"Niinkin yksinkertainen asia, että viestitään vaan" : Vastuullinen kesäduuni-kampanjassa palkittujen yritysten toteuttaman rekrytointiviestinnän yhteydet hakijakokemukseen ja työnantajakuvaan
Parpala, Marianna (2019)
Parpala, Marianna
2019
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-08-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201908072838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201908072838
Tiivistelmä
Tässä pro gradu-tutkielmassa tavoitteena on selvittää Vastuullinen kesäduuni-kampanjassa palkittujen yritysten toteuttaman rekrytointiviestinnän yhteyksiä hakijakokemukseen ja työnantajakuvaan yritysten näkökulmasta. Tarkoituksena on pyrkiä ymmärtämään rekrytointiviestintää ilmiönä ja löytyy sen taustalla vaikuttavia syitä ja tavoitteita. Tutkielmassa rekrytointiviestintä ymmärretään viestinnäksi hakemuksen jättämisestä rekrytointiprosessin päättymiseen saakka. Tavoitteen selvittämiseksi tutkielmassa on kolme tutkimuskysymystä. Ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä on selvittää, millaista rekrytointiviestintää Vastuullinen kesäduuni-kampanjassa palkitut yritykset toteuttavat hakemuksen jättämisen jälkeen. Toisena tutkimuskysymyksenä on selvittää, millaisia yhteyksiä Vastuullinen kesäduuni-kampanjassa palkittujen yritysten näkökulmasta rekrytointiviestinnällä on hakijakokemukseen ja työnantajakuvaan. Kolmantena tutkimuskysymyksenä on selvittää, millaista rekrytointiviestinnän tulisi olla tulevaisuudessa Vastuullinen kesäduuni-kampanjassa palkittujen yritysten mukaan erityisesti z-sukupolvea ajatellen.
Tutkielman teoreettisen osion muodostavat rekrytointiviestinnän, hakijakokemuksen, työnantajakuvan ja z-sukupolven tarkastelu. Tutkielman aineistonkeruumenetelmänä on teemahaastattelu. Tutkielman kohdejoukon muodostaa vuonna 2018 Vastuullinen kesäduuni-kampanjassa palkitut 30 yritystä, joista 15 on haastateltu tähän tutkielmaan. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla ja aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset tuovat esille, että Vastuullinen kesäduuni-kampanjassa palkitut yritykset toteuttavat hakemuksen jättämisen jälkeen rekrytointiviestintää hakemusten saapuessa, esivalintoja tehtäessä, lopullisia valintoja ja työllistämistä tehtäessä sekä monia tavoitteita yhdistämällä. Rekrytointiviestinnän ja hakijakokemuksen välistä yhteyttä kuvastivat viestinnän merkitys, sisällölliset valinnat, konkreettiset valinnat, lämmin kohtelu ja haastattelun keskeisyys. Rekrytointiviestinnän ja työnantajakuvan välistä yhteyttä kuvastivat yhteyden olemassaolon ymmärtäminen, rekrytointiviestinnän eri osa-alueiden merkitys, yritystietämys ja yrityksen kuvastaminen. Vastuullinen kesäduuni-kampanjassa palkittujen yritysten rekrytointiviestintää z-sukupolvelle kuvastavat roolien muuttuminen ja viestinnän käytänteiden muuttuminen.
Rekrytointiprosessissa rekrytointiviestintää on hakemuksen jättämisen jälkeen ja tällä viestinnällä on merkityksensä hakijakokemukselle sekä työnantajakuvalle. Hakijakokemuksen osalta tunnistetaan yksityiskohtaisempia tekijöitä kuin työnantajakuvan osalta. Z-sukupolven työelämään astuminen vaatii yrityksiltä muutoksia nykyiseen rekrytointiviestintään sekä roolien että käytänteiden osalta, vaikka toisaalta sukupolven merkitys myös haastetaan.
Tutkielman teoreettisen osion muodostavat rekrytointiviestinnän, hakijakokemuksen, työnantajakuvan ja z-sukupolven tarkastelu. Tutkielman aineistonkeruumenetelmänä on teemahaastattelu. Tutkielman kohdejoukon muodostaa vuonna 2018 Vastuullinen kesäduuni-kampanjassa palkitut 30 yritystä, joista 15 on haastateltu tähän tutkielmaan. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla ja aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset tuovat esille, että Vastuullinen kesäduuni-kampanjassa palkitut yritykset toteuttavat hakemuksen jättämisen jälkeen rekrytointiviestintää hakemusten saapuessa, esivalintoja tehtäessä, lopullisia valintoja ja työllistämistä tehtäessä sekä monia tavoitteita yhdistämällä. Rekrytointiviestinnän ja hakijakokemuksen välistä yhteyttä kuvastivat viestinnän merkitys, sisällölliset valinnat, konkreettiset valinnat, lämmin kohtelu ja haastattelun keskeisyys. Rekrytointiviestinnän ja työnantajakuvan välistä yhteyttä kuvastivat yhteyden olemassaolon ymmärtäminen, rekrytointiviestinnän eri osa-alueiden merkitys, yritystietämys ja yrityksen kuvastaminen. Vastuullinen kesäduuni-kampanjassa palkittujen yritysten rekrytointiviestintää z-sukupolvelle kuvastavat roolien muuttuminen ja viestinnän käytänteiden muuttuminen.
Rekrytointiprosessissa rekrytointiviestintää on hakemuksen jättämisen jälkeen ja tällä viestinnällä on merkityksensä hakijakokemukselle sekä työnantajakuvalle. Hakijakokemuksen osalta tunnistetaan yksityiskohtaisempia tekijöitä kuin työnantajakuvan osalta. Z-sukupolven työelämään astuminen vaatii yrityksiltä muutoksia nykyiseen rekrytointiviestintään sekä roolien että käytänteiden osalta, vaikka toisaalta sukupolven merkitys myös haastetaan.