aikana. Aineiston tutkimuksista kuusi oli tehty Yhdysvalloissa, viisi Australiassa, kolme Suomessa, kaksi Espanjassa, yksi Ruotsissa, yksi Marokossa, yksi Uudessa-Seelannissa, yksi Hong Kongissa, yksi Alankomaissa sekä yksi Kyproksella. Tutkimusaineiston analyysissa käytettiin laadulliselle tutkimukselle soveltuvaa induktiivista sisällönanalyysia.
Digitaalinen teknologia vaikuttaa opetustyöhön opettajan näkökulmasta moniulotteisesti. Opettajien taidoissa ja tavassa käyttää teknologiaa on suuria eroavaisuuksia. Opettajat tarvitsisivat enemmän tukea teknologian käyttöön, mutta tuen saanti vaihtelee oppilaitoksittain. Oppilaitosten resursseilla ja linjauksilla on vaikutuksia opettajien teknologian käyttöön. Opettajien suhtautuminen teknologian käyttöön ja oman osaamisensa kehittämiseen on pääosin myönteistä. Tulevaisuudessa perinteisten opetusmenetelmien rinnalle tulee enenevässä määrin innovatiivisia teknologiamenetelmiä. Opettajat ovat tässä muutoksessa keskeisessä roolissa ja heidän suhtautumisensa opetusteknologiaan vaikuttaa sen käyttöönottoon opetuksessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8231]