Autismikirjon lasten vanhempien selviytyminen arjessa
Mäenpää, Anna (2019)
Mäenpää, Anna
2019
Terveystieteiden tutkinto-ohjelma
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-11-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910223982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910223982
Tiivistelmä
Autismikirjon esiintyvyys on lisääntynyt viime vuosien aikana, koska yleinen tietoisuus on kasvanut sekä myös lievempiä autismikirjon piirteitä on alettu tunnistaa. Vanhempien osallisuus autismikirjon lapsen kuntoutuksessa on merkittävä, sillä kuntoutus tapahtuu usein arkisten tilanteiden kautta. Autismikirjon mukanaan tuovat haasteet vaativat lapsen vanhemmilta runsaasti voimavaroja ja vaikuttaa heidän selviytymiseensä arjessa.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää autismikirjon lasten vanhempien arjessa selviytymistä. Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta autismikirjon lasten vanhempien arjessa selviytymisestä. Saatua tietoa voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten antamassa tuessa ja ohjauksessa autismikirjon lapsen perheelle.
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus toteutettiin maalis-toukokuussa 2019 Cinahlin, Arton, Medicin, Medlinen, PsycInfon ja Sosiology Databasen tietokannoista. Käytetyt hakusanat olivat autismikirjo, autismi, autisti, Asperger, Rett, lapsi, vanhemmat, selviytyminen sekä näiden englanninkieliset vastineet. Alkuperäistutkimusten valintaa ohjasi ennalta määritellyt sisäänottokriteerit ja tutkimuksia valikoitui yhteensä 20. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan autismikirjon lasten vanhempien arjessa selviytymistä edistävät tekijät olivat tuen ja tiedon saaminen, tilanteen hyväksyminen sekä lapsen kuntouttaminen. Autismikirjon lasten vanhempien arjessa selviytymistä estävät tekijät olivat tuen ja tiedon puuttuminen, psyykkisten ongelmien kokeminen, omien vanhemmuustaitojen kyseenalaistaminen, heikon fyysisen terveyden kokeminen ja lapsen kuntouttaminen.
Tuloksista voidaan päätellä, että tuen ja tiedon saaminen edistää ensisijaisesti autismikirjon lasten vanhempien arjessa selviytymistä. Sen sijaan tuen ja tiedon puutteellisuus estää autismikirjon lasten vanhempien arjessa selviytymistä ja saattaa altistaa heidät epäilemään omia vanhemmuustaitojaan ja edelleen mielenterveysongelmille. Tuen ja tiedon antajalla tulee olla tarpeeksi tietoa ja ymmärrystä siitä, minkälaista arki on autismikirjon lapsen kanssa. Lisäksi jokaisella autismikirjon lapsen hoitoon ja kuntoutukseen osallistuvalla tulee olla asianmukainen tieto autismikirjosta vanhempien arjessa selviytymisen ja lapsen kuntoutuksen onnistumisen turvaamiseksi. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia tulee alkaa kouluttaa tarkoituksenmukaisiin autismikirjon asiantuntijatehtäviin.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää autismikirjon lasten vanhempien arjessa selviytymistä. Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta autismikirjon lasten vanhempien arjessa selviytymisestä. Saatua tietoa voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten antamassa tuessa ja ohjauksessa autismikirjon lapsen perheelle.
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus toteutettiin maalis-toukokuussa 2019 Cinahlin, Arton, Medicin, Medlinen, PsycInfon ja Sosiology Databasen tietokannoista. Käytetyt hakusanat olivat autismikirjo, autismi, autisti, Asperger, Rett, lapsi, vanhemmat, selviytyminen sekä näiden englanninkieliset vastineet. Alkuperäistutkimusten valintaa ohjasi ennalta määritellyt sisäänottokriteerit ja tutkimuksia valikoitui yhteensä 20. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan autismikirjon lasten vanhempien arjessa selviytymistä edistävät tekijät olivat tuen ja tiedon saaminen, tilanteen hyväksyminen sekä lapsen kuntouttaminen. Autismikirjon lasten vanhempien arjessa selviytymistä estävät tekijät olivat tuen ja tiedon puuttuminen, psyykkisten ongelmien kokeminen, omien vanhemmuustaitojen kyseenalaistaminen, heikon fyysisen terveyden kokeminen ja lapsen kuntouttaminen.
Tuloksista voidaan päätellä, että tuen ja tiedon saaminen edistää ensisijaisesti autismikirjon lasten vanhempien arjessa selviytymistä. Sen sijaan tuen ja tiedon puutteellisuus estää autismikirjon lasten vanhempien arjessa selviytymistä ja saattaa altistaa heidät epäilemään omia vanhemmuustaitojaan ja edelleen mielenterveysongelmille. Tuen ja tiedon antajalla tulee olla tarpeeksi tietoa ja ymmärrystä siitä, minkälaista arki on autismikirjon lapsen kanssa. Lisäksi jokaisella autismikirjon lapsen hoitoon ja kuntoutukseen osallistuvalla tulee olla asianmukainen tieto autismikirjosta vanhempien arjessa selviytymisen ja lapsen kuntoutuksen onnistumisen turvaamiseksi. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia tulee alkaa kouluttaa tarkoituksenmukaisiin autismikirjon asiantuntijatehtäviin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]