Opetuksellinen tiedonlouhinta ja matematiikan opintomenestyksen ennustaminen
Muotka, Joonas (2019)
Muotka, Joonas
2019
Teknis-luonnontieteellinen DI-ohjelma - Degree Programme in Science and Engineering
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-08-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201908293056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201908293056
Tiivistelmä
Opetuksellinen tiedonlouhinta pyrkii kehittämään opiskelusta kertyvää dataa hyödyntäviä menetelmiä, jotka vievät kohti oppimisen parempaa ymmärtämistä. Yksi tällainen menetelmä on opiskelijakohtaisen aineiston käyttäminen opintomenestystä ennustavien mallien muodostamisessa. Tässä työssä tutustutaan opetuksellisen tiedonlouhinnan tieteenalaan ja sovelletaan yhtä sen menetelmistä Tampereen yliopiston tekniikan kandidaatin tutkinnon perusopintoihin kuuluvan matematiikan kurssin opintomenestyksen ennustamiseen.
Tämä työ koostuu teoreettisesta ja kokeellisesta osasta. Teoreettisessa osassa esitellään opetuksellisen tiedonlouhinnan tieteenalaa, sen yleisimpiä sovelluskohteita ja menetelmiä sekä tutustutaan tarkemmin ennustavaan mallintamiseen kuuluvaan luokitteluun. Täsmällisimmin käsitellään CART-menetelmällä muodostettavia päätöspuita. Teoreettisessa osassa esiteltyjä tiedonlouhinnan ja luokittelun periaatteita ja menetelmiä hyödynnetään työn kokeellisessa osuudessa. Työn kokeellisessa osassa matematiikan kurssin opetuksen järjestäjälle kertyvästä aineistosta muodostetaan luokittelijoita, joilla pyritään ennustamaan opiskelijoiden opintomenestystä. Tämän lisäksi kyseisen matematiikan kurssin opiskelijoille toteutetaan lähestymistapoja ja tunteita matematiikan opiskelua kohtaan selvittävä kysely, jonka vastauksista saatavaa aineistoa hyödynnetään opintomenestystä ennustavien luokittelijoiden muodostamisessa.
Kokeellisen osuuden tulosten perusteella matematiikan opinnoista opetuksen järjestäjälle kertyvällä aineisto voidaan toteuttaa opintomenestystä ennustavaa luokittelua. Tämän työn yhteydessä teetetyn kyselyn tulosten lisääminen ennustustehtävässä käytettyyn aineistoon ei tuottanut parempia luokittelijoita. Tähän tulokseen vaikuttaa tässä työssä käytössä ollut otos sekä opintomenestyksen määrittely.
Tämä työ koostuu teoreettisesta ja kokeellisesta osasta. Teoreettisessa osassa esitellään opetuksellisen tiedonlouhinnan tieteenalaa, sen yleisimpiä sovelluskohteita ja menetelmiä sekä tutustutaan tarkemmin ennustavaan mallintamiseen kuuluvaan luokitteluun. Täsmällisimmin käsitellään CART-menetelmällä muodostettavia päätöspuita. Teoreettisessa osassa esiteltyjä tiedonlouhinnan ja luokittelun periaatteita ja menetelmiä hyödynnetään työn kokeellisessa osuudessa. Työn kokeellisessa osassa matematiikan kurssin opetuksen järjestäjälle kertyvästä aineistosta muodostetaan luokittelijoita, joilla pyritään ennustamaan opiskelijoiden opintomenestystä. Tämän lisäksi kyseisen matematiikan kurssin opiskelijoille toteutetaan lähestymistapoja ja tunteita matematiikan opiskelua kohtaan selvittävä kysely, jonka vastauksista saatavaa aineistoa hyödynnetään opintomenestystä ennustavien luokittelijoiden muodostamisessa.
Kokeellisen osuuden tulosten perusteella matematiikan opinnoista opetuksen järjestäjälle kertyvällä aineisto voidaan toteuttaa opintomenestystä ennustavaa luokittelua. Tämän työn yhteydessä teetetyn kyselyn tulosten lisääminen ennustustehtävässä käytettyyn aineistoon ei tuottanut parempia luokittelijoita. Tähän tulokseen vaikuttaa tässä työssä käytössä ollut otos sekä opintomenestyksen määrittely.