Kouluympäristön merkitys kiusaamisessa – kiusaajan näkökulma
Kattilakoski, Mira; Heiskanen, Johanna (2019)
Kattilakoski, Mira
Heiskanen, Johanna
2019
Terveystieteiden tutkinto-ohjelma
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-11-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910234049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910234049
Tiivistelmä
Kiusaaminen kouluissa on ajankohtainen ja paljon esillä oleva ilmiö. Tutkimusten mukaan kiusaamista esiintyy lähes jokaisessa koulussa niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Kiusaamista on ollut pitkään ja se on yksi nuorten merkittävimmistä kansanterveysongelmista. Jotta kiusaamista voitaisiin mahdollisimman tehokkaasti ehkäistä, tulee kiusaamisesta olla riittävästi tietämystä. Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia kouluympäristön merkitystä kiusaajana toimimisessa. Katsausta on ohjannut tutkimuskysymys: Mitkä kouluun liittyvät tekijät ovat yhteydessä kiusaajana toimimiseen? Tavoitteena on lisätä kiinnostuneille tietämystä koulun osuudesta kiusaajana toimimiseen ja tarjota kouluille mahdollisuus hyödyntää katsausta kiusaamisen ennaltaehkäisyssä. Kirjallisuuskatsaus on hyvin ajankohtainen, sillä aihe on paljon esillä ja ongelmaan pyritään jatkuvasti etsimään ratkaisuja. Kiusaajien näkemystä aiheeseen on tutkittu kiusattujen näkökulmaa vähemmän, jonka vuoksi katsaus aiheeseen on tarpeellinen.
Aineistonhaku suoritettiin systemaattisesti ja tutkimukset valittiin Cinahl- ja PsycINFO-tietokannoista. Hakusanoina käytettiin bully, bullying, bullied, bullies, classroom, school. Haku rajattiin vuosina 2010–2019 julkaistuihin vertaisarvioituihin suomen- ja englanninkielisiin tutkimusartikkeleihin. Hakutulokseksi saatiin 938 tutkimusartikkelia, sisäänotto- ja poissulkukriteerien sekä rajausten jälkeen tutkimukseen valittiin 17 artikkelia. Manuaalihaulla tutkimukseen valikoitui kaksi tutkimusartikkelia, tutkimusaineisto koostui yhteensä 19 artikkelista. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksista nousi esiin kuusi keskeistä kouluun liittyvää tekijää, jotka ovat yhteydessä kiusaajana toimiseen. Näitä ovat puutteellinen kurinpito koulussa, ulkopuolisuuden tunne kouluyhteisössä, opettajan toiminta kiusaamistilanteissa, turvaton kouluilmapiiri, puutteellinen opettaja-opiskelijasuhde ja opiskelijoista johtuvat ominaispiirteet.
Tutkimustulosten perusteella kouluun liittyvillä tekijöillä todettiin olevan monenlaisia yhteyksiä kiusaajana toimiseen. Opettajan toiminnalla ja asenteella, sekä opettajan ja opiskelijan välisellä suhteella on merkitystä kiusaamiseen esiintyvyydessä. Koulun käytänteet, kurinpito ja säännöt vaikuttavat myös osaltaan kiusaajana toimiseen. Kiusaamiseen yhdistettiin kouluyhteisöön ja ilmapiiriin liittyvät tekijät, tarkoittaen esimerkiksi luottamusta, yhteenkuuluvuuden, pelon ja turvattomuuden tunnetta. Opiskelijoiden ominaispiirteet ovat myös yksi tekijä kiusaamisessa. Koulun olisi tärkeätä tunnistaa, mitkä tekijät koulussa lisäävät kiusaajana toimimista. Näin kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja lopettamiseen voitaisiin helpommin puuttua.
Aineistonhaku suoritettiin systemaattisesti ja tutkimukset valittiin Cinahl- ja PsycINFO-tietokannoista. Hakusanoina käytettiin bully, bullying, bullied, bullies, classroom, school. Haku rajattiin vuosina 2010–2019 julkaistuihin vertaisarvioituihin suomen- ja englanninkielisiin tutkimusartikkeleihin. Hakutulokseksi saatiin 938 tutkimusartikkelia, sisäänotto- ja poissulkukriteerien sekä rajausten jälkeen tutkimukseen valittiin 17 artikkelia. Manuaalihaulla tutkimukseen valikoitui kaksi tutkimusartikkelia, tutkimusaineisto koostui yhteensä 19 artikkelista. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksista nousi esiin kuusi keskeistä kouluun liittyvää tekijää, jotka ovat yhteydessä kiusaajana toimiseen. Näitä ovat puutteellinen kurinpito koulussa, ulkopuolisuuden tunne kouluyhteisössä, opettajan toiminta kiusaamistilanteissa, turvaton kouluilmapiiri, puutteellinen opettaja-opiskelijasuhde ja opiskelijoista johtuvat ominaispiirteet.
Tutkimustulosten perusteella kouluun liittyvillä tekijöillä todettiin olevan monenlaisia yhteyksiä kiusaajana toimiseen. Opettajan toiminnalla ja asenteella, sekä opettajan ja opiskelijan välisellä suhteella on merkitystä kiusaamiseen esiintyvyydessä. Koulun käytänteet, kurinpito ja säännöt vaikuttavat myös osaltaan kiusaajana toimiseen. Kiusaamiseen yhdistettiin kouluyhteisöön ja ilmapiiriin liittyvät tekijät, tarkoittaen esimerkiksi luottamusta, yhteenkuuluvuuden, pelon ja turvattomuuden tunnetta. Opiskelijoiden ominaispiirteet ovat myös yksi tekijä kiusaamisessa. Koulun olisi tärkeätä tunnistaa, mitkä tekijät koulussa lisäävät kiusaajana toimimista. Näin kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja lopettamiseen voitaisiin helpommin puuttua.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]