Raksa Erko - rakennusalan erikoiskoulutuksen kehittäminen: Hankkeen loppuraportti
Keinänen, Marko (2017)
Keinänen, Marko
Tampere University of Technology
2017
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environmentg
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-15-4028-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-15-4028-8
Tiivistelmä
Rakennusala on erittäin merkittävä työllistäjä Suomessa. Alalla on suuri määrä, yli 20 000 korkeakoulutettua asiantuntijaa, joiden on vastattava jatkuvasti muuttuviin osaamistarpeisiin. Uutta osaamista tarvitaan mm. vaativien rakennushankkeiden lisääntymisen, korjausrakentamisen jatkuvan kasvun, digitalisoitumisen, kansainvälistymisen, resurssitehokkuusvaatimusten kiristymisen ja alan eri prosessien uudistumisen vuoksi. Myös lainsäädäntöön pohjautuvat alan pätevyysvaatimukset uudistettiin. Uudistuksessa vaativimpien pätevyyksien kokemusvuosivaatimuksia kiristettiin ja pätevyysluokkia ja – aloja tuli lisää.
Alan tutkintokoulutus on muuttunut ja korkeakoulujen profiloituminen on johtanut opetustarjonnan kapenemiseen. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen perustutkintojen sisällöt eivät pysty kattamaan alan kaikkia osaamistarpeita. Perustutkinnot kattavat alan perusosaamisen, antavat hyvän pohjan myöhemmälle uran aikaiselle opiskelulle ja oppimiselle sekä rajoitetut syventymismahdollisuudet yleisesti tarvittaviin osaamisalueisiin.
Erikoistumiskoulutukset tarjoavat mielekkään mahdollisuuden järjestää rakennusalan laajan osaamistarpeen mukaista koulutusta, alan yhdessä määrittelemien osaamistavoitteiden pohjalta. Ne voivat myös tukea merkittävästi alan pätevyysjärjestelmää. ERKOjen puitteissa eri yliopistot ja korkeakoulut voivat osallistua uusia oppimisympäristöjä ja opetusteknologiaa hyödyntäen ja yhteistyötä tehden omien profiloitumisalojensa mukaiseen koulutukseen, myös laajemmin kuin omilla alueillaan. ERKOt mahdollistavat myös eri tarpeita palvelevan, ala- ja aluekohtaisesti räätälöidyn koulutuksen.
Alan tutkintokoulutus on muuttunut ja korkeakoulujen profiloituminen on johtanut opetustarjonnan kapenemiseen. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen perustutkintojen sisällöt eivät pysty kattamaan alan kaikkia osaamistarpeita. Perustutkinnot kattavat alan perusosaamisen, antavat hyvän pohjan myöhemmälle uran aikaiselle opiskelulle ja oppimiselle sekä rajoitetut syventymismahdollisuudet yleisesti tarvittaviin osaamisalueisiin.
Erikoistumiskoulutukset tarjoavat mielekkään mahdollisuuden järjestää rakennusalan laajan osaamistarpeen mukaista koulutusta, alan yhdessä määrittelemien osaamistavoitteiden pohjalta. Ne voivat myös tukea merkittävästi alan pätevyysjärjestelmää. ERKOjen puitteissa eri yliopistot ja korkeakoulut voivat osallistua uusia oppimisympäristöjä ja opetusteknologiaa hyödyntäen ja yhteistyötä tehden omien profiloitumisalojensa mukaiseen koulutukseen, myös laajemmin kuin omilla alueillaan. ERKOt mahdollistavat myös eri tarpeita palvelevan, ala- ja aluekohtaisesti räätälöidyn koulutuksen.