Kasvatustieteilijä henkilöstön kehittämistehtävissä: Ajatuksia osaamisen ja asiantuntijuuden muodostumisesta
Seppälä, Jonna (2019)
Seppälä, Jonna
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-09-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201908212979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201908212979
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millainen käsitys henkilöstön kehittämistehtävissä työskentelevällä kasvatustieteilijällä on omasta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan, sekä mistä hän kokee näiden rakentuvan. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja siinä käytettiin fenomenografista tutkimusotetta.
Tutkimuksen kohderyhmänä toimivat henkilöstön kehittämistehtävissä työskentelevät kasvatustieteilijät. Aineisto kerättiin sekä sähköisen kyselyn, että kahden teemahaastatteluna toteutetun haastattelun avulla. Sähköiseen kyselyyn vastasi 10 kasvatustieteilijää. Vastanneista kaksi olivat vielä opiskelijoita ja loput olivat valmistuneita. Aineiston analyysi suoritettiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan osaaminen ja sen osa-alueet voidaan hahmottaa hyvin eri tavoin. Vastauksissa korostet-tiin osaamisen osa-alueina itsensä kehittämistä, vuorovaikutustaitoja, tietoteknisiä taitoja, organisaatio- ja työtehtäväymmärrystä, opintojen tuomaa tietotaitoa sekä omia luontaisia valmiuksia. Näihin osa-alueisiin muodostuivat omat alakategoriansa, kuten osaamisen kehittäminen verkostoinnin avulla ja opintojen tuoma tietotaito esimerkiksi kriittisen ja laajan hahmottamiskyvyn kehittymisen kautta. Opintojen myötä kehittyneen kasvatustieteellisen näkemyksen koettiin olevan tärkeässä roolissa siihen nähden, miten suhtaudutaan yleisesti ottaen vuorovaikutus- ja oppimistilanteisiin niin organisaation sisällä, kuin esimerkiksi asiakastapaamisissa. Kasvatustieteilijän osaamisalueeksi ja vahvuudeksi koettiin uteliaisuus ja avoimuus uuden oppimiselle elinikäisen oppimisen ideologian mukaisesti. Kasvatustieteilijän asiantuntijuus ja vahvuudet henkilöstön kehittämistehtävissä liittyivät vastausten perusteella vahvasti osaamisen laaja-alaisuuteen ja monimuotoisuuteen, pedagogiseen ymmärrykseen sekä itsensä jatkuvaan kehittämiseen.
Tämän tutkimuksen avulla saatiin tärkeää tietoa siitä, mitkä tekijät rakentavat kasvatustieteilijän osaamista ja asiantuntijuutta kasvatustieteilijän omasta näkökulmasta. Tutkimus myös selvitti, mitkä asiat kasvatustieteilijä kokee vahvuuksikseen ja asiantuntijuutensa peruspilareiksi alalla, jonne osaavia halukkaita on usean eri koulutuspolun suunnalta.
Tutkimuksen kohderyhmänä toimivat henkilöstön kehittämistehtävissä työskentelevät kasvatustieteilijät. Aineisto kerättiin sekä sähköisen kyselyn, että kahden teemahaastatteluna toteutetun haastattelun avulla. Sähköiseen kyselyyn vastasi 10 kasvatustieteilijää. Vastanneista kaksi olivat vielä opiskelijoita ja loput olivat valmistuneita. Aineiston analyysi suoritettiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan osaaminen ja sen osa-alueet voidaan hahmottaa hyvin eri tavoin. Vastauksissa korostet-tiin osaamisen osa-alueina itsensä kehittämistä, vuorovaikutustaitoja, tietoteknisiä taitoja, organisaatio- ja työtehtäväymmärrystä, opintojen tuomaa tietotaitoa sekä omia luontaisia valmiuksia. Näihin osa-alueisiin muodostuivat omat alakategoriansa, kuten osaamisen kehittäminen verkostoinnin avulla ja opintojen tuoma tietotaito esimerkiksi kriittisen ja laajan hahmottamiskyvyn kehittymisen kautta. Opintojen myötä kehittyneen kasvatustieteellisen näkemyksen koettiin olevan tärkeässä roolissa siihen nähden, miten suhtaudutaan yleisesti ottaen vuorovaikutus- ja oppimistilanteisiin niin organisaation sisällä, kuin esimerkiksi asiakastapaamisissa. Kasvatustieteilijän osaamisalueeksi ja vahvuudeksi koettiin uteliaisuus ja avoimuus uuden oppimiselle elinikäisen oppimisen ideologian mukaisesti. Kasvatustieteilijän asiantuntijuus ja vahvuudet henkilöstön kehittämistehtävissä liittyivät vastausten perusteella vahvasti osaamisen laaja-alaisuuteen ja monimuotoisuuteen, pedagogiseen ymmärrykseen sekä itsensä jatkuvaan kehittämiseen.
Tämän tutkimuksen avulla saatiin tärkeää tietoa siitä, mitkä tekijät rakentavat kasvatustieteilijän osaamista ja asiantuntijuutta kasvatustieteilijän omasta näkökulmasta. Tutkimus myös selvitti, mitkä asiat kasvatustieteilijä kokee vahvuuksikseen ja asiantuntijuutensa peruspilareiksi alalla, jonne osaavia halukkaita on usean eri koulutuspolun suunnalta.