Sähköautojen ja eri käyttövoimaisten ajoneuvojen kannattavuuden vertailu
Santala, Miika (2019)
Santala, Miika
2019
Sähkötekniikan DI-ohjelma - Degree Programme in Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-09-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201909053164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201909053164
Tiivistelmä
Sähköautojen ennustetaan lisääntyvän lähitulevaisuudessa laajasti. Jo nyt saatavilla on laaja valikoima erilaisia sähköautoja. Niiden hinnat vain ovat vielä kohtalaisen korkealla. Sähköauton käyttökustannukset taas ovat edulliset. Siksi sähköauto voi olla kannattava sijoitus, vaikka hankintahinta onkin vielä muita autotyyppejä korkeampi. Sähköautoja on täyssähköautoja sekä hybridejä, joita on ladattavia ja ei – ladattavia.
Työssä tehtiin vertailua sähkö-, bensiini-, diesel-, etanoli- ja kaasuauton välillä. Tulokset ovat oletuksille herkkiä ja ne on laskettu monessa tapauksessa keskiarvoja käyttämällä. Vertailu suoritettiin ajokilometrien mukaan tehtynä. Kustannussuorilta saatiin leikkauspisteet eri ajoneuvoille, joiden avulla tehtiin arvioita sähköauton kannattavuudesta. Tulokset on laskettu Suomen olosuhteisiin. Kustannussuoria määritettiin useita eri tilanteille. Parhaassa tapauksessa sähköautolla pitää ajaa 18000 kilometriä vuodessa kymmenen vuoden ajan, jotta sähköauto olisi kan-nattavampi kuin bensiiniauto. Tässä tarkastelussa lataamisen ajateltiin olevan ilmaista. Uusiutuvalla energialla ladattaessa ajokilometrejä pitää olla 20000 kilometriä. Muissa tapauksissa arviot vain suurenivat. Dieselauto ja kaasuauto ovat monessa tapauksessa sähköautoa kannattavampia vielä noin 30000 kilometrin kohdalla. Sähköautolla pitäisi siis ajaa paljon vuodessa, jotta se olisi kannattavampi kuin muut ajoneuvot. Bensiini- ja etanoliauto ovat halvimmat vähillä kilometreillä ajettuna ja kaasuauto halvin keskimatkanauto. Sähköauton pitkiä ajokilometrejä rajoittaa infrastruktuurin puute ja rajallinen kantama. Tulosten perusteella sähköauto on ekologinen valinta, mutta halvimmaksi se ei tule. Tilanne voi muuttua hyvinkin nopeasti tulevaisuudessa, kun akkujen hinnat tulevat todennäköisesti laskemaan.
Työssä tehtiin myös kirjallinen katsaus sähköautojen historiaan, rakenteeseen ja tulevaisuu-den näkymiin. Lisäksi akkuteknologiaa kuvattiin hieman, sillä se on merkittävässä roolissa sähköautojen kustannuksissa. Työssä oli myös lyhyt osio ympäristövaikutuksista. Todettiin, että sähköautolla voidaan vähentää saasteita noin 24 % parhaimmassa tapauksessa. Kokonaiselinkaaren haittavaikutuksia on vaikea arvioida, mutta erityisesti akkujen valmistus tuottaa päästöjä.
Työssä tehtiin vertailua sähkö-, bensiini-, diesel-, etanoli- ja kaasuauton välillä. Tulokset ovat oletuksille herkkiä ja ne on laskettu monessa tapauksessa keskiarvoja käyttämällä. Vertailu suoritettiin ajokilometrien mukaan tehtynä. Kustannussuorilta saatiin leikkauspisteet eri ajoneuvoille, joiden avulla tehtiin arvioita sähköauton kannattavuudesta. Tulokset on laskettu Suomen olosuhteisiin. Kustannussuoria määritettiin useita eri tilanteille. Parhaassa tapauksessa sähköautolla pitää ajaa 18000 kilometriä vuodessa kymmenen vuoden ajan, jotta sähköauto olisi kan-nattavampi kuin bensiiniauto. Tässä tarkastelussa lataamisen ajateltiin olevan ilmaista. Uusiutuvalla energialla ladattaessa ajokilometrejä pitää olla 20000 kilometriä. Muissa tapauksissa arviot vain suurenivat. Dieselauto ja kaasuauto ovat monessa tapauksessa sähköautoa kannattavampia vielä noin 30000 kilometrin kohdalla. Sähköautolla pitäisi siis ajaa paljon vuodessa, jotta se olisi kannattavampi kuin muut ajoneuvot. Bensiini- ja etanoliauto ovat halvimmat vähillä kilometreillä ajettuna ja kaasuauto halvin keskimatkanauto. Sähköauton pitkiä ajokilometrejä rajoittaa infrastruktuurin puute ja rajallinen kantama. Tulosten perusteella sähköauto on ekologinen valinta, mutta halvimmaksi se ei tule. Tilanne voi muuttua hyvinkin nopeasti tulevaisuudessa, kun akkujen hinnat tulevat todennäköisesti laskemaan.
Työssä tehtiin myös kirjallinen katsaus sähköautojen historiaan, rakenteeseen ja tulevaisuu-den näkymiin. Lisäksi akkuteknologiaa kuvattiin hieman, sillä se on merkittävässä roolissa sähköautojen kustannuksissa. Työssä oli myös lyhyt osio ympäristövaikutuksista. Todettiin, että sähköautolla voidaan vähentää saasteita noin 24 % parhaimmassa tapauksessa. Kokonaiselinkaaren haittavaikutuksia on vaikea arvioida, mutta erityisesti akkujen valmistus tuottaa päästöjä.