The present progressive in Finnish comprehensive school EFL textbooks and workbooks
Suomaa, Saija (2019)
Suomaa, Saija
2019
Kielten maisteriohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-10-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201909113270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201909113270
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa perusopetuksen ala-asteen englannin oppikirjoja käsitellään oleellisena kielisyötteen lähteenä opiskelijoille. Laadukkaan kielisyötteen merkitystä on korostettu kielenomaksumisen tutkimuksessa riippumatta teoreettisesta lähestymistavasta. On kuitenkin todettu, että pelkkä runsas kielisyöte ei riitä onnistuneeseen kielenomaksumiseen, tarvitaan myös kielen rakenteen huomioimista. Tämän on todettu olevan oleellista etenkin vaikeasti omaksuttavien kielellisten piirteiden, kuten verbien taivutusmuotojen, sekä oppijan äidinkielestä poikkeavien piirteiden osalta.
Tutkielmassa vertailtiin kolmen ala-asteen englannin oppikirjasarjan: All Stars (Otava), High five! (Otava) ja Go for it! (Sanoma Pro) 4. ja 5. luokkatason teksti- ja tehtäväkirjoja. Analyysi rajattiin niihin kirjojen osiin, jotka käsittelevät verbin kestomuotoa, koska englannin kestomuoto on paitsi verbin taivutusmuoto, myös suomalaisen oppijan äidinkielestä poikkeava piirre. Tutkielmassa tarkasteltiin, miten kielenomaksumisen viimeaikaiset tutkimustulokset ja suositukset on huomioitu kestomuodon käsittelyssä teksti- ja tehtäväkirjoissa: miten rakenne, L1- ja L2- kielen väliset erot ja interaktiivisuus on huomioitu, sekä miten kuvitusta ja sanaston tarjoamaa tukea on hyödynnetty. Vaikka englanninkirjoja on tutkittu paljon, verbin kestomuodon käsittelyä suomalaisissa englannin oppikirjoissa ei ole tutkittu aiemmin. Myös kirjojen vastaanottoa tarkasteltiin teettämällä pieni testi ja mielipidekysely ryhmälle ala-asteen 4. ja 5. luokan oppilaita.
Sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä hyödynnettiin tulosten luotettavuuden ja objektiivisuuden parantamiseksi. Tehtäväkirjaosiot ja tekstikirjaosiot analysoitiin erikseen, hyödyntäen aiemmissa tutkimuksissa hyväksi havaittuja menetelmiä ja erittelytapoja. Myös oppilaiden testitulokset ja mielipiteet eriteltiin ja analysoitiin kvantitatiivisesti ja kvalitatiivisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sekä 4. ja 5. luokan oppikirjojen että oppikirjasarjojen välillä on eroja englannin kestomuodon käsittelyssä. Eroja löytyi niin kielisyötteen määrässä kuin interaktiivisuuden huomioimisessa ja kuvituksen hyödyntämisessä. Yhdessäkään kirjassa ei selvennetä L1- ja L2-kielen välisiä eroja ja myös sanastollista tukea on hyödynnetty erittäin vähän. Parhaiten kielenomaksumisen tutkimuksen suositukset oli tämän analyysin perusteella huomioitu Go for it! 5 tekstikirjassa sekä All Stars 4 tehtäväkirjassa. High five! sisälsi muita selvästi niukemmin kestomuotoon liittyvää kielisyötettä. Kestomuodon ja yleispreesensin välisen eron ja merkityssisällön selventämiseksi entisestään kaikki analysoidut kirjaosiot hyötyisivät tarkennuksista ja lisäyksistä, varsinkin kun testatuilla 4. ja 5. luokan oppilailla oli vaikeuksia sekä kestomuodon että yleispreesensin käytössä ja kun he pitivät oppikirjoja merkittävinä oppimista auttavina tekijöinä opettajan ohella. Toisaalta havaittu oppilaiden positiivinen asennoituminen omiin kykyihin ja oppimiseen auttaa heitä kehittymään opinnoissaan.
Tutkielmassa vertailtiin kolmen ala-asteen englannin oppikirjasarjan: All Stars (Otava), High five! (Otava) ja Go for it! (Sanoma Pro) 4. ja 5. luokkatason teksti- ja tehtäväkirjoja. Analyysi rajattiin niihin kirjojen osiin, jotka käsittelevät verbin kestomuotoa, koska englannin kestomuoto on paitsi verbin taivutusmuoto, myös suomalaisen oppijan äidinkielestä poikkeava piirre. Tutkielmassa tarkasteltiin, miten kielenomaksumisen viimeaikaiset tutkimustulokset ja suositukset on huomioitu kestomuodon käsittelyssä teksti- ja tehtäväkirjoissa: miten rakenne, L1- ja L2- kielen väliset erot ja interaktiivisuus on huomioitu, sekä miten kuvitusta ja sanaston tarjoamaa tukea on hyödynnetty. Vaikka englanninkirjoja on tutkittu paljon, verbin kestomuodon käsittelyä suomalaisissa englannin oppikirjoissa ei ole tutkittu aiemmin. Myös kirjojen vastaanottoa tarkasteltiin teettämällä pieni testi ja mielipidekysely ryhmälle ala-asteen 4. ja 5. luokan oppilaita.
Sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä hyödynnettiin tulosten luotettavuuden ja objektiivisuuden parantamiseksi. Tehtäväkirjaosiot ja tekstikirjaosiot analysoitiin erikseen, hyödyntäen aiemmissa tutkimuksissa hyväksi havaittuja menetelmiä ja erittelytapoja. Myös oppilaiden testitulokset ja mielipiteet eriteltiin ja analysoitiin kvantitatiivisesti ja kvalitatiivisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sekä 4. ja 5. luokan oppikirjojen että oppikirjasarjojen välillä on eroja englannin kestomuodon käsittelyssä. Eroja löytyi niin kielisyötteen määrässä kuin interaktiivisuuden huomioimisessa ja kuvituksen hyödyntämisessä. Yhdessäkään kirjassa ei selvennetä L1- ja L2-kielen välisiä eroja ja myös sanastollista tukea on hyödynnetty erittäin vähän. Parhaiten kielenomaksumisen tutkimuksen suositukset oli tämän analyysin perusteella huomioitu Go for it! 5 tekstikirjassa sekä All Stars 4 tehtäväkirjassa. High five! sisälsi muita selvästi niukemmin kestomuotoon liittyvää kielisyötettä. Kestomuodon ja yleispreesensin välisen eron ja merkityssisällön selventämiseksi entisestään kaikki analysoidut kirjaosiot hyötyisivät tarkennuksista ja lisäyksistä, varsinkin kun testatuilla 4. ja 5. luokan oppilailla oli vaikeuksia sekä kestomuodon että yleispreesensin käytössä ja kun he pitivät oppikirjoja merkittävinä oppimista auttavina tekijöinä opettajan ohella. Toisaalta havaittu oppilaiden positiivinen asennoituminen omiin kykyihin ja oppimiseen auttaa heitä kehittymään opinnoissaan.