The Management of Experience as a Platform for Social Influence in Health Promotion Groups
Logren, Aija (2019)
Logren, Aija
Tampere University
2019
Yhteiskuntatutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-09-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1208-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1208-4
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ryhmäläisten välistä vuorovaikutusta terveyden edistämiseen tähtäävissä ohjatuissa ryhmissä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten nämä ryhmät toimivat ja minkälaisen vuorovaikutusprosessin myötä ne vaikuttavat jäseniinsä. Keskustelunanalyysin ja diskursiivisen psykologian avulla analysoin osallistumisen ja asennoitumisen osoittamisen käytänteitä kolmessa erityyppisessä ryhmäkontekstissa: yläkoululaisten terveystiedon oppitunneilla, 2tyypin diabetesriskissä olevien aikuisten elintapaohjausryhmissä, ja naisyrittäjien terveys- ja hyvinvointiryhmissä.
Tutkimuksen kohteena on neljä vuorovaikutuskäytännettä, jotka ovat ryhmäläisten toiminnassa keskeisiä: kysymysten kysyminen, itsereflektoivien puheenvuorojen esittäminen, toisten ryhmäläisten paljastuspuheenvuoroihin vastaaminen, ja vertailevien, ajallisesti paikannettujen kokemusten kertominen toisten ryhmäläisten kokemuksista kertomiseen vastatessa. Tässä tutkimuksessa näytän, miten kokemusten käsitteleminen muotoutuu näiden vuorovaikutuskäytäntöjen kautta. Kokemukset ovat solmukohta keskeisille ryhmän työskentelytavoille: ryhmäläiset kutsuvat toisiaan kertomaan kokemuksistaan, kytkevät kokemuksiaan kyseisen terveyden edistämiseen tähtäävän intervention yksityiskohtiin, kommentoivat toistensa kertomia kokemuksia, vertaavat omia kokemuksiaan toisten ryhmäläisten kertomiin kokemuksiin, ja osoittavat jakavansa toistensa kanssa samanlaisia kokemuksia.
Kokemusten käsittely muodostaa kiintopisteen jonka ympärille ryhmässä tapahtuva työskentely muotoutuu. Tutkimuksen tulokset kartuttavat tietoa kokemuksista kertomisen merkityksestä vuorovaikutustilanteen osapuolten välisen suhteen hallinnan ja vuorovaikutustilanteen tavoitteiden käsittelyn kannalta. Lisäksi tutkimus osoittaa, että kokemusten käsittely on erityislaatuinen asennoitumisen osoittamisen konteksti ja sosiaalisen vaikutuksen mahdollistava vuorovaikutustilanne.
Tämän tutkimuksen tärkein kontribuutio on kuvata miten terveyden edistämiseen tähtäävien ryhmien jäsenet, asennoitumisen osoittamisen kautta, sekä ottavat huomioon että luovat ja vahvistavat kontekstuaalisesti relevanttia moraalia, arvoja ja ideaaleja. Osallistumisen käytännöt mahdollistavat ja tuottavat asennoitumisen osoittamista, johtaen siihen että ryhmäläiset vahvistavat ja haastavat toistensa näkökantoja. Tämän prosessin kautta ryhmä tuottaa keskinäistä sosiaalista tukea ja reflektointia. Tämä tutkimus tuottaa kuvauksen ryhmäprosesseista joiden kautta ryhmän jäsenet tunnistavat mahdollisia elintapakäyttäytymisen muutoksen kannalta olennaisia tavoitteita ja keinoja sekä pohtivat millä tavalla ne voivat olla relevantteja heille itselleen. Tutkimuksen perusteella väitän, että asennoitumisen osoittaminen on kriittinen hetki vuorovaikutuksessa jonka kautta syntyy konformisuuden eli mukautumisen mekanismien kannalta olennaisia toimintatapoja. Niiden syntymisen edellytys on, että osallistumiskehys mahdollistaa ryhmän jäsenten välisen keskustelun.
Tutkimuksen kohteena on neljä vuorovaikutuskäytännettä, jotka ovat ryhmäläisten toiminnassa keskeisiä: kysymysten kysyminen, itsereflektoivien puheenvuorojen esittäminen, toisten ryhmäläisten paljastuspuheenvuoroihin vastaaminen, ja vertailevien, ajallisesti paikannettujen kokemusten kertominen toisten ryhmäläisten kokemuksista kertomiseen vastatessa. Tässä tutkimuksessa näytän, miten kokemusten käsitteleminen muotoutuu näiden vuorovaikutuskäytäntöjen kautta. Kokemukset ovat solmukohta keskeisille ryhmän työskentelytavoille: ryhmäläiset kutsuvat toisiaan kertomaan kokemuksistaan, kytkevät kokemuksiaan kyseisen terveyden edistämiseen tähtäävän intervention yksityiskohtiin, kommentoivat toistensa kertomia kokemuksia, vertaavat omia kokemuksiaan toisten ryhmäläisten kertomiin kokemuksiin, ja osoittavat jakavansa toistensa kanssa samanlaisia kokemuksia.
Kokemusten käsittely muodostaa kiintopisteen jonka ympärille ryhmässä tapahtuva työskentely muotoutuu. Tutkimuksen tulokset kartuttavat tietoa kokemuksista kertomisen merkityksestä vuorovaikutustilanteen osapuolten välisen suhteen hallinnan ja vuorovaikutustilanteen tavoitteiden käsittelyn kannalta. Lisäksi tutkimus osoittaa, että kokemusten käsittely on erityislaatuinen asennoitumisen osoittamisen konteksti ja sosiaalisen vaikutuksen mahdollistava vuorovaikutustilanne.
Tämän tutkimuksen tärkein kontribuutio on kuvata miten terveyden edistämiseen tähtäävien ryhmien jäsenet, asennoitumisen osoittamisen kautta, sekä ottavat huomioon että luovat ja vahvistavat kontekstuaalisesti relevanttia moraalia, arvoja ja ideaaleja. Osallistumisen käytännöt mahdollistavat ja tuottavat asennoitumisen osoittamista, johtaen siihen että ryhmäläiset vahvistavat ja haastavat toistensa näkökantoja. Tämän prosessin kautta ryhmä tuottaa keskinäistä sosiaalista tukea ja reflektointia. Tämä tutkimus tuottaa kuvauksen ryhmäprosesseista joiden kautta ryhmän jäsenet tunnistavat mahdollisia elintapakäyttäytymisen muutoksen kannalta olennaisia tavoitteita ja keinoja sekä pohtivat millä tavalla ne voivat olla relevantteja heille itselleen. Tutkimuksen perusteella väitän, että asennoitumisen osoittaminen on kriittinen hetki vuorovaikutuksessa jonka kautta syntyy konformisuuden eli mukautumisen mekanismien kannalta olennaisia toimintatapoja. Niiden syntymisen edellytys on, että osallistumiskehys mahdollistaa ryhmän jäsenten välisen keskustelun.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4864]