Sodan ja talouden Suomet : Suomen 1980-luvun lopun ja 1990-luvun alun yhteiskunnallisen ja poliittisen murroksen tiedonsosiologinen tulkinta
Linden, Vesa-Matti (2019)
Linden, Vesa-Matti
Tampereen yliopisto
2019
Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Administrative Sciences, Economics and Business Administration and Political Sciences
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-09-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1204-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1204-6
Tiivistelmä
Väitöskirjan aiheena on Suomen 1980-luvun lopun ja 1990-luvun alun poliittinen, yhteiskunnallinen ja kulttuurinen muutos. Tutkimuksessa lähestyn kyseistä ajanjaksoa aika- kauden vaihtumisen kontekstissa. Tutkimuksen ensisijainen tavoite ei ole tuottaa uutta aikakautta koskevaa tietoa vaan tulkita jo olemassa olevaa tietoa uudella tavalla. Tutkimuksen tarpeita varten olen kehittänyt uuden käsitteen: historiallinen totuus. Käsitekuvaa sitä, mikä poliittinen kysymys nousee aikalaistietoisuudessa keskeiseen asemaan. Historiallinen totuus ei ole tietoa sanan varsinaisessa merkityksessä vaan varmuutta jonkin tietyn poliittisen kysymyksen ratkaisevasta merkityksestä Suomen hyvinvoinnille ja selviytymiselle.
Historiallisen totuuden käsite perustuu löyhästi Karl Mannheimin tiedonsosiologiaan ja yhteen sen avainkäsitteeseen, ajan henkeen. Mannheimin mukaan jokaisella aikakaudella yksi ja vain yksi maailmankatsomus hallitsee luoden ajan hengen. Hallitseva maailmankuva leviää kaikkialle yhteiskuntaan ja se on havaittavissa aikakauden taiteessa, kulttuurissa, politiikassa tieteessä tai koulutuksessa.
Mannheimin mukaan poliittisen toimijan tieto maailmasta on aina suhteessa siihen historialliseen ja sosiaaliseen maailmaan, jossa hän elää. Mutta koska ajattelu on harvoin yksilöllistä, toimijan tieto on todellisuudessa hänen sosiaalisen ryhmänsä tietoa. Ajan hengessä aika ja todellisuus nähdään yhden tietyn sosiaalisen ryhmän silmin.
Aikakauden maailmankuva rakentuu organisoivasta keskuksesta käsin, joka tuottaa tietyllä tavalla jäsennetyn ja käsitteellistetyn kuvan todellisuudesta. Organisoivat keskukset ovat läheisessä yhteydessä niihin olosuhteisiin, joissa ihmiset aikakaudella elävät. Toisaalta olosuhteet tulevat tulkituiksi tiettyjen jo ennen aikakauden alkua päätettyjen meta- fyysisten käsitteiden ja uskomusten kautta. Jokainen organisoiva keskus on vastaus johonkin elämää koskevaan suureen kysymykseen. Elämän muuttuessa tarpeeksi paljon, organisoivat keskukset vanhentuvat ja ne pitää muotoilla uudelleen. Uusi organisoiva keskus syntyy jälleen uuden elämää koskevan suuren kysymyksen ympärille. Mannheimia soveltaen katson, että historiallinen totuus, tärkeimmaksi nostettu poliittinen kysymys, organisoi ja luokittelee aikakauden poliittisen elämän kokonaisuutta.
Aikakauden tärkein poliittinen kysymys tulee vielä ratkaista jollain tavalla. Ratkaisusta ei välttämättä päästä yhteisymmärrykseen, mutta kysymyksen ratkaisua koskevat kiistat eivät kumoa sen asemaa kysymyksenä. Sikäli kuin myös kysymyksen ratkaisusta päästään konsensukseen, valittua poliittista menettelytapaa tai strategiaa on mahdollista pitää yhtä lailla historiallisena totuutena.
Historiallisen totuuden olemassaoloa ei voida missään nimessä pitää itsestäänselvyytenä. Aikalaisilla saattaa olla eriäviä käsityksiä poliittisten kysymysten tärkeysjärjestyksestä. Yhteiskunnassa voikin samanaikaisesti olla olemassa useampia historiallisia totuuksia kuin vain yksi. On myös mahdollista, etteivät aikalaiset kaikkina ajanhetkinä halua tai edes kykene nostamaan yhtä poliittista kysymystä muiden yläpuolelle. Historiallinen totuus on siksi ensi vaiheessa tutkimusaineistolle esitettavä kysymys: onko tutkimusaineistosta löydettävissä jotain yhtä tiettyä poliittista kysymystä tai asiaa, johon kaikki muut kysymykset ovat suhteessa tai jopa alisteisia sille. Historialliselle totuuden olemassaololle pitää siten luoda kriteerit. Sellaisiksi olen määritellyt muun muassa yleisyyden, ajankohtaisuuden, kyvyn hallita tai muuntaa tärkeimpien poliittisten käsitteiden sisältöjä sekä yhteensopivuuden aikakauden tietämyksen ja korkeimpien moraalisten arvojen kanssa. Kaikkien asetettujen ehtojen on täytyttävä.
Vaikkakin historiallisesta totuudesta täytyy vallita riittavä yksimielisyys yhteiskunnassa, sen tunnustaminen ei välttämättä perustu yksin vapaaehtoisuuteen. Historiallinen totuus voidaan kyseenalaistaa, koska se ei ole ainoa mahdollinen näkemys aikansa olosuhteista. Historiallinen totuus on poliittisten kamppailujen ja valtasuhteiden tuotos. Historiallinen totuus on kuin hallitus, jonka johtajuuteen ihmiset suostuvat silloinkin kuin eivät välttämättä pidä siitä.
Historiallisen totuuden tukena saattaa olla myös pakkokeinoja kuten esimerkiksi julkista paheksuntaa, sakkoja, virasta erottamisia, vankeusrangaistuksia ja maastakarkoituksia. Tältä osin nojaan Gramscin ideologisen herruuden teoriaan, jossa hallitseva ryhmä yrit- tää ensin saada hankituksi vapaaehtoisen suostumuksen hegemonialleen, mutta sikäli kuin se ei onnistu, hegemonisella ryhmällä on käytössään pakkokeinoja suostuttelun jatkeeksi. Valtiokoneisto on pakottamisen välineistä tärkein ja katsonkin, että historiallinen totuus on jotain, joka ilmenee valtion toiminnassa.
Lähestyn näin 1990-luvun murrosta poliittisille kysymyksille annettujen merkitysten kautta ja historiallisen totuuden idean mukaisesti pyrin löytämään tärkeimmäksi arvioidun poliittisen kysymyksen. Tutkimushypoteesina on, että historiallinen totuus, valtakunnan politiikan tärkein kysymys, vaihtui Suomessa 1990-luvun alkupuolella. Poliittisille kysymyksille annetut merkitykset ja tärkeysjärjestykset olivat toisaalta yhteydessä olosuhteisiin, toisaalta toimijoiden maailmankuvaan ja identiteettiin. Oli siis periaatteessa mahdollista, että puheena oleva yhteiskunnallinen murros saattoi jopa enemmän johtua toimijoiden maailmankuvien ja identiteettien muutoksesta kuin itse olosuhteiden muutoksesta. Uusi suuri poliittinen kysymys merkitsee kuitenkin aina uuden ajanjakson alkua, olivat muutoksen lähtökohdat sitten missä tahansa.
Tutkimus keskittyy kirjoitettuun ja puhuttuun kieleen, koska historiallinen totuus täytyy kommunikoida. Silti historiallinen totuus ei itsessään ole diskurssi vaan lukuisissa poliittisissa päätöksissä ilmenevä poliittisen elämän organisoitumisen muoto. Vasta tutkimusaineiston analyysi yhdessä tapahtuneiden tosiasioiden kanssa tulkittuna antaa pohjan historiallisen totuuden määrittelylle.
Tutkimusaineistona ovat Helsingin Sanomat sekä kuusi muuta aikakausilehtea yhteiskunnan eri aloilta vuosien 1986 - 1994 väliltä. Tiedonsosiologisen teorian mukaan organisoivat keskukset ovat dialektisessa suhteessa toisiinsa. Oletan asian olevan historiallisten totuuksien kohdalla saman. Tästä syystä tutkimukseen kuuluu myös eräänlainen tausta-aineisto vuosilta 1918 -1985. Olen jakanut sen kahteen osaan ensimmäisen tasavallan vuosiin 1918- 1944 ja toisen tasavallan vuosiin 1944- 1985.
Tutkimusaineiston analyysi yhdessä aiemman tutkimuksen kanssa antoi perusteen päätellä, että Suomessa on itsenäisyyden aikana vaikuttanut kolme historiallista totuutta. Historiallisen totuuden olemassaololle asetetut kriteerit täyttyivät kaikilla aikakausilla riittävästi. Maailmansotien välisenä aikana valtakunnan politiikan suuri kysymys liittyi bolsevismin kitkemiseen kansakunnasta. Bolsevismiongelman käytännön ratkaisusta ei päästy milloinkaan lopulliseen yksimielisyyteen. Historiallinen totuus pysyi pelkkanä kysymyksenä jatkosodan loppuun saakka.
Ensimmäisen tasavallan antibolsevismi ajautui umpikujaan Saksan tappion myötä ja syksystä 1944 tärkeimmäksi kysymykseksi nousi itsenäisyyden säilyttäminen kahden suurvallan hallitsemassa maailmassa. Tavoitteen toteutumisen katsottiin vaativan hyviä ja luottamuksellisia suhteita Neuvostoliittoon. Siihen liittyi myös puolueettomuuspyrkimys, joka oli kuitenkin siinä mielessä vinoutunutta, että se salli Yhdysvaltojen arvostelun mutta ei Neuvostoliiton. Ulkopoliittinen linja sai nimen Paasikivi-Kekkosen linja ja sita voidaan pitää toisen tasavallan historiallisena totuutena.
Syksyn 1989 kumousten seurauksena puolueettomuuspolitiikka epäajankohtaistui nopeasti. Kylmän sodan päättyminen mahdollisti Suomen siirtymisen poliittisesti neutraalilta maaperältä länsimaiden joukkoon ja Euroopan Unionin jäseneksi. Suomen läpikäymät yhteiskunnalliset muutokset seurailivat länsimaisia poliittisia ideoita. Prosessiin kuului myös Euroopan Unionin vaatimusten, säädösten ja normien täyttäminen. Länsimaistumista tai EU:ta ei kuitenkaan oman näkemykseni mukaan pitää historiallisena totuutena, koska Suomeen vaikutti vieläkin suurempi voima ja laajempi rakenne: globaalitalous. Lisäksi historialliseen totuuteen kuuluu tiettyjen pakkokeinojen olemassaolo ja EU- jäsenyys oli maan oma valinta. Markkinavoimat sen sijaan näyttivät heti laman alettua kykynsä rangaista Suomea, mikäli maan harjoittama politiikka ei herättänyt markkinoissa riittävää luottamusta.
Liberalismin ideologisen voiton ja globalisaation kehityksen kiihtymisen merkittävin seuraus oli pääoman muuttuminen kansallisesta kansainväliseksi. Se oli omiaan lisäämään valtioiden kilpailua pääomasta. Suomikin liittyi muiden valtioiden tavoin kilpailuun. Globaalin pääoman suosiosta kilpailemisesta tuli maan historian kolmas historiallinen totuus. Laman aikaiset organisatoriset ja kulttuurispsykologiset muutokset voidaan ymmärtää kansakunnan sopeutumisena globaalin talouskilpailun aikakauteen. Muutosprosessi tapahtui kuitenkin sosialismin romahduksen jälkeisessä ideologisessa tyhjiössä ja olisi todennäköisesti ollut jossain määrin erilainen, mikäli vanha historiallinen totuus olisi edelleen ollut voimassa. Kaikista kolmesta historiallisesta totuudesta viimeisin, kilpailu globaalista pääomasta, oli silti heikoin ja haavoittuvaisin, koska globaalilla pääomalla ei ollut omaa armeijaa tukenaan.
Tutkimusaineistossa samankaltainen kaava toistui jokaisella aikakaudella. Ensin on jokin suuri kriisi, joka teki mahdottomaksi jatkaa entiseen tapaan. Umpikuja vaatii olosuhteiden käsittämistä uudella tavalla. Jokin uusi suuri poliittinen kysymys nousi keskeiseksi ja poliittinen elämä organisoitui sen ympärille. Poliittiset käsitteet saivat uusia merkityksiä ja maahan kehittyi uudenlainen moraalinen ja poliittinen ilmapiiri. Uutta poliittista oppia levitettiin valtiosta käsin kansalaisyhteiskuntaan.
Kaikilla historiallisilla totuuksilla on myös ollut oma kurinpitäjänsä, mikä tukee Gramscin ideologisen hegemonian teoriaa. Suomi on kuitenkin aina ollut lukuisten poliittisten ja taloudellisten ryhmien maa. Jokainen niistä on ollut liian pieni ja heikko hallitakseen maata yksinään. Suomalaiset ovat joutuneet jokaisella aikakaudella tekemään poliittisen kompromissin, joka on kuitenkin ollut ideologisesti kallistunut aikansa vahvimman poliittisen toimijan ideologian suuntaan. Kurinpitäjä ja poliittinen kompromissi ovat yhdessä rajanneet sitä, mikä on ollut aikakaudella poliittisesti mahdollista. Historiallisen totuuden ytimessä on ollut vahvimman toimijan kyky asettaa oma asiansa pysyvästi poliittisen agendan kärkeen. Poliittinen kompromissi on joka kerta kiertynyt sen ympärille ja ajan suuri poliittinen kysymys on aina saanut kansallisen uhkakuvan luonteen.
1990-luvun alun murroksen historiallisesti tärkein seuraus oli siirtymä sodan maailmasta talouden maailmaan. Sodan maailmassa turvallisuuskysymykset hallitsevat valtioiden politiikkaa, talouden maailmassa tärkein kysymys liittyy luonnollisesti talouteen. 1990- luvun alussa yleinen uskomus aineistossa oli, että valtioiden välisten sotien aikakausi Euroopan mantereella on ohi ja että sosialismi on lopullisesti hävinnyt aatteiden välisen kilpajuoksun. Konfliktien lientyessä turvallisuuskysymykset menettivät ensisijaisen asemansa taloudellisille kysymyksille. Syksy 1989 olikin ennen kaikkea taloudellisten arvojen suuri voitto, vaikkakin monet aikalaiset pitivät länsimaista demokratiaa toisena suurena voittajana. 1990-luvun alun lama alleviivasi tätä siirtymää kylmän sodan sotilaallisen ja ideologisen kilpailun maailmasta globaalin talouskilpailun maailmaan.
Suomi ei säilynyt entisenlaisena sen siirtyessä maailmasta toiseen. Valtion toiminnassa olikin havaittavissa muutoksia. Muutosprosessi oli monella tapaa välttämätön. Sota ja talous tarvitsevat erilaiset organisaatiot. Molemmissa maailmoissa valtiolla on kuitenkin useampia organisatorisia ja poliittisia vaihtoehtoja käytettävissään kuin vain yksi. Olemassa olevat ideologiset valtasuhteet vaikuttavat merkittävästi siihen, mikä niistä tulee valituksi. Sosialismin romahduksen jälkeen liberalismista tuli melkeinpä ainoa mahdollinen huomispaivan ideologia. Sillä oli kyllä vastustajansa ja kriitikkonsa, mutta ei todellista ideologista haastajaa paitsi yksi mahdollinen. Vanhakantainen nationalismi palasi politiikan areenalle, mutta 1990-luvun puolivalin Suomessa sitä ei vielä pidetty uhkana.
Historiallisen totuuden käsite perustuu löyhästi Karl Mannheimin tiedonsosiologiaan ja yhteen sen avainkäsitteeseen, ajan henkeen. Mannheimin mukaan jokaisella aikakaudella yksi ja vain yksi maailmankatsomus hallitsee luoden ajan hengen. Hallitseva maailmankuva leviää kaikkialle yhteiskuntaan ja se on havaittavissa aikakauden taiteessa, kulttuurissa, politiikassa tieteessä tai koulutuksessa.
Mannheimin mukaan poliittisen toimijan tieto maailmasta on aina suhteessa siihen historialliseen ja sosiaaliseen maailmaan, jossa hän elää. Mutta koska ajattelu on harvoin yksilöllistä, toimijan tieto on todellisuudessa hänen sosiaalisen ryhmänsä tietoa. Ajan hengessä aika ja todellisuus nähdään yhden tietyn sosiaalisen ryhmän silmin.
Aikakauden maailmankuva rakentuu organisoivasta keskuksesta käsin, joka tuottaa tietyllä tavalla jäsennetyn ja käsitteellistetyn kuvan todellisuudesta. Organisoivat keskukset ovat läheisessä yhteydessä niihin olosuhteisiin, joissa ihmiset aikakaudella elävät. Toisaalta olosuhteet tulevat tulkituiksi tiettyjen jo ennen aikakauden alkua päätettyjen meta- fyysisten käsitteiden ja uskomusten kautta. Jokainen organisoiva keskus on vastaus johonkin elämää koskevaan suureen kysymykseen. Elämän muuttuessa tarpeeksi paljon, organisoivat keskukset vanhentuvat ja ne pitää muotoilla uudelleen. Uusi organisoiva keskus syntyy jälleen uuden elämää koskevan suuren kysymyksen ympärille. Mannheimia soveltaen katson, että historiallinen totuus, tärkeimmaksi nostettu poliittinen kysymys, organisoi ja luokittelee aikakauden poliittisen elämän kokonaisuutta.
Aikakauden tärkein poliittinen kysymys tulee vielä ratkaista jollain tavalla. Ratkaisusta ei välttämättä päästä yhteisymmärrykseen, mutta kysymyksen ratkaisua koskevat kiistat eivät kumoa sen asemaa kysymyksenä. Sikäli kuin myös kysymyksen ratkaisusta päästään konsensukseen, valittua poliittista menettelytapaa tai strategiaa on mahdollista pitää yhtä lailla historiallisena totuutena.
Historiallisen totuuden olemassaoloa ei voida missään nimessä pitää itsestäänselvyytenä. Aikalaisilla saattaa olla eriäviä käsityksiä poliittisten kysymysten tärkeysjärjestyksestä. Yhteiskunnassa voikin samanaikaisesti olla olemassa useampia historiallisia totuuksia kuin vain yksi. On myös mahdollista, etteivät aikalaiset kaikkina ajanhetkinä halua tai edes kykene nostamaan yhtä poliittista kysymystä muiden yläpuolelle. Historiallinen totuus on siksi ensi vaiheessa tutkimusaineistolle esitettavä kysymys: onko tutkimusaineistosta löydettävissä jotain yhtä tiettyä poliittista kysymystä tai asiaa, johon kaikki muut kysymykset ovat suhteessa tai jopa alisteisia sille. Historialliselle totuuden olemassaololle pitää siten luoda kriteerit. Sellaisiksi olen määritellyt muun muassa yleisyyden, ajankohtaisuuden, kyvyn hallita tai muuntaa tärkeimpien poliittisten käsitteiden sisältöjä sekä yhteensopivuuden aikakauden tietämyksen ja korkeimpien moraalisten arvojen kanssa. Kaikkien asetettujen ehtojen on täytyttävä.
Vaikkakin historiallisesta totuudesta täytyy vallita riittavä yksimielisyys yhteiskunnassa, sen tunnustaminen ei välttämättä perustu yksin vapaaehtoisuuteen. Historiallinen totuus voidaan kyseenalaistaa, koska se ei ole ainoa mahdollinen näkemys aikansa olosuhteista. Historiallinen totuus on poliittisten kamppailujen ja valtasuhteiden tuotos. Historiallinen totuus on kuin hallitus, jonka johtajuuteen ihmiset suostuvat silloinkin kuin eivät välttämättä pidä siitä.
Historiallisen totuuden tukena saattaa olla myös pakkokeinoja kuten esimerkiksi julkista paheksuntaa, sakkoja, virasta erottamisia, vankeusrangaistuksia ja maastakarkoituksia. Tältä osin nojaan Gramscin ideologisen herruuden teoriaan, jossa hallitseva ryhmä yrit- tää ensin saada hankituksi vapaaehtoisen suostumuksen hegemonialleen, mutta sikäli kuin se ei onnistu, hegemonisella ryhmällä on käytössään pakkokeinoja suostuttelun jatkeeksi. Valtiokoneisto on pakottamisen välineistä tärkein ja katsonkin, että historiallinen totuus on jotain, joka ilmenee valtion toiminnassa.
Lähestyn näin 1990-luvun murrosta poliittisille kysymyksille annettujen merkitysten kautta ja historiallisen totuuden idean mukaisesti pyrin löytämään tärkeimmäksi arvioidun poliittisen kysymyksen. Tutkimushypoteesina on, että historiallinen totuus, valtakunnan politiikan tärkein kysymys, vaihtui Suomessa 1990-luvun alkupuolella. Poliittisille kysymyksille annetut merkitykset ja tärkeysjärjestykset olivat toisaalta yhteydessä olosuhteisiin, toisaalta toimijoiden maailmankuvaan ja identiteettiin. Oli siis periaatteessa mahdollista, että puheena oleva yhteiskunnallinen murros saattoi jopa enemmän johtua toimijoiden maailmankuvien ja identiteettien muutoksesta kuin itse olosuhteiden muutoksesta. Uusi suuri poliittinen kysymys merkitsee kuitenkin aina uuden ajanjakson alkua, olivat muutoksen lähtökohdat sitten missä tahansa.
Tutkimus keskittyy kirjoitettuun ja puhuttuun kieleen, koska historiallinen totuus täytyy kommunikoida. Silti historiallinen totuus ei itsessään ole diskurssi vaan lukuisissa poliittisissa päätöksissä ilmenevä poliittisen elämän organisoitumisen muoto. Vasta tutkimusaineiston analyysi yhdessä tapahtuneiden tosiasioiden kanssa tulkittuna antaa pohjan historiallisen totuuden määrittelylle.
Tutkimusaineistona ovat Helsingin Sanomat sekä kuusi muuta aikakausilehtea yhteiskunnan eri aloilta vuosien 1986 - 1994 väliltä. Tiedonsosiologisen teorian mukaan organisoivat keskukset ovat dialektisessa suhteessa toisiinsa. Oletan asian olevan historiallisten totuuksien kohdalla saman. Tästä syystä tutkimukseen kuuluu myös eräänlainen tausta-aineisto vuosilta 1918 -1985. Olen jakanut sen kahteen osaan ensimmäisen tasavallan vuosiin 1918- 1944 ja toisen tasavallan vuosiin 1944- 1985.
Tutkimusaineiston analyysi yhdessä aiemman tutkimuksen kanssa antoi perusteen päätellä, että Suomessa on itsenäisyyden aikana vaikuttanut kolme historiallista totuutta. Historiallisen totuuden olemassaololle asetetut kriteerit täyttyivät kaikilla aikakausilla riittävästi. Maailmansotien välisenä aikana valtakunnan politiikan suuri kysymys liittyi bolsevismin kitkemiseen kansakunnasta. Bolsevismiongelman käytännön ratkaisusta ei päästy milloinkaan lopulliseen yksimielisyyteen. Historiallinen totuus pysyi pelkkanä kysymyksenä jatkosodan loppuun saakka.
Ensimmäisen tasavallan antibolsevismi ajautui umpikujaan Saksan tappion myötä ja syksystä 1944 tärkeimmäksi kysymykseksi nousi itsenäisyyden säilyttäminen kahden suurvallan hallitsemassa maailmassa. Tavoitteen toteutumisen katsottiin vaativan hyviä ja luottamuksellisia suhteita Neuvostoliittoon. Siihen liittyi myös puolueettomuuspyrkimys, joka oli kuitenkin siinä mielessä vinoutunutta, että se salli Yhdysvaltojen arvostelun mutta ei Neuvostoliiton. Ulkopoliittinen linja sai nimen Paasikivi-Kekkosen linja ja sita voidaan pitää toisen tasavallan historiallisena totuutena.
Syksyn 1989 kumousten seurauksena puolueettomuuspolitiikka epäajankohtaistui nopeasti. Kylmän sodan päättyminen mahdollisti Suomen siirtymisen poliittisesti neutraalilta maaperältä länsimaiden joukkoon ja Euroopan Unionin jäseneksi. Suomen läpikäymät yhteiskunnalliset muutokset seurailivat länsimaisia poliittisia ideoita. Prosessiin kuului myös Euroopan Unionin vaatimusten, säädösten ja normien täyttäminen. Länsimaistumista tai EU:ta ei kuitenkaan oman näkemykseni mukaan pitää historiallisena totuutena, koska Suomeen vaikutti vieläkin suurempi voima ja laajempi rakenne: globaalitalous. Lisäksi historialliseen totuuteen kuuluu tiettyjen pakkokeinojen olemassaolo ja EU- jäsenyys oli maan oma valinta. Markkinavoimat sen sijaan näyttivät heti laman alettua kykynsä rangaista Suomea, mikäli maan harjoittama politiikka ei herättänyt markkinoissa riittävää luottamusta.
Liberalismin ideologisen voiton ja globalisaation kehityksen kiihtymisen merkittävin seuraus oli pääoman muuttuminen kansallisesta kansainväliseksi. Se oli omiaan lisäämään valtioiden kilpailua pääomasta. Suomikin liittyi muiden valtioiden tavoin kilpailuun. Globaalin pääoman suosiosta kilpailemisesta tuli maan historian kolmas historiallinen totuus. Laman aikaiset organisatoriset ja kulttuurispsykologiset muutokset voidaan ymmärtää kansakunnan sopeutumisena globaalin talouskilpailun aikakauteen. Muutosprosessi tapahtui kuitenkin sosialismin romahduksen jälkeisessä ideologisessa tyhjiössä ja olisi todennäköisesti ollut jossain määrin erilainen, mikäli vanha historiallinen totuus olisi edelleen ollut voimassa. Kaikista kolmesta historiallisesta totuudesta viimeisin, kilpailu globaalista pääomasta, oli silti heikoin ja haavoittuvaisin, koska globaalilla pääomalla ei ollut omaa armeijaa tukenaan.
Tutkimusaineistossa samankaltainen kaava toistui jokaisella aikakaudella. Ensin on jokin suuri kriisi, joka teki mahdottomaksi jatkaa entiseen tapaan. Umpikuja vaatii olosuhteiden käsittämistä uudella tavalla. Jokin uusi suuri poliittinen kysymys nousi keskeiseksi ja poliittinen elämä organisoitui sen ympärille. Poliittiset käsitteet saivat uusia merkityksiä ja maahan kehittyi uudenlainen moraalinen ja poliittinen ilmapiiri. Uutta poliittista oppia levitettiin valtiosta käsin kansalaisyhteiskuntaan.
Kaikilla historiallisilla totuuksilla on myös ollut oma kurinpitäjänsä, mikä tukee Gramscin ideologisen hegemonian teoriaa. Suomi on kuitenkin aina ollut lukuisten poliittisten ja taloudellisten ryhmien maa. Jokainen niistä on ollut liian pieni ja heikko hallitakseen maata yksinään. Suomalaiset ovat joutuneet jokaisella aikakaudella tekemään poliittisen kompromissin, joka on kuitenkin ollut ideologisesti kallistunut aikansa vahvimman poliittisen toimijan ideologian suuntaan. Kurinpitäjä ja poliittinen kompromissi ovat yhdessä rajanneet sitä, mikä on ollut aikakaudella poliittisesti mahdollista. Historiallisen totuuden ytimessä on ollut vahvimman toimijan kyky asettaa oma asiansa pysyvästi poliittisen agendan kärkeen. Poliittinen kompromissi on joka kerta kiertynyt sen ympärille ja ajan suuri poliittinen kysymys on aina saanut kansallisen uhkakuvan luonteen.
1990-luvun alun murroksen historiallisesti tärkein seuraus oli siirtymä sodan maailmasta talouden maailmaan. Sodan maailmassa turvallisuuskysymykset hallitsevat valtioiden politiikkaa, talouden maailmassa tärkein kysymys liittyy luonnollisesti talouteen. 1990- luvun alussa yleinen uskomus aineistossa oli, että valtioiden välisten sotien aikakausi Euroopan mantereella on ohi ja että sosialismi on lopullisesti hävinnyt aatteiden välisen kilpajuoksun. Konfliktien lientyessä turvallisuuskysymykset menettivät ensisijaisen asemansa taloudellisille kysymyksille. Syksy 1989 olikin ennen kaikkea taloudellisten arvojen suuri voitto, vaikkakin monet aikalaiset pitivät länsimaista demokratiaa toisena suurena voittajana. 1990-luvun alun lama alleviivasi tätä siirtymää kylmän sodan sotilaallisen ja ideologisen kilpailun maailmasta globaalin talouskilpailun maailmaan.
Suomi ei säilynyt entisenlaisena sen siirtyessä maailmasta toiseen. Valtion toiminnassa olikin havaittavissa muutoksia. Muutosprosessi oli monella tapaa välttämätön. Sota ja talous tarvitsevat erilaiset organisaatiot. Molemmissa maailmoissa valtiolla on kuitenkin useampia organisatorisia ja poliittisia vaihtoehtoja käytettävissään kuin vain yksi. Olemassa olevat ideologiset valtasuhteet vaikuttavat merkittävästi siihen, mikä niistä tulee valituksi. Sosialismin romahduksen jälkeen liberalismista tuli melkeinpä ainoa mahdollinen huomispaivan ideologia. Sillä oli kyllä vastustajansa ja kriitikkonsa, mutta ei todellista ideologista haastajaa paitsi yksi mahdollinen. Vanhakantainen nationalismi palasi politiikan areenalle, mutta 1990-luvun puolivalin Suomessa sitä ei vielä pidetty uhkana.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4862]