Sosiaalialan ammattilaisten näkemyksiä välitystilipalvelun kehittämisestä
Kiviranta, Sari (2019)
Kiviranta, Sari
2019
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-09-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201909043122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201909043122
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee välitystilipalveluiden kehittämistä. Tutkimustehtävänäni oli selvittää, minkälaisia näkemyksiä sosiaalityön ammattilaisilla oli välitystilipalveluiden kehittämisen suhteen. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille vallitsevia haasteita taloussosiaalityön näkökulmasta ja löytää ammattilaisten näkemyksiä tilanteen ratkaisemiseksi.
Tutkimusaineistoani keräsin kahdessa osassa. Toinen osa on kerätty taloussosiaalityötä kehittävien hankkeiden tapahtumista tehdyistä muistiinpanoista. Toinen, pääasiallinen aineisto on kerätty järjestämäni taloussosiaalityön työpajasta, jonka aiheena oli välitystilipalveluiden kehittäminen. Työpajaan osallistui maakunta-alueelta sosiaalialan toimijoita, joilla oli kokemusta työskentelystä vaikeassa taloudellisessa tilanteessa olevien sosiaalitoimen asiakkaiden kanssa. Ryhmähaastattelun toteuttamisessa käytin työn kehittämisen kannalta tärkeitä ohjaavia kysymyksiä. Laadullisen tutkimukseni tutkimuskysymykseen hain vastausta sisällön analyysillä, jonka keskeisessä asemassa on työntekijöiden työelämän elämysmaailmaan liittyvät kokemukset.
Tutkimuksessa selvisi, että välitystilipalveluiden nykytilanne vaatii kehittämistä vallitsevien palvelumuutosten myötä. Sosiaalityössä on nähtävissä asiakaskunta, joka on pudonnut palvelujärjestelmämuutosten myötä joko osittain, tai kokonaan palveluiden tavoittamattomiin. Tämä on nähtävissä sosiaalityön kuormittuessa taloudellisesti heikompiosaisten asiakkaiden kohdalla, joiden kanssa työskentelyyn tarvitaan uusia toimintatapoja. Tutkimukseni tuloksena oli, että sosiaalityön ammattilaiset kehittivät välitystilipalvelusta mallin, jolla olisi mahdollisuus osallistavaan ja kuntouttavaan työotteeseen asiakkaan haastavassa tilanteessa. This study is about developing transfer accounts services in Social work. My research assignment is what kind of opinions the Professionals of Social work have about developing the transfer account services. This Research tries to point out the challenges in Financial Social work in eyes of the Professionals of the Social work and try to find out solutions to solve the situation.
I gathered my Research material in two phases. One part is collected form the Memos of the development projects of the Financial Social work. Another, the main part of the research material is gathered from the workshop of Financial Social work, which I organised. Subject of the workshop was developing the transfer account services. The participants of the workshop were provincial actors of the social work, who had experienced on working with customers with severe financial problems. On the Group interview I used orientating questions, which were important to highlight the development point of view. To my Qualitative Research question, I answer with analysing the content of the material. In the main focus are the experiments and feelings of the working situations of the participating workers.
The result of the Research was that the current situation of the transfer account services demands development because of the changes in the social services. There are some customers of the Social work who have dropped out partly or totally from the scope of services, because of the changes made to social service system. This can be seen in situation of the weakest customers, when the Social work is overloaded, and the new ways of working would be needed. The Result of this research was that professionals of the Social work developed new transfer account model, which enables involving and rehabilitating way of working in challenging situation of the customer.
Tutkimusaineistoani keräsin kahdessa osassa. Toinen osa on kerätty taloussosiaalityötä kehittävien hankkeiden tapahtumista tehdyistä muistiinpanoista. Toinen, pääasiallinen aineisto on kerätty järjestämäni taloussosiaalityön työpajasta, jonka aiheena oli välitystilipalveluiden kehittäminen. Työpajaan osallistui maakunta-alueelta sosiaalialan toimijoita, joilla oli kokemusta työskentelystä vaikeassa taloudellisessa tilanteessa olevien sosiaalitoimen asiakkaiden kanssa. Ryhmähaastattelun toteuttamisessa käytin työn kehittämisen kannalta tärkeitä ohjaavia kysymyksiä. Laadullisen tutkimukseni tutkimuskysymykseen hain vastausta sisällön analyysillä, jonka keskeisessä asemassa on työntekijöiden työelämän elämysmaailmaan liittyvät kokemukset.
Tutkimuksessa selvisi, että välitystilipalveluiden nykytilanne vaatii kehittämistä vallitsevien palvelumuutosten myötä. Sosiaalityössä on nähtävissä asiakaskunta, joka on pudonnut palvelujärjestelmämuutosten myötä joko osittain, tai kokonaan palveluiden tavoittamattomiin. Tämä on nähtävissä sosiaalityön kuormittuessa taloudellisesti heikompiosaisten asiakkaiden kohdalla, joiden kanssa työskentelyyn tarvitaan uusia toimintatapoja. Tutkimukseni tuloksena oli, että sosiaalityön ammattilaiset kehittivät välitystilipalvelusta mallin, jolla olisi mahdollisuus osallistavaan ja kuntouttavaan työotteeseen asiakkaan haastavassa tilanteessa.
I gathered my Research material in two phases. One part is collected form the Memos of the development projects of the Financial Social work. Another, the main part of the research material is gathered from the workshop of Financial Social work, which I organised. Subject of the workshop was developing the transfer account services. The participants of the workshop were provincial actors of the social work, who had experienced on working with customers with severe financial problems. On the Group interview I used orientating questions, which were important to highlight the development point of view. To my Qualitative Research question, I answer with analysing the content of the material. In the main focus are the experiments and feelings of the working situations of the participating workers.
The result of the Research was that the current situation of the transfer account services demands development because of the changes in the social services. There are some customers of the Social work who have dropped out partly or totally from the scope of services, because of the changes made to social service system. This can be seen in situation of the weakest customers, when the Social work is overloaded, and the new ways of working would be needed. The Result of this research was that professionals of the Social work developed new transfer account model, which enables involving and rehabilitating way of working in challenging situation of the customer.