Pyöräilyn ja kävelyn olosuhteet Suomen kaupungeissa
Aavajoki, Saara (2012)
Aavajoki, Saara
Tampereen teknillinen yliopisto. Liikenteen tutkimuskeskus Verne.
2012
Teknis-taloudellinen tiedekunta - Faculty of Business and Technology Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-15-2771-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-15-2771-5
Tiivistelmä
Tässä työssä perehdytään pyöräilyn ja kävelyn olosuhteisiin kahdeksassa Suomen kaupungissa, jotka ovat Helsinki, Tampere, Oulu, Jyväskylä, Pori, Lappeenranta, Hyvinkää ja Porvoo. Aineistoa olosuhteista saatiin PYKÄLÄ-projektin osana toteutetun pyöräily- ja kävelyolosuhdekyselyn vastauksista. PYKÄLÄ on Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernen toteuttama pyöräilyn ja kävelyn edistämisprojekti.
Tavoitteena oli saada tietoa pyöräilyn ja kävelyn olosuhteista Suomen kaupungeissa. Koska työssä käytettiin kyselyaineistoa, tarkoituksena oli erityisesti saada tietoa siitä, kuinka asukkaat kokevat kaupunkiensa olosuhteet. Kyselyn tuloksista nähdään myös asukkaiden suhtautuminen pyöräilyyn ja kävelyyn tarkasteltavissa kahdeksassa kaupungissa. Lisäksi vastauksista selviävät asukkaiden pyöräily- ja kävelytottumukset.
Työ on toteutettu kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Käytettävä aineisto kerättiin Internetissä olleella kyselytutkimuksella kahdeksan suomalaisen kaupungin ja niiden seutukuntien asukkailta. Tutkimuksessa mukana olevat kaupungit esitellään työssä lyhyesti. Saadun aineiston avulla vertailtiin kaupunkien pyöräily- ja kävelyolosuhteita. Tuloksia käsiteltiin sekä yleisesti että kaupungeittain, ja niistä tehtiin yhteenveto. Aiheeseen perehdyttiin myös tutustumalla aiemmin ilmestyneisiin julkaisuihin.
Tuloksista käy ilmi, että Suomen kaupunkien pyöräilyn ja kävelyn olosuhteissa on parannettavaa. Kehitystä kuitenkin tapahtuu jatkuvasti ja kaupungeissa ollaan menossa pyöräily- ja kävely-ystävällisempään suuntaan perinteisten autokaupunkien sijaan. Merkittävin tarvittava muutos on pyöräilyn ja kävelyn erottaminen toisistaan omiksi kulkutavoikseen erityisesti kaupunkien keskustoissa. Osa kaupungeista on edelläkävijöitä hyvien pyöräily- ja kävelyolosuhteiden osalta muihin verrattuna. Tuloksista selviää myös, että pyöräilijöille ja kävelijöille ovat eri asiat tärkeitä. Pyöräilijät arvostavat sujuvuutta ja reittien jatkuvuutta sekä selkeyttä. Kävelijät puolestaan arvostavat ympäristön viihtyisyyttä ja turvallisuutta.
The conditions of cycling and walking in Finnish cities vary but also some common features can be found. This study examines the conditions of cycling and walking in eight Finnish cities which are Helsinki, Tampere, Oulu, Jyväskylä, Pori, Lappeenranta, Hyvinkää and Porvoo. Data was compiled from a questionnaire study examining the cycling and walking conditions in the cities. The questionnaire was executed as a part of PYKÄLÄ-project, which is a project for promoting cycling and walking carried out in Transport Research Centre Verne at Tampere University of Technology.
The goal of the study was to get knowledge about the conditions of cycling and walking in Finnish cities. Since the material is mostly from the questionnaire, the study especially focuses on how the city residents experience the conditions in their cities. The results of the questionnaire also reveal how the residents feel about cycling and walking in their cities and what kind of cycling and walking habits they have.
This work is based on a quantitative study. The questionnaire study that revealed the opinions of the city residents was realized as an Internet survey. The eight cities that participated in the survey are introduced shortly. The cycling and walking conditions of these cities are compared on the base of the questionnaire. The results of each city are presented and for conclusion the results are summarized. Previously published articles and other publications are also used as a source material.
The results reveal that the conditions of cycling and walking in Finnish cities could be developed even though improvements have been done in previous years. The cities are going to a more cycling and walking friendly direction instead of traditional car-oriented cities. The most significant improvement would be separating cycling and walking into their own modes of transport, especially in the city centres. Some cities are more ahead in promoting walking and cycling than others. The results also reveal that cyclists and pedestrians value different things in the traffic environment. Cyclists appreciate consistency and the continuity of routes. Pedestrians on the other hand appreciate attractive and safe environment.
Tavoitteena oli saada tietoa pyöräilyn ja kävelyn olosuhteista Suomen kaupungeissa. Koska työssä käytettiin kyselyaineistoa, tarkoituksena oli erityisesti saada tietoa siitä, kuinka asukkaat kokevat kaupunkiensa olosuhteet. Kyselyn tuloksista nähdään myös asukkaiden suhtautuminen pyöräilyyn ja kävelyyn tarkasteltavissa kahdeksassa kaupungissa. Lisäksi vastauksista selviävät asukkaiden pyöräily- ja kävelytottumukset.
Työ on toteutettu kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Käytettävä aineisto kerättiin Internetissä olleella kyselytutkimuksella kahdeksan suomalaisen kaupungin ja niiden seutukuntien asukkailta. Tutkimuksessa mukana olevat kaupungit esitellään työssä lyhyesti. Saadun aineiston avulla vertailtiin kaupunkien pyöräily- ja kävelyolosuhteita. Tuloksia käsiteltiin sekä yleisesti että kaupungeittain, ja niistä tehtiin yhteenveto. Aiheeseen perehdyttiin myös tutustumalla aiemmin ilmestyneisiin julkaisuihin.
Tuloksista käy ilmi, että Suomen kaupunkien pyöräilyn ja kävelyn olosuhteissa on parannettavaa. Kehitystä kuitenkin tapahtuu jatkuvasti ja kaupungeissa ollaan menossa pyöräily- ja kävely-ystävällisempään suuntaan perinteisten autokaupunkien sijaan. Merkittävin tarvittava muutos on pyöräilyn ja kävelyn erottaminen toisistaan omiksi kulkutavoikseen erityisesti kaupunkien keskustoissa. Osa kaupungeista on edelläkävijöitä hyvien pyöräily- ja kävelyolosuhteiden osalta muihin verrattuna. Tuloksista selviää myös, että pyöräilijöille ja kävelijöille ovat eri asiat tärkeitä. Pyöräilijät arvostavat sujuvuutta ja reittien jatkuvuutta sekä selkeyttä. Kävelijät puolestaan arvostavat ympäristön viihtyisyyttä ja turvallisuutta.
The conditions of cycling and walking in Finnish cities vary but also some common features can be found. This study examines the conditions of cycling and walking in eight Finnish cities which are Helsinki, Tampere, Oulu, Jyväskylä, Pori, Lappeenranta, Hyvinkää and Porvoo. Data was compiled from a questionnaire study examining the cycling and walking conditions in the cities. The questionnaire was executed as a part of PYKÄLÄ-project, which is a project for promoting cycling and walking carried out in Transport Research Centre Verne at Tampere University of Technology.
The goal of the study was to get knowledge about the conditions of cycling and walking in Finnish cities. Since the material is mostly from the questionnaire, the study especially focuses on how the city residents experience the conditions in their cities. The results of the questionnaire also reveal how the residents feel about cycling and walking in their cities and what kind of cycling and walking habits they have.
This work is based on a quantitative study. The questionnaire study that revealed the opinions of the city residents was realized as an Internet survey. The eight cities that participated in the survey are introduced shortly. The cycling and walking conditions of these cities are compared on the base of the questionnaire. The results of each city are presented and for conclusion the results are summarized. Previously published articles and other publications are also used as a source material.
The results reveal that the conditions of cycling and walking in Finnish cities could be developed even though improvements have been done in previous years. The cities are going to a more cycling and walking friendly direction instead of traditional car-oriented cities. The most significant improvement would be separating cycling and walking into their own modes of transport, especially in the city centres. Some cities are more ahead in promoting walking and cycling than others. The results also reveal that cyclists and pedestrians value different things in the traffic environment. Cyclists appreciate consistency and the continuity of routes. Pedestrians on the other hand appreciate attractive and safe environment.