Ammattikorkeakouluopettajat opinnollistamisen haasteita ratkaisemassa: Opinnollistamisen haasteet ja kehittäminen ammattikorkeakoulukontekstissa
Iloranta, Elina (2019)
Iloranta, Elina
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-11-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910153870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910153870
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ammattikorkeakouluopettajien näkemyksiä opinnollistamiseen liittyvistä haasteista sekä opinnollistamisen kehittämisestä. Taustalla oli pyrkimys löytää konkreettisia keinoja opinnollistamisen kehitystyön eteenpäin viemiseksi. Opinnollistaminen on työssä kertyvän osaamisen validoimista osaksi korkeakouluopintoja. Yhä useampi korkeakouluopiskelija käy töissä opintojensa ohella ja korkeakoulujen tavoitteena on tukea opiskelijaa asiantuntijaksi kehittymisessä sekä työllistymisessä. Työn ja opintojen sujuva yhdistäminen on siis sekä opiskelijan että korkeakoulun tavoitteissa. Sen vuoksi korkeakouluissa halutaan kehittää toimintamalleja, joilla työn ja opintojen yhdistäminen olisi korkeakoulutasollakin mahdollista.
Opettajien näkemyksiä opinnollistamisen haasteista ja sen kehittämisestä lähdettiin selvittämään kolmen tutkimuskysymyksen avulla. Tutkimuskysymykset ovat: Minkälaisia haasteita ammattikorkeakouluopettajat kokevat opinnollistamiseen liittyvän? Minkälaisia näkemyksiä ammattikorkeakouluopettajilla on toimivasta opinnollistamisen mallista? Miten opinnollistamisen prosessia voisi kehittää ammattikorkeakouluopettajan näkökulmasta?
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Aineisto kerättiin kahdessa vaiheessa sähköisenä kyselynä. Tutkimuksen ensimmäisen vaiheen vastaajat olivat Haaga-Helian omaan opinnollistamiskoulutukseen osallistuneita opinnollistamisen avainhenkilöitä. Toisen vaiheen vastaajat olivat Haaga-Helian opinnollistamisen avainhenkilöitä sekä opinto-ohjaajia.
Ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin vastaajien näkemyksiä opinnollistamisen haasteista. Toisen vaiheen tavoitteena oli selvittää vastaajien näkemyksiä täydellisesti toimivasta opinnollistamisen mallista sekä opinnollistamisen kehittämisestä. Kaikkien kolmen tutkimuskysymyksen vastaukset olivat samassa linjassa. Yhteenvetona näistä opettajien esille tuomista näkemyksistä opinnollistamisprosessin keskeisimmiksi tekijöiksi nousee prosessin toimivuus, tiedottaminen, työnantajan rooli, opiskelijoiden kyky toimia sekä resursointi. Haaga-Heliassa nämä viisi tekijää tullaan huomioimaan opinnollistamisen toimintamallin kehitystyössä. Sen lisäksi tieto pyritään jakamaan niin, että siitä olisi hyötyä myös muille korkeakouluille.
Opettajien näkemyksiä opinnollistamisen haasteista ja sen kehittämisestä lähdettiin selvittämään kolmen tutkimuskysymyksen avulla. Tutkimuskysymykset ovat: Minkälaisia haasteita ammattikorkeakouluopettajat kokevat opinnollistamiseen liittyvän? Minkälaisia näkemyksiä ammattikorkeakouluopettajilla on toimivasta opinnollistamisen mallista? Miten opinnollistamisen prosessia voisi kehittää ammattikorkeakouluopettajan näkökulmasta?
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Aineisto kerättiin kahdessa vaiheessa sähköisenä kyselynä. Tutkimuksen ensimmäisen vaiheen vastaajat olivat Haaga-Helian omaan opinnollistamiskoulutukseen osallistuneita opinnollistamisen avainhenkilöitä. Toisen vaiheen vastaajat olivat Haaga-Helian opinnollistamisen avainhenkilöitä sekä opinto-ohjaajia.
Ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin vastaajien näkemyksiä opinnollistamisen haasteista. Toisen vaiheen tavoitteena oli selvittää vastaajien näkemyksiä täydellisesti toimivasta opinnollistamisen mallista sekä opinnollistamisen kehittämisestä. Kaikkien kolmen tutkimuskysymyksen vastaukset olivat samassa linjassa. Yhteenvetona näistä opettajien esille tuomista näkemyksistä opinnollistamisprosessin keskeisimmiksi tekijöiksi nousee prosessin toimivuus, tiedottaminen, työnantajan rooli, opiskelijoiden kyky toimia sekä resursointi. Haaga-Heliassa nämä viisi tekijää tullaan huomioimaan opinnollistamisen toimintamallin kehitystyössä. Sen lisäksi tieto pyritään jakamaan niin, että siitä olisi hyötyä myös muille korkeakouluille.