Sosiaalityöntekijän asiantuntijuus huostaanottoprosessissa
Pitkäjärvi, Suvi (2019)
Pitkäjärvi, Suvi
2019
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-11-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910163905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910163905
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on ollut saada tietoa siitä millaiseksi sosiaalityöntekijät kokevat asiantuntijuutensa muodostuvan huostaanottotilanteissa. Tutkimukseni tavoitteena oli saada tietoa lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden huostaanottoprosessiin liittyvistä ajattelutavoista ja tuottaa tietoa asiantuntijuudesta lastensuojelussa. Aikaisempaa tutkimusta juuri asiantuntijuudesta huostaanottoprosessissa ei ole toteutettu, mutta muunlaista tutkimusta lastensuojelun asiakkuuksiin liittyen oli löydettävissä. Aihe on kuitenkin herättänyt enemmän tutkimuskiinnostusta. Aiheesta on parhaillaan käynnissä Tarja Pösön johtama tutkimushanke.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys rakentuu sosiaalityön ja lastensuojelun asiantuntijuuden pohjalta. Tutkimusaineisto koostuu kolmesta ryhmähaastattelusta, joihin osallistui 12 sosiaalityöntekijää. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna Etelä-Pohjanmaan alueella ja aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä. Haastateltaville ei ollut ennen haastatteluja avattu asiantuntijuuden käsitettä. Haastateltavilla oli jokaisella kokemusta huostaanottoprosessista.
Analyysin kautta sosiaalityöntekijöiden asiantuntijuus huostaanottoprosessissa jakautui kolmeen pääsisältöön: sosiaalityöntekijän tieto ja taito, arvot ja etiikka sekä asiantuntijana kehittyminen. Nämä kolme pääsisältöä pitävät sisällään menetelmien osaamisen, kirjaamisen, lapsen kuulemisen ja lapsen tiedon selvittämisen sekä yhteistyön eri tahojen kanssa ja näiden sisältöjen ympärille rakentuu tutkimukseni analyysi. Tulosten perusteella näyttää siltä, että sosiaalityöntekijöiden asiantuntijuudella on vahva sidos koulutuksen ja eettisten ohjeiden sekä lain antamiin ohjeisiin asiantuntijuudesta. Tulokset tukevat myös aikaisempaa tutkimusta ja osoittavat samankaltaisuutta aikaisempien tutkimuksien kanssa, jotka ovat liittyneet laajemmin sosiaalityöntekijän asiantuntijuuteen.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys rakentuu sosiaalityön ja lastensuojelun asiantuntijuuden pohjalta. Tutkimusaineisto koostuu kolmesta ryhmähaastattelusta, joihin osallistui 12 sosiaalityöntekijää. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna Etelä-Pohjanmaan alueella ja aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä. Haastateltaville ei ollut ennen haastatteluja avattu asiantuntijuuden käsitettä. Haastateltavilla oli jokaisella kokemusta huostaanottoprosessista.
Analyysin kautta sosiaalityöntekijöiden asiantuntijuus huostaanottoprosessissa jakautui kolmeen pääsisältöön: sosiaalityöntekijän tieto ja taito, arvot ja etiikka sekä asiantuntijana kehittyminen. Nämä kolme pääsisältöä pitävät sisällään menetelmien osaamisen, kirjaamisen, lapsen kuulemisen ja lapsen tiedon selvittämisen sekä yhteistyön eri tahojen kanssa ja näiden sisältöjen ympärille rakentuu tutkimukseni analyysi. Tulosten perusteella näyttää siltä, että sosiaalityöntekijöiden asiantuntijuudella on vahva sidos koulutuksen ja eettisten ohjeiden sekä lain antamiin ohjeisiin asiantuntijuudesta. Tulokset tukevat myös aikaisempaa tutkimusta ja osoittavat samankaltaisuutta aikaisempien tutkimuksien kanssa, jotka ovat liittyneet laajemmin sosiaalityöntekijän asiantuntijuuteen.