Lights Out -pelin ratkaiseminen pseudoinverssin avulla
Lehtovaara, Emma (2019)
Lehtovaara, Emma
2019
Tekniikan ja luonnontieteiden TkK tutkinto-ohjelma
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-10-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910023659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201910023659
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä esitetään 25 ruudun Lights Out -peli lineaarisena systeeminä, joka koostuu vieruspistematriisista A, tilannevektorista p ja strategiavektorista x. Työssä tarkastellaan pelin ratkeavuutta lineaarialgebran keinoin ja esitetään yleinen ratkaisutapa ratkeaviin alkutilanteisiin. Yleinen ratkaisutapa perustuu vieruspistematriisin A pseudoinverssin A+ muodostamiseen. Tämän lisäksi esitellään ratkeavuustesti, jonka avulla voidaan selvittää minkä tahansa alkutilanteen ratkeavuus. Näihin tavoitteisiin päästään selvittämällä vieruspistematriisin A aste ja lineaarisensysteeminratkaisujenlukumäärä.Työn lukijalta oletetaan lineaarialgebran, matriisilaskennan, algebran ja graafiteorian perusteiden tuntemus. Edellä esiteltyjä tuloksia sovelletaan vaikeimman tapauksen minimisiirtojen selvittämiseen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8231]