MES® - ohjelman koetut hyödyt vanhempien kertomana
Eronen, Tuija; Ylinen, Tyyne (2019)
Eronen, Tuija
Ylinen, Tyyne
Tampereen yliopisto
2019
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1269-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1269-5
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää MES®- ohjelman vaikuttavuutta ko-kemuksellisen arvioinnin kautta. Tutkimus edustaa formatiivista evaluaatiotutki-musta, jossa käytetään pääasiassa laadullisia ja kuvailevia aineistoja tutkittavan kohteen ymmärtämiseksi. Tutkimus liittyy suomalaiseen arviointitutkimussuun-taukseen, jossa korostetaan inhimillistä vaikuttavuutta järjestelmävaikuttavuuden sijaan. Tässä tutkimuksessa kysytään millaisia ovat ohjelman hyödyt vanhempien kertomana. Hyötyjä tarkastellaan erilaisten vanhempien antamien merkitysten kautta ohjelman aikana ja pidemmällä aikavälillä ohjelman päättymisen jälkeen.
Tutkimuksen aineisto koostui 51 asiakasvanhemman puhelinhaastatteluista, ryh-mäohjaajien, perhetyöntekijöiden ja sosiaalityöntekijöiden ryhmähaastatteluista. Aineistoa on analysoitu pääasiassa laadullisella temaattisella analyysilla. Sen lisäksi aineistoa on havainnollistettu ja analysoitu pienimuotoisesti kvantitatiivisin menetelmin.
Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina esitämme, että ohjelmasta on ollut hyötyä suurimmalle osalle haastatelluista vanhemmista sekä ohjelman aikana että sen jälkeen. Osallistumisen aikaan liittyvät hyödyt muodostuvat siitä, että kokonaisuudessaan ohjelma tarjoaa vanhemmille mahdollisuuden itse määritellä omia ongelmiaan turvallisessa ja tuomitsemattomassa ympäristössä ja löytää itse erilaisia toisin toimimisen tapoja. Vanhemmat hyötyivät ryhmämuotoisesta MES® -ohjelmasta, jossa vertaisuus rakennetaan ammatillisesti ohjaten hyvässä, turvallisessa ja luottamuksellisessa suhteessa. Ohjelmassa käytetyt menetelmät ja välineet tarjoavat vanhemmille monipuolisen mahdollisuuden oman henkilökohtaisen elämä pohdiskeluun. Ryhmään osallistuminen oli käynnistänyt suurimmassa osassa vanhempia erilaisia muutosprosesseja, joiden avulle he tavoittelivat parempaa vanhemmuutta, sosiaalisia suhteita, hyvinvointia ja onnellisuutta omaan ja lastensa elämään.
Tutkimuksen aineisto koostui 51 asiakasvanhemman puhelinhaastatteluista, ryh-mäohjaajien, perhetyöntekijöiden ja sosiaalityöntekijöiden ryhmähaastatteluista. Aineistoa on analysoitu pääasiassa laadullisella temaattisella analyysilla. Sen lisäksi aineistoa on havainnollistettu ja analysoitu pienimuotoisesti kvantitatiivisin menetelmin.
Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina esitämme, että ohjelmasta on ollut hyötyä suurimmalle osalle haastatelluista vanhemmista sekä ohjelman aikana että sen jälkeen. Osallistumisen aikaan liittyvät hyödyt muodostuvat siitä, että kokonaisuudessaan ohjelma tarjoaa vanhemmille mahdollisuuden itse määritellä omia ongelmiaan turvallisessa ja tuomitsemattomassa ympäristössä ja löytää itse erilaisia toisin toimimisen tapoja. Vanhemmat hyötyivät ryhmämuotoisesta MES® -ohjelmasta, jossa vertaisuus rakennetaan ammatillisesti ohjaten hyvässä, turvallisessa ja luottamuksellisessa suhteessa. Ohjelmassa käytetyt menetelmät ja välineet tarjoavat vanhemmille monipuolisen mahdollisuuden oman henkilökohtaisen elämä pohdiskeluun. Ryhmään osallistuminen oli käynnistänyt suurimmassa osassa vanhempia erilaisia muutosprosesseja, joiden avulle he tavoittelivat parempaa vanhemmuutta, sosiaalisia suhteita, hyvinvointia ja onnellisuutta omaan ja lastensa elämään.