TOTAKU -ryhmäkuntoutuksen ja kognitiivisen peliharjoittelun yhteys tarkkaavuusvaikeuksiin koulussa
Ponkala, Henna (2019)
Ponkala, Henna
2019
Psykologian tutkinto-ohjelma
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-11-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910173930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910173930
Tiivistelmä
Tarkkaavuusvaikeudet eli tarkkaavuuden ylläpidon vaikeudet, yliaktiivisuus ja impulsiivisuus vaikeuttavat usein lapsen toimintaa kouluympäristössä ja oppimista sekä vaikuttavat kehitykseen. Tampereen yliopiston psykologian oppiaineen opetus- ja tutkimusklinikka PSYKE:ssä kehitetty TOTAKU -ryhmäkuntoutus on kokonaisvaltainen neuropsykologinen ryhmäkuntoutusmuoto, joka kohdentuu sekä lapseen että hänen lähiympäristöönsä eli vanhempiin ja kouluun. Kehityksellisen kontekstin huomiointi ja tällainen neuropsykologinen kokonaisvaltainen kuntoutus ovat saaneet tutkimuksissa myönteistä tukea. Ei kuitenkaan ole selvää, millaiset lapseen suoraan kohdennetut menetelmät ovat tuloksellisia. Kognitiivisiin, lapseen suoraan kohdennettuihin menetelmiin on lisätty pelielementtejä tukemaan lapsen motivaatiota ja täten kuntoutuksen tuloksellisuutta. Onkin syytä tutkia näiden kahden kuntoutusmuodon, eli kokonaisvaltaisen neuropsykologisen kuntoutuksen ja kognitiivisen peliharjoittelun, yhdistämistä. Tämä tutkimus oli osa Cognirem -projektia, jossa selvitetään peliharjoittelun soveltuvuutta tarkkaavuusvaikeuksien kuntoutuksessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuntoutuskokeilun, jossa oli yhdistetty TOTAKU -ryhmäkuntoutusta ja kognitiivista peliharjoittelua, yhteyttä tarkkaavuusvaikeuksien ilmenemiseen kouluympäristössä. Toisena tavoitteena oli tutkia TOTAKU -ryhmäkuntoutuksen tuloksellisuuden yleistymistä kouluympäristöön, jota selvitettiin tarkastelemalla tuloksellisuutta koko aineistossa.
Tutkimukseen osallistui 19 alakouluikäistä lasta, joilla oli havaittu tarkkaavuusvaikeuksia ja jotka aloittivat TOTAKU -ryhmäkuntoutuksen syksyllä 2018. 10 lasta osallistui seitsemän viikon ajan kognitiiviseen peliharjoitteluun osana ryhmäkuntoutusta. Loput yhdeksän lasta toimi odottavana vertailuryhmänä, eli he osallistuivat kyseisen jakson ajan tavanomaisesti toteutettuun TOTAKU -ryhmäkuntoutukseen ja myöhemmin peliharjoitteluun. TOTAKU -ryhmäkuntoutuksen sekä sen ja kognitiivisen peliharjoittelun yhdistelmän tuloksellisuutta tutkittiin kouluympäristössä systemaattisella, objektiivisella havainnointimenetelmällä peliharjoittelujakson alussa ja loputtua. Menetelmän avulla havainnoitiin tarkkaavuusvaikeuksien osa-alueita eli tarkkaavuuden ylläpitoa, yliaktiivisuutta ja impulsiivisuutta sekä lisäksi tunne-elämän vaikeuksia. Kuuden viikon peliharjoittelujakson aikana tapahtuineita muutoksia tarkasteltiin koko ryhmän tasolla, peliharjoitteluryhmässä ja peliharjoittelua odottavien lasten ryhmässä.
TOTAKU -ryhmäkuntoutuksen havaittiin olevan jokseenkin yhteydessä myönteiseen kehitykseen tarkkaavuuden ylläpidossa. Lisäksi yliaktiivisuudessa tapahtui myönteistä muutosta, mikä kuitenkin näytti selittyvän pääosin peliharjoitteluun osallistuvien ryhmän muutoksilla. Tässä ryhmässä yliaktiivisuuden lisäksi tapahtui viitteellistä myönteistä muutosta tarkkaavuuden ylläpidossa ja impulsiivisuudessa. Tulokset tukevat TOTAKU -ryhmäkuntoutuksen tuloksellisuuden nopeaa yleistymistä kouluympäristöön tarkkaavuuden ylläpidon osalta. Tulokset tarjoavat myös rohkaisevaa tukea kognitiivisen peliharjoittelun käytölle osana kokonaisvaltaista neuropsykologista ryhmäkuntoutusta sekä tukee kognitiivisen peliharjoittelun tuloksellisuuden nopeaa yleistymistä kouluun etenkin yliaktiivisuuden osalta. Tämä tutkimus on merkittävä avaus neuropsykologisen ryhmäkuntoutuksen ja kognitiivisen peliharjoittelun yhdistämisen tutkimukselle.
Tutkimukseen osallistui 19 alakouluikäistä lasta, joilla oli havaittu tarkkaavuusvaikeuksia ja jotka aloittivat TOTAKU -ryhmäkuntoutuksen syksyllä 2018. 10 lasta osallistui seitsemän viikon ajan kognitiiviseen peliharjoitteluun osana ryhmäkuntoutusta. Loput yhdeksän lasta toimi odottavana vertailuryhmänä, eli he osallistuivat kyseisen jakson ajan tavanomaisesti toteutettuun TOTAKU -ryhmäkuntoutukseen ja myöhemmin peliharjoitteluun. TOTAKU -ryhmäkuntoutuksen sekä sen ja kognitiivisen peliharjoittelun yhdistelmän tuloksellisuutta tutkittiin kouluympäristössä systemaattisella, objektiivisella havainnointimenetelmällä peliharjoittelujakson alussa ja loputtua. Menetelmän avulla havainnoitiin tarkkaavuusvaikeuksien osa-alueita eli tarkkaavuuden ylläpitoa, yliaktiivisuutta ja impulsiivisuutta sekä lisäksi tunne-elämän vaikeuksia. Kuuden viikon peliharjoittelujakson aikana tapahtuineita muutoksia tarkasteltiin koko ryhmän tasolla, peliharjoitteluryhmässä ja peliharjoittelua odottavien lasten ryhmässä.
TOTAKU -ryhmäkuntoutuksen havaittiin olevan jokseenkin yhteydessä myönteiseen kehitykseen tarkkaavuuden ylläpidossa. Lisäksi yliaktiivisuudessa tapahtui myönteistä muutosta, mikä kuitenkin näytti selittyvän pääosin peliharjoitteluun osallistuvien ryhmän muutoksilla. Tässä ryhmässä yliaktiivisuuden lisäksi tapahtui viitteellistä myönteistä muutosta tarkkaavuuden ylläpidossa ja impulsiivisuudessa. Tulokset tukevat TOTAKU -ryhmäkuntoutuksen tuloksellisuuden nopeaa yleistymistä kouluympäristöön tarkkaavuuden ylläpidon osalta. Tulokset tarjoavat myös rohkaisevaa tukea kognitiivisen peliharjoittelun käytölle osana kokonaisvaltaista neuropsykologista ryhmäkuntoutusta sekä tukee kognitiivisen peliharjoittelun tuloksellisuuden nopeaa yleistymistä kouluun etenkin yliaktiivisuuden osalta. Tämä tutkimus on merkittävä avaus neuropsykologisen ryhmäkuntoutuksen ja kognitiivisen peliharjoittelun yhdistämisen tutkimukselle.