Mechanisms of change in psychological treatment of posttraumatic stress symptoms among children and adolescents
Kangaslampi, Samuli (2019)
Kangaslampi, Samuli
Tampere University
2019
Psykologian ja logopedian tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Psychology and Logopedics
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-09-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1188-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1188-9
Tiivistelmä
Tausta: Toistuvat traumaattiset kokemukset johtavat merkittävällä osalla niitä kokevista ihmisistä pitkäkestoisiin traumaperäisen stressihäiriön (posttraumatic stress disorder, PTSD) oireisiin. Traumaan keskittyvillä kognitiivisen käyttäytymisterapian muodoilla voidaan hoitaa sekä aikuisten että lasten ja nuorten PTSD-oireita. Kaikki eivät kuitenkaan hyödy nykyisistä hoitomuodoista. Hoitoon ohjautuminen ja toimivaksi osoitetun hoidon saatavuus ovat myös merkittäviä ongelmia sekä globaalisti että Suomessa. Hoitojen kehittämisen, kohdentamisen ja tehokkaan toteuttamisen kannalta olisi tärkeää ymmärtää, millaisten muutosmekanismien kautta ne johtavat PTSD-oireiden vähenemiseen.
PTSD-teoriat ennustavat erityisesti kahden psykologisen muutosmekanismin olevan keskeisiä oireiden hoitamiselle: traumanjälkeisten ylinegatiivisten ajatusten ja arvioiden korjaantuminen sekä traumamuiston integroituminen, eheytyminen tai normalisoituminen. Tämä väitöstutkimus arvioi traumanjälkeisten ajatusten ja traumamuiston muuttumisen merkitystä kahdessa sodan tai väkivallan traumatisoimille lapsille ja nuorille suunnatussa hoitomuodossa, sekä selvitti, mistä muutosmekanismeista on ylipäätään saatavilla tieteellistä näyttöä PTSD-oireiden hoidossa. Samalla tutkimme satunnaistetulla kokeella narratiivisen altistusterapian sopivuutta ja vaikuttavuutta moninkertaisesti traumatisoituneiden lasten ja nuorten hoidossa suomalaisen terveydenhuoltojärjestelmän osana.
Menetelmät: Väitöstutkimuksen empiirinen osuus perustuu kahteen aineistoon. Ensimmäinen Gazasta, Palestiinasta kerätty aineisto käsitti 482 alakouluikäistä lasta, jotka satunnaistettiin joko osallistumaan neljän viikon pituiseen Teaching Recovery Techniques –ryhmäinterventioon tai odotuslistaan. Itsearviomittarein kerättiin tietoa lasten sotatraumakokemuksista, mielenterveysoireista sekä traumanjälkeisistä ajatuksista ennen interventiota, sen aikana, sen jälkeen ja kuuden kuukauden seurannassa. Toinen aineisto käsitti 50 Suomessa asuvaa 9–17-vuotiasta sodan tai perheväkivallan traumatisoimaa lasta ja nuorta, jotka tulivat huomattavien traumaperäisten stressioireiden vuoksi hoidon piiriin terveydenhuollon yksiköissä eri puolilla Suomea. Heistä puolet satunnaistettiin saamaan narratiivista altistusterapiaa ja puolet kunkin yksikön tavanomaista hoitoa. Pääasiassa itsearviomittarein kerättiin tietoa osallistujien mielenterveydestä, traumanjälkeisistä ajatuksista ja traumamuistoista ennen hoitoa ja sen jälkeen. Lisäksi väitöstutkimukseen kuuluu systemaattinen katsaus, johon keräsimme kaiken satunnaistetuista, kontrolloiduista kokeista saatavilla olleen tieteellisen näytön eri muutosmekanismien roolista PTSD-oireiden psykologisessa hoidossa.
Tulokset: Teaching Recovery Techniques –interventio ei onnistunut merkittävästi vaikuttamaan gazalaisten lasten traumanjälkeisiin ajatuksiin odotuslistaan verrattuna, eivätkä tällaiset muutokset toimineet sen erityisenä muutosmekanismina. Tämä voi selittää myös sen rajoittuneita vaikutuksia traumaperäisiin stressioireisiin. Voimakkaat traumaperäiset stressioireet ja masennusoireet ennustivat erityisen pysyviä, ongelmallisia traumanjälkeisiä ajatuksia.
Narratiivista altistusterapiaa voitiin onnistuneesti ja vaikuttavasti toteuttaa moninkertaisesti traumatisoituneilla lapsilla ja nuorilla suomalaisen terveydenhuollon eri yksiköissä. Narratiivinen altistusterapia oli vähintään yhtä vaikuttavaa traumaperäisten stressioireiden hoidossa kuin nykyinen tavanomainen hoito. Osa tuloksista viittasi myös sen parempaan vaikuttavuuteen. Positiiviset muutokset traumanjälkeisissä ajatuksissa ja traumamuistoissa olivat yhteydessä traumaperäisten stressioireiden helpottumiseen, mutta näyttöä ei saatu siitä, että nämä muutokset olisivat toimineet narratiivisen altistusterapian erityisinä muutosmekanismeina. Traumanjälkeisissä ajatuksissa ei havaittu merkittävää muutosta hoidon aikana. Muutokset traumamuistoissa olivat kohtalaisen lieviä.
Kirjallisuuskatsaus osoitti, että traumanjälkeisten ajatusten korjaantumisen merkityksestä on näyttöä useissa hoitomuodoissa. Erityisen tärkeitä saattavat olla itseen liittyvät ylinegatiiviset arviot. Traumamuistojen korjaantumisen merkityksestä ei ole vielä juuri lainkaan empiiristä näyttöä. Muutamien viitteiden mukaan mindfulness-pohjaisilla interventioilla voitaisiin vaikuttaa traumaperäisiin stressioireisiin tietoista läsnäoloa lisäämällä. Muiden vaikutusmekanismien osalta näyttö on hyvin vähäistä ja osin ristiriitaista.
Johtopäätökset: Altistukseen perustuva hoito soveltuu myös suomalaisessa terveydenhuoltojärjestelmässä moninkertaisesti traumatisoituneiden lasten ja nuorten hoitoon ja vähentää traumaperäisiä stressioireita. Traumanjälkeisten ajatusten muuttaminen lienee erityisen haastavaa sodan ja väkivallan traumatisoimilla lapsilla ja nuorilla. Se on kuitenkin todennäköinen reitti traumaoireiden hoitamiseen myös heillä. Ryhmäpohjaisten interventioiden mahdollisuuksia parantaa lasten PTSD-oireita saattaa rajoittaa niiden kyvyttömyys vaikuttaa juuri traumanjälkeisiin ajatuksiin. Traumamuistojen laadun muuttumisella saattaa olla merkitystä PTSD-oireista palautumiselle, mutta yhteys on toistaiseksi epävarma.
PTSD-teoriat ennustavat erityisesti kahden psykologisen muutosmekanismin olevan keskeisiä oireiden hoitamiselle: traumanjälkeisten ylinegatiivisten ajatusten ja arvioiden korjaantuminen sekä traumamuiston integroituminen, eheytyminen tai normalisoituminen. Tämä väitöstutkimus arvioi traumanjälkeisten ajatusten ja traumamuiston muuttumisen merkitystä kahdessa sodan tai väkivallan traumatisoimille lapsille ja nuorille suunnatussa hoitomuodossa, sekä selvitti, mistä muutosmekanismeista on ylipäätään saatavilla tieteellistä näyttöä PTSD-oireiden hoidossa. Samalla tutkimme satunnaistetulla kokeella narratiivisen altistusterapian sopivuutta ja vaikuttavuutta moninkertaisesti traumatisoituneiden lasten ja nuorten hoidossa suomalaisen terveydenhuoltojärjestelmän osana.
Menetelmät: Väitöstutkimuksen empiirinen osuus perustuu kahteen aineistoon. Ensimmäinen Gazasta, Palestiinasta kerätty aineisto käsitti 482 alakouluikäistä lasta, jotka satunnaistettiin joko osallistumaan neljän viikon pituiseen Teaching Recovery Techniques –ryhmäinterventioon tai odotuslistaan. Itsearviomittarein kerättiin tietoa lasten sotatraumakokemuksista, mielenterveysoireista sekä traumanjälkeisistä ajatuksista ennen interventiota, sen aikana, sen jälkeen ja kuuden kuukauden seurannassa. Toinen aineisto käsitti 50 Suomessa asuvaa 9–17-vuotiasta sodan tai perheväkivallan traumatisoimaa lasta ja nuorta, jotka tulivat huomattavien traumaperäisten stressioireiden vuoksi hoidon piiriin terveydenhuollon yksiköissä eri puolilla Suomea. Heistä puolet satunnaistettiin saamaan narratiivista altistusterapiaa ja puolet kunkin yksikön tavanomaista hoitoa. Pääasiassa itsearviomittarein kerättiin tietoa osallistujien mielenterveydestä, traumanjälkeisistä ajatuksista ja traumamuistoista ennen hoitoa ja sen jälkeen. Lisäksi väitöstutkimukseen kuuluu systemaattinen katsaus, johon keräsimme kaiken satunnaistetuista, kontrolloiduista kokeista saatavilla olleen tieteellisen näytön eri muutosmekanismien roolista PTSD-oireiden psykologisessa hoidossa.
Tulokset: Teaching Recovery Techniques –interventio ei onnistunut merkittävästi vaikuttamaan gazalaisten lasten traumanjälkeisiin ajatuksiin odotuslistaan verrattuna, eivätkä tällaiset muutokset toimineet sen erityisenä muutosmekanismina. Tämä voi selittää myös sen rajoittuneita vaikutuksia traumaperäisiin stressioireisiin. Voimakkaat traumaperäiset stressioireet ja masennusoireet ennustivat erityisen pysyviä, ongelmallisia traumanjälkeisiä ajatuksia.
Narratiivista altistusterapiaa voitiin onnistuneesti ja vaikuttavasti toteuttaa moninkertaisesti traumatisoituneilla lapsilla ja nuorilla suomalaisen terveydenhuollon eri yksiköissä. Narratiivinen altistusterapia oli vähintään yhtä vaikuttavaa traumaperäisten stressioireiden hoidossa kuin nykyinen tavanomainen hoito. Osa tuloksista viittasi myös sen parempaan vaikuttavuuteen. Positiiviset muutokset traumanjälkeisissä ajatuksissa ja traumamuistoissa olivat yhteydessä traumaperäisten stressioireiden helpottumiseen, mutta näyttöä ei saatu siitä, että nämä muutokset olisivat toimineet narratiivisen altistusterapian erityisinä muutosmekanismeina. Traumanjälkeisissä ajatuksissa ei havaittu merkittävää muutosta hoidon aikana. Muutokset traumamuistoissa olivat kohtalaisen lieviä.
Kirjallisuuskatsaus osoitti, että traumanjälkeisten ajatusten korjaantumisen merkityksestä on näyttöä useissa hoitomuodoissa. Erityisen tärkeitä saattavat olla itseen liittyvät ylinegatiiviset arviot. Traumamuistojen korjaantumisen merkityksestä ei ole vielä juuri lainkaan empiiristä näyttöä. Muutamien viitteiden mukaan mindfulness-pohjaisilla interventioilla voitaisiin vaikuttaa traumaperäisiin stressioireisiin tietoista läsnäoloa lisäämällä. Muiden vaikutusmekanismien osalta näyttö on hyvin vähäistä ja osin ristiriitaista.
Johtopäätökset: Altistukseen perustuva hoito soveltuu myös suomalaisessa terveydenhuoltojärjestelmässä moninkertaisesti traumatisoituneiden lasten ja nuorten hoitoon ja vähentää traumaperäisiä stressioireita. Traumanjälkeisten ajatusten muuttaminen lienee erityisen haastavaa sodan ja väkivallan traumatisoimilla lapsilla ja nuorilla. Se on kuitenkin todennäköinen reitti traumaoireiden hoitamiseen myös heillä. Ryhmäpohjaisten interventioiden mahdollisuuksia parantaa lasten PTSD-oireita saattaa rajoittaa niiden kyvyttömyys vaikuttaa juuri traumanjälkeisiin ajatuksiin. Traumamuistojen laadun muuttumisella saattaa olla merkitystä PTSD-oireista palautumiselle, mutta yhteys on toistaiseksi epävarma.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4862]