Asiantuntijuutta hyödyntäen kohti yhteistä päämäärää : varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja päiväkodin johtajan yhteistyö
Seppälä, Heidi (2019)
Seppälä, Heidi
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-10-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201909063184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201909063184
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja päiväkodin johtajan välistä yhteistyötä ja heidän yhteistyöhönsä liittäviä merkityksiä. Tutkimuksen viitekehys muodostui käsitteiden varhaiskasvatuksen erityisopettaja, päiväkodin johtaja, asiantuntijuus ja yhteistyö ympärille.
Varhaiskasvatuksen erityisopettajuus ja päiväkodin johtajuus ymmärrettiin tässä tutkimuksessa kahdeksi asiantuntijarooliksi. Näillä asiantuntijarooleilla on erilaisia vastuita ja tehtäviä, jotka määrittelevät heidän työtänsä. Yhteistyötä lähestyttiin näiden asiantuntijaroolien kautta, joista käsin varhaiskasvatuksen erityisopettajat ja päiväkodin johtajat määrittelivät heidän välistänsä yhteistyötä.
Tutkimuksen tavoitteena ei ollut teorianmuodostus tai yleisten lainalaisuuksien löytäminen vaan pyrkimyksenä oli lisätä ymmärrystä tutkimuksen kohteena olevasta ilmiöstä. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, johon osallistuneet henkilöt olivat yhden keskisuuren kunnan varhaiskasvatusorganisaation varhaiskasvatuksen erityisopettajia ja päiväkodin johtajia. Aineisto kerättiin kevään 2018 aikana. Aineistokerättiin focus group ryhmähaastatteluista ja virikkeellisistä parihaastatteluista. Aineisto analysointiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen mukaan varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja päiväkodin johtajan välinen yhteistyö nähtiin merkittävänä ja tärkeänä osana varhaiskasvatuksessa tehtävästä yhteistyöstä. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat ja päiväkodin johtajat toivat yhteistyön oman roolinsa kautta asiantuntijuutta, jota toisella osapuolella ei ole. Tutkimuksen mukaan yhteistyötä on tärkeä määritellä ja tiivistää sekä luoda sille säännöt. Tutkimuksessa nousi esille myös onnistuneen yhteistyön edellytyksiä.
Varhaiskasvatuksen erityisopettajuus ja päiväkodin johtajuus ymmärrettiin tässä tutkimuksessa kahdeksi asiantuntijarooliksi. Näillä asiantuntijarooleilla on erilaisia vastuita ja tehtäviä, jotka määrittelevät heidän työtänsä. Yhteistyötä lähestyttiin näiden asiantuntijaroolien kautta, joista käsin varhaiskasvatuksen erityisopettajat ja päiväkodin johtajat määrittelivät heidän välistänsä yhteistyötä.
Tutkimuksen tavoitteena ei ollut teorianmuodostus tai yleisten lainalaisuuksien löytäminen vaan pyrkimyksenä oli lisätä ymmärrystä tutkimuksen kohteena olevasta ilmiöstä. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, johon osallistuneet henkilöt olivat yhden keskisuuren kunnan varhaiskasvatusorganisaation varhaiskasvatuksen erityisopettajia ja päiväkodin johtajia. Aineisto kerättiin kevään 2018 aikana. Aineistokerättiin focus group ryhmähaastatteluista ja virikkeellisistä parihaastatteluista. Aineisto analysointiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen mukaan varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja päiväkodin johtajan välinen yhteistyö nähtiin merkittävänä ja tärkeänä osana varhaiskasvatuksessa tehtävästä yhteistyöstä. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat ja päiväkodin johtajat toivat yhteistyön oman roolinsa kautta asiantuntijuutta, jota toisella osapuolella ei ole. Tutkimuksen mukaan yhteistyötä on tärkeä määritellä ja tiivistää sekä luoda sille säännöt. Tutkimuksessa nousi esille myös onnistuneen yhteistyön edellytyksiä.