Subsidized Prices vs. Subsidized Quantities : Choosing Simple Instruments in Challenging Policy Regimes
Nikula, Harri (2019)
Nikula, Harri
Tampere University
2019
Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Administrative Sciences, Economics and Business Administration and Political Sciences
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-10-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1278-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1278-7
Tiivistelmä
Väitöskirjassani tutkin päästövähennystavoitteita ja päästöjen sääntelykeinojen valintaa. Väitöskirja koostuu teoreettisista tutkimuksista, joissa käytän ja laajennan Martin Weitzmanin klassikkomallia vuodelta 1974. Weitzman jakaa tutkimuksessaan sääntelykeinot hinta- ja määräkeinoihin; säätelijä määrittää joko saasteen yksikköhinnan (hintainstrumentti) tai määräkiintiön suuruuden (määräinstrumentti). Hän osoittaa, että valinta hinta- ja määräinstrumentin välillä on merkittävä. Epäsymmetrinen informaatio säätelijän ja säädeltävien välillä luo kustannuksia, joiden suuruus riippuu valitusta instrumentista. Väitöskirjassa Weitzmanin kehikkoa laajennetaan ottamalla huomioon myös diskreetit valinnat, subventiot ja kustannustehottomuus. Väitöskirjan tutkimukset osoittavat, että laajennukset vaikuttavat voimakkaasti valintaan hinta- ja määräinstrumentin välillä.
Diskreetillä valinnalla tarkoitetaan isoa investointihanketta, jossa yhdellä päätöksellä ja suurella rahallisella panostuksella saadaan aikaan huomattava päästövähennys. Yritystä subventoidaan, jos sen ei tarvitse maksaa jokaisesta tuottamastaan päästöyksiköstä. Väitöskirjassa osoitetaan, kuinka saastuttavien yritysten diskreettien valintojen subventointi aiheuttaa päästöleikkausten kustannusten allokoitumisen tehottomasti yritysten kesken. Huomionarvoista on, että työssä tutkitut sääntelymenetelmät ovat tehottomuuden mahdollinen lähde. Sekä ympäristövero (hintainstrumentti) että kaupattavien päästölupien järjestelmä (määräinstrumentti) sisältävät päästöihin sidottuja maksuja.
Väitöskirjassa päädytään tarkastelemaan kahta eri tukipolitiikkaa ja niistä kumpuavaa kustannustehottomuutta. Sanotaan, että tehottomuus voi olla luonteeltaan poliittista tai teknistä. Poliittinen tehottomuus liittyy erilaisten sidosryhmien vaikutusvaltaan. Toisin kuin säätelijällä, sidosryhmien tavoitteena ei ole taloudellisen tehokkuuden edistäminen. Säädeltävien yritysten tavoitteena on ennemmin verovähennysten tavoittelu, kun taas ympäristöliikkeet mieluusti edistävät vihreän teknologian tukitoimia.
Tekninen tehottomuus on edellistä hienovaraisempi käsite. Se liittyy ristiriitaan, joka vallitsee saastuttavan tuotantoalan monimutkaisuuden ja sitä säätelevien instrumenttien yksinkertaisuuden välillä. Väitöskirjassa kuvatussa monimutkaisuudessa on kyse teknologisesta ulkoisvaikutuksesta eli kasaantumisvaikutuksesta: mitä enemmän yritykset siirtyvät käyttämään vihreää teknologiaa, sitä edullisemmaksi sen käyttö muodostuu. Väitöskirjan analyysin mukaan tehokkuus vaatii vihreän teknologian subventointia, mutta epäsymmetrisen informaation vuoksi toteutus tarvitsee hyvin monimutkaisia instrumentteja.
Väitöskirja osoittaa, että mallilaajennukset kehittävät Weitzmanin alkuperäistä näkemystä instrumenttien valinnasta. Mallilaajennusten vaikutukset voidaan tiivistää kolmeen uuteen ilmiöön: lähtökohtailmiöön (base effect), kustannusilmiöön (cost effect) ja määräilmiöön (volume effect). Väitöskirjassa myös osoitetaan, että näiden ilmiöiden yhteisvaikutus riippuu politiikka- ja toimialakohtaisista tekijöistä.
Lähtökohtailmiö liittyy sellaisiin säädeltyjen toimialojen kokonaiskustannusten muutoksiin, joihin ei liity tehottomuutta. Tutkimus osoittaa kaksi lähdettä ilmiölle: vapaaehtoisten päästöleikkausten ohjelma ja positiivisten ulkoisvaikutusten olemassaolo. Näiden oletetaan alentavan päästöjen leikkaamisen kustannuksia. Väitöskirjassa esitetään, kuinka leikkauskustannusten laskiessa sääntelijä keskittyy enenevässä määrin sääntelyn ympäristövaikutuksiin ja siten määräsääntelyyn päästöjen kokonaiskiintiön kautta. Väitöskirjan lähtökohtailmiöt suosivatkin aina määräsääntelyä.
Kustannusilmiön taustalla on subventoinnin aiheuttama tehottomuus säädellyillä toimialoilla. Väitöskirja osoittaa, että kustannusilmiön rakenne riippuu siitä, onko tehottomuus luonteeltaan poliittista vai teknistä. Toisaalta väitöskirjassa tutkitut tapaukset osoittavat, että kustannusilmiö suosii hintainstrumenttia (ympäristöveroa) poikkeuksetta.
Päästökiintiö oletetaan teoreettisissa tutkimuksissa yleensä sitovaksi. Väitöskirjan malleissa esitetään ympäristöpolitiikan toteutuksia, joissa yritysten diskreetit valinnat aiheuttavat lupakiintiön vaihtelua. Tätä kutsutaan määräilmiöksi. Kun kokonaispäästöt seuraavat kiintiötä, määräilmiö muuttaa määräsääntelyssä päästöhaitat arvaamattomiksi. Väitöskirjani kuitenkin osoittaa, että tämä hallinnan menetys ei välttämättä vahingoita määräsääntelyä, sillä menetyksen vastapainoksi yritysten leikkauskustannukset laskevat. Ilmiö ei ole sinällään uusi, sillä jo Marc Roberts ja Michael Spence vuonna 1976 hyödynsivät heiluvaa kokonaiskiintiötä omassa sääntelyehdotuksessaan. Väitöskirjassa tämä löydös saa uuden tulkinnan määräilmiössä.
Diskreetillä valinnalla tarkoitetaan isoa investointihanketta, jossa yhdellä päätöksellä ja suurella rahallisella panostuksella saadaan aikaan huomattava päästövähennys. Yritystä subventoidaan, jos sen ei tarvitse maksaa jokaisesta tuottamastaan päästöyksiköstä. Väitöskirjassa osoitetaan, kuinka saastuttavien yritysten diskreettien valintojen subventointi aiheuttaa päästöleikkausten kustannusten allokoitumisen tehottomasti yritysten kesken. Huomionarvoista on, että työssä tutkitut sääntelymenetelmät ovat tehottomuuden mahdollinen lähde. Sekä ympäristövero (hintainstrumentti) että kaupattavien päästölupien järjestelmä (määräinstrumentti) sisältävät päästöihin sidottuja maksuja.
Väitöskirjassa päädytään tarkastelemaan kahta eri tukipolitiikkaa ja niistä kumpuavaa kustannustehottomuutta. Sanotaan, että tehottomuus voi olla luonteeltaan poliittista tai teknistä. Poliittinen tehottomuus liittyy erilaisten sidosryhmien vaikutusvaltaan. Toisin kuin säätelijällä, sidosryhmien tavoitteena ei ole taloudellisen tehokkuuden edistäminen. Säädeltävien yritysten tavoitteena on ennemmin verovähennysten tavoittelu, kun taas ympäristöliikkeet mieluusti edistävät vihreän teknologian tukitoimia.
Tekninen tehottomuus on edellistä hienovaraisempi käsite. Se liittyy ristiriitaan, joka vallitsee saastuttavan tuotantoalan monimutkaisuuden ja sitä säätelevien instrumenttien yksinkertaisuuden välillä. Väitöskirjassa kuvatussa monimutkaisuudessa on kyse teknologisesta ulkoisvaikutuksesta eli kasaantumisvaikutuksesta: mitä enemmän yritykset siirtyvät käyttämään vihreää teknologiaa, sitä edullisemmaksi sen käyttö muodostuu. Väitöskirjan analyysin mukaan tehokkuus vaatii vihreän teknologian subventointia, mutta epäsymmetrisen informaation vuoksi toteutus tarvitsee hyvin monimutkaisia instrumentteja.
Väitöskirja osoittaa, että mallilaajennukset kehittävät Weitzmanin alkuperäistä näkemystä instrumenttien valinnasta. Mallilaajennusten vaikutukset voidaan tiivistää kolmeen uuteen ilmiöön: lähtökohtailmiöön (base effect), kustannusilmiöön (cost effect) ja määräilmiöön (volume effect). Väitöskirjassa myös osoitetaan, että näiden ilmiöiden yhteisvaikutus riippuu politiikka- ja toimialakohtaisista tekijöistä.
Lähtökohtailmiö liittyy sellaisiin säädeltyjen toimialojen kokonaiskustannusten muutoksiin, joihin ei liity tehottomuutta. Tutkimus osoittaa kaksi lähdettä ilmiölle: vapaaehtoisten päästöleikkausten ohjelma ja positiivisten ulkoisvaikutusten olemassaolo. Näiden oletetaan alentavan päästöjen leikkaamisen kustannuksia. Väitöskirjassa esitetään, kuinka leikkauskustannusten laskiessa sääntelijä keskittyy enenevässä määrin sääntelyn ympäristövaikutuksiin ja siten määräsääntelyyn päästöjen kokonaiskiintiön kautta. Väitöskirjan lähtökohtailmiöt suosivatkin aina määräsääntelyä.
Kustannusilmiön taustalla on subventoinnin aiheuttama tehottomuus säädellyillä toimialoilla. Väitöskirja osoittaa, että kustannusilmiön rakenne riippuu siitä, onko tehottomuus luonteeltaan poliittista vai teknistä. Toisaalta väitöskirjassa tutkitut tapaukset osoittavat, että kustannusilmiö suosii hintainstrumenttia (ympäristöveroa) poikkeuksetta.
Päästökiintiö oletetaan teoreettisissa tutkimuksissa yleensä sitovaksi. Väitöskirjan malleissa esitetään ympäristöpolitiikan toteutuksia, joissa yritysten diskreetit valinnat aiheuttavat lupakiintiön vaihtelua. Tätä kutsutaan määräilmiöksi. Kun kokonaispäästöt seuraavat kiintiötä, määräilmiö muuttaa määräsääntelyssä päästöhaitat arvaamattomiksi. Väitöskirjani kuitenkin osoittaa, että tämä hallinnan menetys ei välttämättä vahingoita määräsääntelyä, sillä menetyksen vastapainoksi yritysten leikkauskustannukset laskevat. Ilmiö ei ole sinällään uusi, sillä jo Marc Roberts ja Michael Spence vuonna 1976 hyödynsivät heiluvaa kokonaiskiintiötä omassa sääntelyehdotuksessaan. Väitöskirjassa tämä löydös saa uuden tulkinnan määräilmiössä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4843]