Persoonallisuus keskustelullisten käyttöliittymien suunnittelussa
Koskela, Markus (2019)
Koskela, Markus
2019
Master's Degree Programme in Human-Technology Interaction
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-10-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910103798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910103798
Tiivistelmä
Tekoälytutkimuksen viimeaikaiset kehitysaskeleet ovat laajentaneet mahdollisuuksia keskustelullisten käyttöliittymien suhteen. Siinä missä ennen chatbotit nähtiin lähinnä yksinkertaisia tehtäviä tekevinä robotteina, nykyisin ne voidaan kokea ihmismäisinä hahmoina tarjoten potentiaalin esimerkiksi ystävänä toimimisesta. Keskustelulliset käyttöliittymät nähdään yksityisellä sektorilla tulevaisuuden vuorovaikutuskeinona, sillä merkittävällä osalla yrityksistä on chatbot jo osana liiketoimintaansa tai aikomus ottaa sellainen käyttöönsä.
Keskustelullisten käyttöliittymien suunnitteluun liittyy haasteita. Ihmismäisen käyttökokemuksen luomiseksi eräs keskeinen suunnittelun kohde on persoonallisuus. Tämän vuoksi tässä tutkielmassa tarkastellaan, millaiset persoonallisuuden piirteet ovat havaittu toimiviksi viimeaikaisessa keskustelullisiin käyttöliittymiin liittyvässä tutkimuksessa sekä millaisilla tavoilla ihmismäistä persoonallisuutta on yleisesti mahdollista simuloida. Jotta persoonallisuuden mallintamista simulaatiota varten voidaan ymmärtää, tarkastellaan myös vallitsevia persoonallisuusteorioita.
Toistuvimmat käyttäjien kannalta hyväksi havaitut persoonallisuuden piirteet olivat ystävällisyys, huumorintajuisuus ja samankaltaisuus. Näiden ominaisuuksien huomioiminen on suositeltavaa keskustelullisen käyttöliittymän persoonallisuutta suunniteltaessa.
Keskustelullisten käyttöliittymien suunnitteluun liittyy haasteita. Ihmismäisen käyttökokemuksen luomiseksi eräs keskeinen suunnittelun kohde on persoonallisuus. Tämän vuoksi tässä tutkielmassa tarkastellaan, millaiset persoonallisuuden piirteet ovat havaittu toimiviksi viimeaikaisessa keskustelullisiin käyttöliittymiin liittyvässä tutkimuksessa sekä millaisilla tavoilla ihmismäistä persoonallisuutta on yleisesti mahdollista simuloida. Jotta persoonallisuuden mallintamista simulaatiota varten voidaan ymmärtää, tarkastellaan myös vallitsevia persoonallisuusteorioita.
Toistuvimmat käyttäjien kannalta hyväksi havaitut persoonallisuuden piirteet olivat ystävällisyys, huumorintajuisuus ja samankaltaisuus. Näiden ominaisuuksien huomioiminen on suositeltavaa keskustelullisen käyttöliittymän persoonallisuutta suunniteltaessa.