Introducing Ideational Foreign Policy Analysis : Explorations on the Underlying Ideas of Finnish Foreign Policy
Pesu, Matti (2019)
Pesu, Matti
Tampere University
2019
Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Administrative Sciences, Economics and Business Administration and Political Sciences
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-10-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1200-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1200-8
Tiivistelmä
Tässä väitöskirjassa tutkitaan, miten yhtäältä henkilökohtaiset ja toisaalta jaetut ideat sekä ajatusmaailmat vaikuttavat ulkopolitiikan tekoon. Väitöstyön viisi itsenäistä tutkimusta tarkastelevat Suomen ulkopolitiikkaa jostain ideationaalisesta näkökulmasta. Vaikka artikkelit käsittelevät Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan eri ajanjaksoja, työ on kiinnostunut erityisesti kylmän sodan loppuvuosista sekä kylmän sodan jälkeisen ajan alusta.
Työn keskeinen teoreettinen väite on, että kattavan näkemyksen ideoiden vaikutuksesta ulkopolitiikkaan voidaan saavuttaa vain lähestymistavalla, joka yhdistää ulkopolitiikan analyysin subjektiivisiin sekä intersubjektiivisiin ideoihin keskittyvien teorioiden pääperiaatteet. Tutkimus korostaa, että integroiva menettelytapa on sovellettavissa eri ulkopolitiikan tutkimuksen analyysintasoilla. Yhdistävän lähestymistavan soveltaminen perustuu näkemykseen siitä, että yksilökeskeiset psykologiset teoriat ja sosiaalisuutta korostavat konstruktivistiset lähestymistavat täydentävät toistensa heikkouksia.
Väitöstyö rakentaa argumenttinsa jatkamalla ja täydentämällä Vaughn P. Shannonin and Paul M. Kowertin kirjassaan Psychology and Constructivism in International Relations: An Ideational Alliance aloittamaa tutkimusohjelmaa. Ideationaalisen allianssin asemesta tutkimuksessa kuitenkin puhutaan ideationaalisesta ulkopolitiikan tutkimuksesta (Ideational Foreign Policy Analysis, IFPA). Valintaan on kaksi syytä. Ensinnäkin ideationaalinen ulkopolitiikan analyysi ottaa teoriaperinteiden väliseen dialogiin mukaan lisää teoreettisia näkökulmia sekä analyysin tasoja. Se siis toimii kattokäsitteenä ulkopolitiikan analyysin eri ideoiden merkitystä korostaville lähestymistavoille. Toinen syy valinnalle on semanttinen. Rationaalisia ja ideationaalisia teorioita ei tule nähdä täysin vastakohtaisina, ja tutkimusohjelman rakentaminen jotain käsitystä vastaan lähettää turhan vahvan viestin.
Idea itsessään on käsitteenä liian epämääräinen, jotta sitä voitaisiin käyttää ulkopolitiikan tutkimuksen työkaluna. Tarkempia ja selitysvoimaisempia käsitteitä tarvitaan, jotta ideoiden maailmaa voidaan yksinkertaistaa ja tehdä ymmärrettäväksi. Väitöskirja hyödyntääkin konstruktivismin ja psykologisen ulkopolitiikan analyysin käsitteistöä. Tarkemmin sanottuna tutkimus soveltaa ideationaalisen ulkopolitiikan periaatteita neljällä eri analyysin tasolla. Samalla se tarkastelee tarkemmin neljää eri ulkopolitiikan analyysin teoriakokonaisuutta.
Väitöstutkimuksen ensimmäinen teoreettinen osio selittää yksilöiden uskomusjärjestelmien merkitystä ulkopolitiikan tekemisessä ja korostaa sosiaalisen ympäristön merkitystä yksilön ajatusmaailman lähteenä. Työn toinen kumpuavaa kansallisen identiteetin mallin, jossa kollektiivisen kansallisen omakuvan perusta on yksilön identifioituminen tiettyyn kansakuntaan. Tämän lisäksi tutkimus jakaa kansallisen identiteetin kolmeen komponenttiin: maailmankuviin, poliittiseen tarkoitukseen ja statukseen.
Tutkimuksen kolmas teoreettinen mielenkiinnon kohde on yleisen mielipiteen ja ulkopolitiikan suhde, ja se hahmottaa kolme julkinen mielipiteen ja ulkopolitiikan välistä dynamiikkaa. ”Alhaalta ylös” –mallissa kansalaismielipide vaikuttaa selvästi ulkopolitiikan tekemiseen, siinä missä ”ylhäältä alas” –dynamiikassa valtiojohto pyrkii muokkaamaan yleistä mielipidettä. Kolmannessa mallissa ulkopolitiikan tekeminen ja julkinen mielipide eivät ole yhteydessä johtuen kansalaisten kiinnostuksen puutteesta tai poliittisen johdon välinpitämättömyydestä.
Käsiteltyään kolmea valtion sisäistä analyysitasoa tutkimus kiinnittää huomiota ideoiden rooliin valtioiden välisissä suhteissa. Se käsittelee valtioiden välistä luottamusta kolmesta eri teoreettisesta perspektiivistä, ja analysoi, miten erityisesti valtioiden välillä koettu epäluottamus voi vaikuttaa niiden keskinäisiin suhteisiin. Toisin sanoen osiossa tutkitaan, miten valtiotoimijan piirissä elätellyt ideat ilmentyvät kahden maan keskinäisessä kanssakäymisessä.
Väitöstutkimus koostuu viidestä itsenäisestä tutkimusartikkelista, jotka käsittelevät Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan eri aspekteja. Laajemman, konstruktivismia ja psykologiaa integroivan, teoreettisen tavoitteen ohella artikkeleilla on omat teoreettiset päämääränsä, jotka tukevat työn kattavampaa tavoitetta. Julkaisu I tutkii Mauno Koiviston uskomusjärjestelmää ja samalla punniskelee, miten sosiaalinen ympäristö vaikuttaa yksilön uskomuksiin. Se kutsuu Koiviston ajattelumaailmaa suurvaltaempiristiseksi. Lisäksi se väittää, että kylmän sodan loppuminen ei sanottavammin muuttanut Koiviston uskomusjärjestelmää, mikä tuki jatkuvuutta myös Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittisessa linjassa.
Julkaisu II taas yhdistää koulukuntakäsitteen ja valtioin sisäisessä diskurssissa kilpailevat käsitykset valtiolle sopivasta omakuvasta. Samalla se edistää alhaalta ylös kumpuavaa näkemystä kansallisesta identiteetistä. Tutkimus hahmottaa neljä Suomen kylmän sodan lopussa ja sen jälkeisen ajan alussa vaikuttanutta koulukuntaa – pienvaltiorealismin, integrationismin, euroatlantismin ja globalismin. Eurorealistiselle maailmankuvalle perustunut integrationismi oli koulukunnista selvästi vahvin. Suomen kylmän sodan jälkeisen ajan alkuvuosien ulkopolitiikassa oli kuitenkin elementtejä jokaisesta neljästä koulukunnasta.
Julkaisu III tarkastelee yleisen mielipiteen ja ulkopolitiikan suhdetta Suomen
ulkopolitiikan historiassa. Se väittää, että Suomen ulkopolitiikasta on löydettävissä kolme erilaista mallia kansalaismielipiteen ja ulkopolitiikan välillä. Itsenäistymisen alkuvuosina ja sotienvälisenä aikana ulkopolitiikka ja yleinen mielipide eivät juuri kommunikoineet. Tilanne muuttui kylmän sodan alettua, ja kyseistä aikakautta leimasikin valtiojohdon vahva pyrkimys muokata yleistä mielipidettä. Kylmän sodan loputtua julkinen mielipide voimaantui ja se alkoi vahvemmin vaikuttaa ulkopoliittisiin päätöksiin.
Työn seuraava tutkimus, julkaisu IV, analysoi Suomen ja Ruotsin puolustusyhteistyössä ilmenevää epäluottamusta. Se toisin sanoen tarkastelee, miten Suomessa Ruotsia kohtaan tunnettu epäluottamus vaikuttaa maiden väliseen yhteistyöhön turvallisuus- ja puolustuspolitiikassa. Tutkimuksessa on kolme teoreettista argumenttia. Ensinnäkin tutkimuksessa on syytä erottaa tiettyjen kokemuksien aiheuttamat luottamuksen menetykset (mistrust) laajemmasta epäluottamuksen tunteesta (distrust). Toiseksi on huomioitava se, että luottamus on skaalattava ilmiö. Valtioiden välistä luottamusta on mahdollista arvioida ideaalityyppisten minimaalisen (reliance) ja täyden luottamuksen välillä. Kolmanneksi tutkimuksessa olisi syytä erottaa pettymyksen ja petetyksi tulemisen tunteet. Artikkelin keskeisin empiirinen argumentti on se, että uusi kireämpi turvallisuuspoliittinen tilanne ja lisääntynyt puolustusyhteistyö Suomen ja Ruotsin välillä on saanut suomalaisen eliitin keskuudessa nousemaan muistot vuodesta 1990, jolloin Ruotsi yllättäen päätti hakea jäsenyyttä Euroopan yhteisössä. Tällä kertaa pelkona on Ruotsin yllättävä liittyminen Natoon. Suomen ja Ruotsin puolustusyhteistyön keskeinen tavoite onkin syventää maiden välistä luottamussuhdetta, ja lisääntyvä luottamus on syvenevän yhteistyön ennakkoehto.
Väitöstyön viimeinen tutkimus, julkaisu V, tutkii suomettumisen eri puolia. Tutkimuksen lähestymistapa on historiallinen, mutta se sisältää elementtejä väitöstyössä käsiteltävistä analyysin tasoista. Tutkimus ymmärtää suomettumisen ennen kaikkea poliittisena kulttuurina, joka syntyi Suomen kylmän sodan ulkopoliittisen doktriinin kylkiäisenä. Kulttuuri toisin sanoen tuki Suomen ja Neuvostoliiton välistä ystävyyspolitiikkaa. Vaikka Suomen kylmän sodan ulkopolitiikkaa voidaan pitää onnistuneena, suomettumisen kulttuuri sisälsi ylilyöntejä, jotka itse asiassa syövyttivät Suomen ulkopolitiikan keskeisiä tavoitteita kuten maan suvereniteetin säilymistä.
Kuten todettua, tutkimus on kiinnostunut erityisesti kylmän sodan lopusta ja kylmän sodan jälkeisen ajan ensimmäisistä vuosista. Tarkastelemalla ja yhdistämällä viiden yllämainitun julkaisun tuloksia tutkimus pyrkii ymmärtämään, miten kylmän sodan loppuminen muutti Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan ideationaalisia perusteita. äitöstyö toteaakin, että muutos tapahtui kolmessa suhteessa. Ensinnäkin Suomen turvallisuuspoliittisessa orientaatiossa tapahtui muutos. Pienvaltiorealismin ajasta siirryttiin integrationismin aikaan. Suomi lähti lopulta innokkaasti mukaan Euroopan integraatioon unohtamatta kuitenkaan geopoliittisen realismin pääoppeja. Suomen uusi ulkopoliittinen suuntaus perustuikin eurorealismille. Realismin säilymisellä oli konkreettisia vaikutuksia Suomen ulkopoliittiseen doktriiniin – erityisesti päätökseen jatkaa liittoutumattomuuspolitiikkaa. Toiseksi eritoten suomalaiset politiikantekijät ja eliitin edustajat kokivat Suomen länsimaisuuden vahvistuneen. Suomettumisen leima katosi, ja maa kykeni ajamaan intressejään täysivaltaisena länsimaana. Kolmanneksi suomalaisen ulkopolitiikan teon ideationaalisessa ympäristössä tapahtui tietynlainen vapautuminen. Yritykset kontrolloida yleistä mielipidettä ja ulkopoliittista keskustelua vähenivät, ja erilaiset ideat Suomen ulkopolitiikan perusteista saivat kilpailla vapaammin kuin kylmän sodan aikana. Kylmän sodan loppumisen jälkeen suomalaisessa keskustelussa on ollut aitoja vaihtoehtoja kulloinkin vallitsevalle ulkopoliittiselle linjalle, ja yritykset luoda ulkopoliittista konsensusta ovat vähentyneet.
Työn keskeinen teoreettinen väite on, että kattavan näkemyksen ideoiden vaikutuksesta ulkopolitiikkaan voidaan saavuttaa vain lähestymistavalla, joka yhdistää ulkopolitiikan analyysin subjektiivisiin sekä intersubjektiivisiin ideoihin keskittyvien teorioiden pääperiaatteet. Tutkimus korostaa, että integroiva menettelytapa on sovellettavissa eri ulkopolitiikan tutkimuksen analyysintasoilla. Yhdistävän lähestymistavan soveltaminen perustuu näkemykseen siitä, että yksilökeskeiset psykologiset teoriat ja sosiaalisuutta korostavat konstruktivistiset lähestymistavat täydentävät toistensa heikkouksia.
Väitöstyö rakentaa argumenttinsa jatkamalla ja täydentämällä Vaughn P. Shannonin and Paul M. Kowertin kirjassaan Psychology and Constructivism in International Relations: An Ideational Alliance aloittamaa tutkimusohjelmaa. Ideationaalisen allianssin asemesta tutkimuksessa kuitenkin puhutaan ideationaalisesta ulkopolitiikan tutkimuksesta (Ideational Foreign Policy Analysis, IFPA). Valintaan on kaksi syytä. Ensinnäkin ideationaalinen ulkopolitiikan analyysi ottaa teoriaperinteiden väliseen dialogiin mukaan lisää teoreettisia näkökulmia sekä analyysin tasoja. Se siis toimii kattokäsitteenä ulkopolitiikan analyysin eri ideoiden merkitystä korostaville lähestymistavoille. Toinen syy valinnalle on semanttinen. Rationaalisia ja ideationaalisia teorioita ei tule nähdä täysin vastakohtaisina, ja tutkimusohjelman rakentaminen jotain käsitystä vastaan lähettää turhan vahvan viestin.
Idea itsessään on käsitteenä liian epämääräinen, jotta sitä voitaisiin käyttää ulkopolitiikan tutkimuksen työkaluna. Tarkempia ja selitysvoimaisempia käsitteitä tarvitaan, jotta ideoiden maailmaa voidaan yksinkertaistaa ja tehdä ymmärrettäväksi. Väitöskirja hyödyntääkin konstruktivismin ja psykologisen ulkopolitiikan analyysin käsitteistöä. Tarkemmin sanottuna tutkimus soveltaa ideationaalisen ulkopolitiikan periaatteita neljällä eri analyysin tasolla. Samalla se tarkastelee tarkemmin neljää eri ulkopolitiikan analyysin teoriakokonaisuutta.
Väitöstutkimuksen ensimmäinen teoreettinen osio selittää yksilöiden uskomusjärjestelmien merkitystä ulkopolitiikan tekemisessä ja korostaa sosiaalisen ympäristön merkitystä yksilön ajatusmaailman lähteenä. Työn toinen kumpuavaa kansallisen identiteetin mallin, jossa kollektiivisen kansallisen omakuvan perusta on yksilön identifioituminen tiettyyn kansakuntaan. Tämän lisäksi tutkimus jakaa kansallisen identiteetin kolmeen komponenttiin: maailmankuviin, poliittiseen tarkoitukseen ja statukseen.
Tutkimuksen kolmas teoreettinen mielenkiinnon kohde on yleisen mielipiteen ja ulkopolitiikan suhde, ja se hahmottaa kolme julkinen mielipiteen ja ulkopolitiikan välistä dynamiikkaa. ”Alhaalta ylös” –mallissa kansalaismielipide vaikuttaa selvästi ulkopolitiikan tekemiseen, siinä missä ”ylhäältä alas” –dynamiikassa valtiojohto pyrkii muokkaamaan yleistä mielipidettä. Kolmannessa mallissa ulkopolitiikan tekeminen ja julkinen mielipide eivät ole yhteydessä johtuen kansalaisten kiinnostuksen puutteesta tai poliittisen johdon välinpitämättömyydestä.
Käsiteltyään kolmea valtion sisäistä analyysitasoa tutkimus kiinnittää huomiota ideoiden rooliin valtioiden välisissä suhteissa. Se käsittelee valtioiden välistä luottamusta kolmesta eri teoreettisesta perspektiivistä, ja analysoi, miten erityisesti valtioiden välillä koettu epäluottamus voi vaikuttaa niiden keskinäisiin suhteisiin. Toisin sanoen osiossa tutkitaan, miten valtiotoimijan piirissä elätellyt ideat ilmentyvät kahden maan keskinäisessä kanssakäymisessä.
Väitöstutkimus koostuu viidestä itsenäisestä tutkimusartikkelista, jotka käsittelevät Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan eri aspekteja. Laajemman, konstruktivismia ja psykologiaa integroivan, teoreettisen tavoitteen ohella artikkeleilla on omat teoreettiset päämääränsä, jotka tukevat työn kattavampaa tavoitetta. Julkaisu I tutkii Mauno Koiviston uskomusjärjestelmää ja samalla punniskelee, miten sosiaalinen ympäristö vaikuttaa yksilön uskomuksiin. Se kutsuu Koiviston ajattelumaailmaa suurvaltaempiristiseksi. Lisäksi se väittää, että kylmän sodan loppuminen ei sanottavammin muuttanut Koiviston uskomusjärjestelmää, mikä tuki jatkuvuutta myös Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittisessa linjassa.
Julkaisu II taas yhdistää koulukuntakäsitteen ja valtioin sisäisessä diskurssissa kilpailevat käsitykset valtiolle sopivasta omakuvasta. Samalla se edistää alhaalta ylös kumpuavaa näkemystä kansallisesta identiteetistä. Tutkimus hahmottaa neljä Suomen kylmän sodan lopussa ja sen jälkeisen ajan alussa vaikuttanutta koulukuntaa – pienvaltiorealismin, integrationismin, euroatlantismin ja globalismin. Eurorealistiselle maailmankuvalle perustunut integrationismi oli koulukunnista selvästi vahvin. Suomen kylmän sodan jälkeisen ajan alkuvuosien ulkopolitiikassa oli kuitenkin elementtejä jokaisesta neljästä koulukunnasta.
Julkaisu III tarkastelee yleisen mielipiteen ja ulkopolitiikan suhdetta Suomen
ulkopolitiikan historiassa. Se väittää, että Suomen ulkopolitiikasta on löydettävissä kolme erilaista mallia kansalaismielipiteen ja ulkopolitiikan välillä. Itsenäistymisen alkuvuosina ja sotienvälisenä aikana ulkopolitiikka ja yleinen mielipide eivät juuri kommunikoineet. Tilanne muuttui kylmän sodan alettua, ja kyseistä aikakautta leimasikin valtiojohdon vahva pyrkimys muokata yleistä mielipidettä. Kylmän sodan loputtua julkinen mielipide voimaantui ja se alkoi vahvemmin vaikuttaa ulkopoliittisiin päätöksiin.
Työn seuraava tutkimus, julkaisu IV, analysoi Suomen ja Ruotsin puolustusyhteistyössä ilmenevää epäluottamusta. Se toisin sanoen tarkastelee, miten Suomessa Ruotsia kohtaan tunnettu epäluottamus vaikuttaa maiden väliseen yhteistyöhön turvallisuus- ja puolustuspolitiikassa. Tutkimuksessa on kolme teoreettista argumenttia. Ensinnäkin tutkimuksessa on syytä erottaa tiettyjen kokemuksien aiheuttamat luottamuksen menetykset (mistrust) laajemmasta epäluottamuksen tunteesta (distrust). Toiseksi on huomioitava se, että luottamus on skaalattava ilmiö. Valtioiden välistä luottamusta on mahdollista arvioida ideaalityyppisten minimaalisen (reliance) ja täyden luottamuksen välillä. Kolmanneksi tutkimuksessa olisi syytä erottaa pettymyksen ja petetyksi tulemisen tunteet. Artikkelin keskeisin empiirinen argumentti on se, että uusi kireämpi turvallisuuspoliittinen tilanne ja lisääntynyt puolustusyhteistyö Suomen ja Ruotsin välillä on saanut suomalaisen eliitin keskuudessa nousemaan muistot vuodesta 1990, jolloin Ruotsi yllättäen päätti hakea jäsenyyttä Euroopan yhteisössä. Tällä kertaa pelkona on Ruotsin yllättävä liittyminen Natoon. Suomen ja Ruotsin puolustusyhteistyön keskeinen tavoite onkin syventää maiden välistä luottamussuhdetta, ja lisääntyvä luottamus on syvenevän yhteistyön ennakkoehto.
Väitöstyön viimeinen tutkimus, julkaisu V, tutkii suomettumisen eri puolia. Tutkimuksen lähestymistapa on historiallinen, mutta se sisältää elementtejä väitöstyössä käsiteltävistä analyysin tasoista. Tutkimus ymmärtää suomettumisen ennen kaikkea poliittisena kulttuurina, joka syntyi Suomen kylmän sodan ulkopoliittisen doktriinin kylkiäisenä. Kulttuuri toisin sanoen tuki Suomen ja Neuvostoliiton välistä ystävyyspolitiikkaa. Vaikka Suomen kylmän sodan ulkopolitiikkaa voidaan pitää onnistuneena, suomettumisen kulttuuri sisälsi ylilyöntejä, jotka itse asiassa syövyttivät Suomen ulkopolitiikan keskeisiä tavoitteita kuten maan suvereniteetin säilymistä.
Kuten todettua, tutkimus on kiinnostunut erityisesti kylmän sodan lopusta ja kylmän sodan jälkeisen ajan ensimmäisistä vuosista. Tarkastelemalla ja yhdistämällä viiden yllämainitun julkaisun tuloksia tutkimus pyrkii ymmärtämään, miten kylmän sodan loppuminen muutti Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan ideationaalisia perusteita. äitöstyö toteaakin, että muutos tapahtui kolmessa suhteessa. Ensinnäkin Suomen turvallisuuspoliittisessa orientaatiossa tapahtui muutos. Pienvaltiorealismin ajasta siirryttiin integrationismin aikaan. Suomi lähti lopulta innokkaasti mukaan Euroopan integraatioon unohtamatta kuitenkaan geopoliittisen realismin pääoppeja. Suomen uusi ulkopoliittinen suuntaus perustuikin eurorealismille. Realismin säilymisellä oli konkreettisia vaikutuksia Suomen ulkopoliittiseen doktriiniin – erityisesti päätökseen jatkaa liittoutumattomuuspolitiikkaa. Toiseksi eritoten suomalaiset politiikantekijät ja eliitin edustajat kokivat Suomen länsimaisuuden vahvistuneen. Suomettumisen leima katosi, ja maa kykeni ajamaan intressejään täysivaltaisena länsimaana. Kolmanneksi suomalaisen ulkopolitiikan teon ideationaalisessa ympäristössä tapahtui tietynlainen vapautuminen. Yritykset kontrolloida yleistä mielipidettä ja ulkopoliittista keskustelua vähenivät, ja erilaiset ideat Suomen ulkopolitiikan perusteista saivat kilpailla vapaammin kuin kylmän sodan aikana. Kylmän sodan loppumisen jälkeen suomalaisessa keskustelussa on ollut aitoja vaihtoehtoja kulloinkin vallitsevalle ulkopoliittiselle linjalle, ja yritykset luoda ulkopoliittista konsensusta ovat vähentyneet.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4864]