Professional diploma for the future
Tampereen teknillinen yliopisto
2012
Teknis-taloudellinen tiedekunta - Faculty of Business and Technology Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-15-2977-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-15-2977-1
Tiivistelmä
Tämä on Tekniikan alan yliopistollisen erityisosaamisen tarpeet, kysyntä ja osaamisen kehittämisen mallintaminen–hankkeen (TekTäk-hanke) loppuraportti. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman työn tavoitteena on ollut kartoittaa erityisosaamisen tarpeita ja kysyntää tekniikan alalla. Lisäksi tavoitteena oli rakentaa tekniikan alalle sopivia täydennyskoulutusmalleja erityisosaamisen kehittämiseksi.
Hankkeeseen ovat aktiivisesti osallistuneet Tampereen teknillinen yliopisto, Aalto-yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Oulun yliopisto, Åbo Akademi, Vaasan yliopisto, Tekniikan akateemiset TEK sekä Teknologiateollisuus ry. Tampereen teknillisen yliopiston täydennyskoulutuskeskus Edutech toimi hankkeen koordinoijana. Hankeen tavoitteet ja työskentelytapa on esitelty tarkemmin liitteessä 1. Liite 2 sisältää raportissa käytettyjen käsitteiden määrittelyä.
Loppuraportti on johtopäätöskoonti väliraporttien tuloksista, jotka ovat toimitettu OKM:lle 31.5.2011 ja 19.1.2012. Väliraporteissa raportoitiin tulokset erityisosaamisen tarpeesta ja kysynnästä sekä kannanotot oppisopimustyyppiseen koulutukseen. Loppuraportissa keskitytään ensisijaisesti yliopistollisen erityisosaamisen kehittämiseen.
Hankehaun aikoihin kehittämisen kohteena olevasta korkea-asteen erityisosaamisesta käytettiin yleisesti termiä erityispätevyys. Sittemmin alettiin opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) johdolla puhua laajoista osaamiskokonaisuuksista. Jotta laaja yliopistollinen osaamiskokonaisuus erottautuisi muista pitkäkestoisista täydennyskoulutusohjelmista, kutsumme sitä jatkossa Professional Diplomaksi.
Professional Diploma -brändin lanseeraaminen on yksi tämän raportin päätavoitteista.
Hankkeeseen ovat aktiivisesti osallistuneet Tampereen teknillinen yliopisto, Aalto-yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Oulun yliopisto, Åbo Akademi, Vaasan yliopisto, Tekniikan akateemiset TEK sekä Teknologiateollisuus ry. Tampereen teknillisen yliopiston täydennyskoulutuskeskus Edutech toimi hankkeen koordinoijana. Hankeen tavoitteet ja työskentelytapa on esitelty tarkemmin liitteessä 1. Liite 2 sisältää raportissa käytettyjen käsitteiden määrittelyä.
Loppuraportti on johtopäätöskoonti väliraporttien tuloksista, jotka ovat toimitettu OKM:lle 31.5.2011 ja 19.1.2012. Väliraporteissa raportoitiin tulokset erityisosaamisen tarpeesta ja kysynnästä sekä kannanotot oppisopimustyyppiseen koulutukseen. Loppuraportissa keskitytään ensisijaisesti yliopistollisen erityisosaamisen kehittämiseen.
Hankehaun aikoihin kehittämisen kohteena olevasta korkea-asteen erityisosaamisesta käytettiin yleisesti termiä erityispätevyys. Sittemmin alettiin opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) johdolla puhua laajoista osaamiskokonaisuuksista. Jotta laaja yliopistollinen osaamiskokonaisuus erottautuisi muista pitkäkestoisista täydennyskoulutusohjelmista, kutsumme sitä jatkossa Professional Diplomaksi.
Professional Diploma -brändin lanseeraaminen on yksi tämän raportin päätavoitteista.