Unityn soveltuminen Daydream-alustalla toimivan VR-sovelluksen toteutukseen
Saarinen, Okko (2019)
Saarinen, Okko
2019
Tekniikan ja luonnontieteiden TkK tutkinto-ohjelma
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-09-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201908212982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201908212982
Tiivistelmä
Virtuaalitodellisuussovellusten kehityksen mahdollistavat teknologiat ovat kehittyneet viime vuosina nopeasti. Lisäksi kuluttajilla olevien laitteiden laskentateho on siinä pisteessä, että virtuaalitodellisuuden kokeminen onnistuu jo älypuhelimillakin. Virtuaalitodellisuussovellusten kehitys vaatii myös erityistietämystä sillä varomaton toteutus saattaa aiheuttaa käyttäjille pahoinvointia.
Työn tavoite on tutkia Unityn soveltuvuutta virtuaalitodellisuussovellusten kehitykseen ja tuottaa pohjamateriaalia muille virtuaalitodellisuussovellusten kehityksen aloittaville henkilöille. Työn kokeellisessa osassa toteutetaan sovellus, jossa voidaan tarkastella Tampereen teknillisen yliopiston tiloista löytyvää tislauskolonnia virtuaalisessa ympäristössä.
Työssä toteutettiin kokeellinen virtuaalitodellisuussovellus Unityllä, sekä kirjattiin hyväksi todettuja käytäntöjä. Lisäksi dokumentoitiin kokeellisessa työssäkin käytettyjä optimointimenetelmiä, joilla voidaan täyttää puhelinpohjaisten virtuaalitodellisuussovellusten suorituskykyvaatimukset.
Työn tavoite on tutkia Unityn soveltuvuutta virtuaalitodellisuussovellusten kehitykseen ja tuottaa pohjamateriaalia muille virtuaalitodellisuussovellusten kehityksen aloittaville henkilöille. Työn kokeellisessa osassa toteutetaan sovellus, jossa voidaan tarkastella Tampereen teknillisen yliopiston tiloista löytyvää tislauskolonnia virtuaalisessa ympäristössä.
Työssä toteutettiin kokeellinen virtuaalitodellisuussovellus Unityllä, sekä kirjattiin hyväksi todettuja käytäntöjä. Lisäksi dokumentoitiin kokeellisessa työssäkin käytettyjä optimointimenetelmiä, joilla voidaan täyttää puhelinpohjaisten virtuaalitodellisuussovellusten suorituskykyvaatimukset.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]